راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی آیتول نقش روابط عمومی در زمینه برند کارفرمایی بررسی شد / بزرگ‌نمایی درباره برند کارفرمایی خطاست

یکی از بخش‌های هر سازمانی که می‌تواند در شکل‌گیری یک برند کارفرمایی موفق به‌ صورت عملیاتی کمک‌کننده باشد، واحد روابط عمومی است. مریم عسگری، مدیر روابط عمومی آیتول در این‌باره به «کارنگ» می‌گوید: «در ساخت برند کارفرمایی روابط عمومی می‌تواند در پیامی که قرار است از سوی واحد منابع انسانی یا کل کسب‌وکار به بیرون مخابره ‌شود، نقش برجسته‌ای ایفا کند. همچنین روابط عمومی می‌تواند در تبدیل برند کارفرمایی به‌عنوان یک پوزیشن کمک‌کننده باشد و تصویری واقعی از این برند را در بیرون از سازمان به نمایش بگذارد.»

او ضمن اشاره به اینکه سازمان و کارکنان آن هر کدام از یکدیگر انتظاراتی دارند، عنوان می‌کند که می‌توان انتظارات نیروهای کار از یک مجموعه را به دو دسته مادی و غیرمادی تقسیم‌بندی کرد.

عسگری در ادامه از وجود فضای دوستانه و امکان رشد و پیشرفت در محیط کار به‌عنوان مثال‌هایی در زمینه انتظارات غیرمادی افراد از کارفرما یاد می‌کند.

به نظر او می‌توان مزایای مادی را نیز در چند دسته تقسیم‌بندی کرد. برخی مزایا از جنس تشویق هستند، مانند پاداش‌ها. برخی دیگر از نوع پرداخت هستند که شامل حقوق می‌شوند. در دسته سوم مزایای رفاهی قرار دارند که معمولاً شرایط و فضای کار را با زندگی متعادل می‌کنند، برای مثال برخی شرکت‌ها اقدام به ایجاد مهد کودک برای فرزندان کارمندان کرده و برخی خدمات مشاوره رایگان ارائه می‌دهند؛ مزایایی هم مانند بیمه، کارانه، غذای سازمانی و… وجود دارد که واحدهای منابع انسانی می‌توانند با مانور روی آنها جهت جذب و نگهداشت نیروها حرکت کنند.

عسگری تأکید می‌کند: «اینکه چه اندازه این مزایا می‌توانند تأثیرگذار باشند، خیلی قابل اندازه‌گیری نیست و به عوامل دیگری مانند ساختار سازمان، مدل شخصیتی مدیران و همکاران و… بستگی دارد. برای مثال ما نمی‌توانیم از سازمانی که ساختاری سنتی دارد، انتظار فضای دوستانه‌ای داشته باشیم که افراد یکدیگر را با اسم کوچک صدا بزنند.»

یکی از خطاهایی که سازمان‌ها در حوزه منابع انسانی مرتکب می‌شوند، این است که در زمینه برند کارفرمایی خود بزرگ‌نمایی کرده و حقایق را پنهان می‌کنند و تنها به انعکاس خوبی‌های خود در این زمینه می‌پردازند. مریم عسگری چنین رفتاری را از سوی سازمان‌ها با افرادی مقایسه می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی فقط به انعکاس بخش‌های زیبای زندگی‌شان می‌پردازند.

از نظر او شرکت‌ها باید در نظر بگیرند که مخاطبان هوشمندی دارند و به این شکل نیست که هرچه را که به آنها ارائه شود، باور می‌کنند.

عسگری ادامه می‌دهد: «ما می‌دانیم که همه سازمان‌ها چالش‌هایی در حوزه جذب و نگهداشت نیروها دارند. خوب است که سازمان‌ها واقعیت‌هایی را که وجود دارد، مطرح کنند و در کنار گفتن خوبی‌ها، چالش‌هایی که با آن مواجه هستند را هم با مخاطبان خود در میان بگذارند و بگویند برای حل آنها چه تلاش‌هایی کرده‌اند و چه راهکارهایی را مد نظر دارند. اینکه شرکت‌ها بخواهند همه‌چیز را به شکل شعارگونه‌ای خوب نشان دهند، برای آنها خطرناک است.»

مدیر روابط عمومی آیتول خاطرنشان می‌کند: «روابط عمومی علاوه بر اینکه پیام اصلی برند کارفرمایی را از طریق اخبار به مخاطبان مخابره می‌کند، می‌تواند با توجه به اینکه مخاطبان این حوزه مشخص است، با شرکت در برخی رویدادها، از یکسری ابزارها جهت معرفی برند کارفرمایی مجموعه خود استفاده کند.»

او همچنین با اشاره به شکافی که میان فضای کار و فضای تحصیل وجود دارد، می‌گوید: «افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند یک ذهنیت آرمانی از فضای کار دارند که با واقعیت فاصله دارد. روابط عمومی‌ها می‌توانند واقعیت‌های فضای کار را با برگزاری برنامه‌هایی در راستای بیان تجربه مانند تور، کارگاه و… به این افراد نشان دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.