راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت ققنوس مطرح کرد / بلاکچین؛ راهکاری برای افزایش دسترسی مردم به منابع مالی

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت ققنوس معتقد است که دسترسی خانوارها به تأمین مالی دشوار شده و از نگاه او، استفاده از فناوری‌های روز همچون بلاکچین، اقتصاد توکن، سفته الکترونیک و موارد دیگر، دسترسی عموم مردم به منابع مالی را افزایش می‌دهد.

حسام زاهدی، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت ققنوس درباره دسترسی به منابع مالی اظهار کرد: «موتور توسعه اقتصاد هر کشور‌، وابسته به نظام مالی آن است و هرچقدر نظام مالی کشوری بالغ‌تر باشد، راهکارهای بیشتری برای رفع نیازهای بازیگران اقتصادی خود خواهد داشت. در کشور ما، شکاف‌های زیادی در تأمین مالی اقتصاد وجود دارد و دو نهاد اصلی تأمین مالی؛ یعنی بازار بورس و بانک‌ها، فقط بخش کوچکی از نیازهای تأمین مالی شرکت‌ها، مردم و حتی دولت را می‌توانند برآورده کنند.»

او ادامه داد: «در بازار بورس از دو طریق پذیره‌نویسی و اوراق مشارکت می‌توان به تأمین مالی کمک کرد که در حال حاضر حجم پذیره‌نویسی شرکت‌های جدید در بورس انگشت‌شمار است و اوراق مشارکت نیز تنها بخشی از نیازهای دولت و تعداد کمی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را پوشش می‌دهد. بانک‌ها نیز دچار ناترازی هستند و در صورت ارائه تسهیلات جدید، این ناترازی عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.»


رگولاتور به سمت روش‌های جدید تأمین مالی برود


معاون توسعه کسب‌وکار شرکت ققنوس معتقد است که دسترسی خانوارها به تأمین مالی دشوار است. او در این زمینه توضیح داد: «با توجه‌ به رشد نقدینگی در کشور، دولت سیاست‌های پولی انقباضی را اعمال کرده که باعث شده به‌طور کلی تأمین مالی، خصوصاً برای خانوارها دشوار شود. مردم برای خرید کالا، خودرو و سایر مواردی که نیاز به وام دارد دچار مشکل هستند که این خود باعث رکود در بازارهای مختلف شده است.»

زاهدی در ادامه بیان کرد: «در حال حاضر، در شرایط رکود تورمی هستیم که هر سیاستی اعمال شود، طرف دیگر معادله تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد. در این وضعیت فقط خلاقیت و نوآوری است که می‌تواند به ما کمک کند و رگولاتور باید هرچه زودتر به سمت ایجاد زیرساخت‌های قانونی جهت استفاده از روش‌های جدید تأمین مالی برود.»

طبق گفته معاون توسعه کسب‌وکار شرکت ققنوس، در دهه‌های اخیر به دلیل جذابیت بازار مسکن، بانک‌ها منابع خود را صرف خرید یا سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات کرده‌اند که منجر به غیرمولد شدن دارایی‌ها و خارج‌شدن منابع مالی از چرخه اقتصاد شده است.


لزوم ایجاد نوآوری در تأمین مالی


زاهدی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: «بازار پول به جای اختصاص منابع به نوآوران و کارآفرینان که منبع اصلی ایجاد ارزش هستند، منابع مالی را به امید افزایش قیمت به‌تبع تورم قفل کرده است. تسهیلات تکلیفی دولت هم مسیر منابع مالی را همواره به سمت رفع نیازهای فوری سوق داده که به‌طور کلی ابتکار عمل را از دست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات گرفته است. مجموعه‌ این شرایط به‌گونه‌ای است که چاره‌ای جز ریسک‌کردن نداریم و هرچقدر سیاست‌گذار دیرتر به سمت استفاده از مدل‌های کسب‌وکار جدید تأمین مالی برود، بحران کنونی در ماه‌های منتهی به پایان سال، عمیق‌تر خواهد شد و شاید روزی برسد که حتی اقدامات نوآورانه هم چاره کار نباشد.»

زاهدی استفاده از فناوری‌های به‌روز همچون بلاکچین را راه‌حلی برای بازگشت دارایی‌های غیرمولد به اقتصاد کشور، حفظ بازدهی سرمایه‌گذاری و دسترسی مردم به منابع مالی دانست و در این زمینه پیشنهاد داد که برای توسعه نظام مالی از فناوری‌های به‌روز استفاده شود.

معاون توسعه کسب‌وکار در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: «پروژه‌هایی همچون ریال دیجیتال، اقتصاد توکن، سفته الکترونیک و موارد دیگر، دسترسی عموم مردم به منابع مالی را افزایش می‌دهند و یکی از اهداف و اصول بلا‌کچین نیز همین موضوع است. از سوی دیگر، با توجه‌ به تجربه‌ کشورهای قدرتمند در عرصه اقتصادی و ماهیت فناوری، خصوصاً بلاکچین، به نظرم بهبود اقتصاد ایران در حال حاضر با استفاده از این فناوری امکان‌پذیر است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.