راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس استرداد وجه چیست؟ / ارائه سرویس استرداد وجه به کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیک توسط جیبیت

تا سال‌ها پیش احساس نااطمینانی در خصوص خرید کالاها به شکل آنلاین، همچنین ترجیح فروشندگان به فروش محصولات‌شان به صورت فیزیکی، از مهم‌ترین دلایل عدم استفاده خریدار و فروشنده از پتانسیل فضای مجازی برای معامله آنلاین کالاها و خدمات بود. اگرچه پیش‌بینی می‌شد تغییر فرآیندهای خرید از شکل سنتی به مدرن به‌زودی رخ دهد اما شیوع کرونا و اجبار به خانه‌نشینی‌های طولانی، «روش‌های معامله کالا و خدمات» را به ناگهان تغییر داد و به نظر می‌رسد این «تغییرات» همچنان نیز تداوم یابد؛ برخی برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری میلادی حدود 2.64 میلیارد نفر خرید خود را به شکل اینترنتی انجام می‌دهند؛ چیزی بیشتر از 33 درصد از جمعیت جهان.

به گزارش روابط عمومی جیبیت، شاید تغییر «روش خرید» به یکباره رخ داده باشد، اما سرعت همسویی کسب‌وکارها با این تغییرات، مهم‌ترین عامل دستیابی به فروش بیشتر و درآمد بالاتر است که آن‌ هم با بازگشت مشتری به وب‌سایت فروشنده و تکرار خرید رخ می‌دهد؛ مواردی نظیر ارائه محصولات متنوع، کالاهای باکیفیت، همخوانی کالای موجود در وب‌سایت با نمونه ارسالی و… از دلایل عمده‌ای است که می‌تواند «نرخ بازگشت» افراد به وب‌سایت را بالا ببرد.

اما یک روش یا سیاست است که اهمیت وجودش برای کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا و خدمات بر هیچ‌کس پوشیده نیست و سهم بسزایی نیز بر میزان رضایت‌مندی خواهد گذاشت که آن‌ هم نحوه بازگشت یا استرداد وجه به حساب مشتری است.
جیبیت با ارائه سرویس استرداد وجه، خرده‌فروشی‌های آنلاین را قادر می‌سازد در هر ساعت از شبانه‌روز نسبت به بازگشت وجه به حساب مشتریان یا کاربران بدون اخذ اطلاعات بانکی از آنها و با ساده‌ترین شیوه‌ ممکن اقدام کنند. 


بازگشت کالا در شرایطی که اوضاع در کنترل نیست


تغییر روش خرید از شکل سنتی (حضور فیزیکی و انتخاب کالا) به شکل مدرن (خرید آنلاین) طی سال‌های پس از شیوع کرونا در جهان، علاوه بر افزایش شمار پلتفرم‌های فروش کالا، مخاطرات پیرامون خریدهای آنلاین را نیز گسترش داد؛ انتظارات برآورده‌نشده، کالای آسیب‌دیده یا عدم تناسب میان جنس و کیفیت کالای نمایش داده‌شده در پلتفرم و نمونه‌ای که به دست مشتری می‌رسد از جمله مهم‌ترین مواردی است که هر کدام می‌تواند مسائل حاشیه‌ای برای کسب‌وکار ایجاد کند.

از آنجا که برخی موارد مانند آسیب به کالا در حین ارسال خارج از کنترل کسب‌وکار است، بهره‌مندی از یک روش خاص یا سیاستی منعطف می‌تواند سطح رضایت‌مندی مشتریان را حفظ کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سرویس استرداد وجه یکی از آن سیاست‌ها و روش‌هاست. 

پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های فروش کالا شامل فروشندگان آنلاین کتاب، کالاهای دیجیتال و تورهای گردشگری، همچنین ارائه‌دهندگان آنلاین خدمات مانند آموزش از راه دور از کسب‌وکارهایی هستند که سرویس استرداد وجه برای آنها یک نیاز ضروری است.


لغو ناگهانی خرید دور از ذهن نیست


با وجود تدابیر سختگیرانه‌ای که هر کسب‌وکار آنلاین برای رابطه با مشتری یا کاربرش اتخاذ می‌کند، «لغو سفارش خرید» یا «انصراف» پدیده دور از ذهنی نیست و ممکن است از هر 10 خرید، یکی از آنها به «لغو سفارش» منتج شود. 

یکی از روش‌های کسب رضایت مشتری پس از لغو سفارش خرید یا کاهش میزان نارضایتی او، استفاده از سازوکارهایی برای بازگرداندن همه یا قسمتی از وجه پرداخت‌شده در درگاه اینترنتی است. سرویس استرداد وجه یکی از همان سازوکارهاست که این امکان را به کسب‌وکار می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، وجه پرداختی را به حساب مبدأ بازگرداند. 


ضرورت بازپرداخت وجه


کسب‌وکارها در قالب سرویس استرداد وجه قادر هستند وجه پرداخت‌شده برای خرید کالا یا خدمت در درگاه پرداخت اینترنتی را بدون طی کردن فرآیندهای طولانی و زمان‌بر به حساب مبدأ بازگردانند. وجود این سرویس برای خرده‌فروشی‌های آنلاین (به‌خصوص آن دسته‌ای که کالاهای با موارد استفاده محدود و دارای مدت اعتبار می‎‌فروشند، مانند شیرینی‌فروشی‌های آنلاین) یک امتیاز محسوب می‎‌‌شود که در میان‌مدت و بلندمدت نیز می‌تواند به افزایش مشتری و درآمد برای آنها بینجامد و نه صرفاً یک ویژگی که آنها را از سایر رقبا متمایز کند. 

با استرداد وجه این دسته از فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند در زمان کوتاه و بدون درخواست مستقیم اطلاعات بانکی از مشتریان یا کاربران‌شان، وجه پرداخت‌شده را به حساب آنها بازگردانند.
البته باید به این نکته توجه کرد که بازگرداندن وجه به حساب مشتری تنها برای جلب رضایت او نیست و می‌تواند به نوعی تشویق برای استفاده بیشتر از پلتفرم و ارتقای نرخ بازگشت مشتری نیز باشد. 


بدون سرویس ریفاند (Refund) چه می‌شود؟


تمام کسب‌وکارهای فروش آنلاین کالا و خدمت «مشتری ثابت» دارند؛ افرادی که در هفته یا ماه تعداد ثابتی سفارش ثبت می‌کنند و پرداخت‌های خود را نیز به‌موقع انجام می‌دهند. اگر تنها یکی از سفارش ثبت خرید آنها به‌درستی پردازش نشود یا کسب‌وکار آن را به‌درستی رسیدگی نکند، سفارش دچار اختلال شده و ممکن است به دست مشتری نرسد یا اشتباه برای او ارسال شود. اگر فرآیند یا روندی برای جلب مجدد اعتماد مشتری مانند بازگرداندن وجه به او تعریف نشود، کسب‌وکار کم‌کم «مشتریان ثابت» خود را از دست می‌دهد که این امر درآمد آتی و سود آینده را بی‌شک دچار دگرگونی می‌کند. 

داشتن سیاست‌های بازگشت وجه و سرویس استرداد وجه ابزارهایی مؤثر برای فروشگاه‌های اینترنتی کالا و خدمات است که فایده‌ای دوسویه دارد؛ کسب‌وکارها را از مزیت‌های بازگشت بی‌دردسر وجه به حساب مبدأ بهره‌مند می‌کند و از سوی دیگر این اطمینان را به مشتری می‌دهد که بدون پرداخت هزینه‌های شکایت، وجه به حساب او بازگردانده می‌شود. 


وب‌سرویس استرداد وجه جیبیت


جیبیت با ارائه و‌ب‌سرویس استرداد وجه به کسب‌وکارها، علاوه بر اینکه کسب‌وکارها را در راه ارائه خدمات مشتری‌محور یاری می‌کند، به آنها در ایجاد شرایط بهتر کمک می‌کند. 

به‌عنوان مثال بازگرداندن به شیوه‌های پرریسک مانند کارت‌به‌کارت یا واریز به کارت غیر را منسوخ کرده و در همین راستا بار بخش مالی پلتفرم ارائه‌دهنده کالا یا خدمات را نیز می‌کاهد. بدین معنا که فروشندگان با سرویس استرداد وجه، بدون اینکه مستقیماً اطلاعات بانکی حساب مشتری یا کاربر را از او بخواهند، با استناد به مفاد سیاست‌های بازگرداندن وجه، تمام یا قسمتی از پول پرداخت‌شده را به مشتری برگشت می‌زنند. 

با سرویس عودت وجه جیبیت، به ۱۴ بانک به صورت آنی و تمام بانک‌ها به صورت پایا می‌توان استرداد وجه را انجام داد.
صاحبان پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات، با سرویس استرداد وجه می‌توانند از درستی شماره کارتی که با آن پرداخت در درگاه انجام شده، اطمینان حاصل کنند. در واقع پیش از هرگونه تراکنش بازگردانی وجه به حساب مبدأ، صحت‌سنجی داده‌ها و اطلاعات کارت بانکی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید (بن‌کارت و گیفت‌کارت نباشد) تراکنش انجام می‌شود. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.