راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قوانین و مقررات یکی از موانع رشد بانکداری الکترونیک محسوب می‌شود

گرگ گیب مدیر بورس بین‌المللی دارایی مالی شانگهای لوجازویی می‌گوید: در بحث توسعه اینترنت بانکینگ عقب‌تر از چین است زیرا قانون‌گذاران درباره نوآوری‌های مالی که ممکن است اکو سیستم بانکداری سنتی را تغییر دهد؛ تحمل نشان نمی‌دهند.

گیب موسس سایت Lufax است که بستر وام دهی را تحت گروه Ping An Group چین ارائه می‌کند؛ می‌گوید: این بستر دو سال پس از تاسیس به سومین شرکت همتا به همتا یا (Peer to Peer (P۲P) بزرگ دنیا معروف شده است که دلیل آن، هم خوانی با قوانین و ارتباط با اینترنت و تلفن هوشمند است.

وام دهی P۲P یا وام دهی فرد به فرد، نوعی وام دهی آنلاین است که در آن فرد متقاضی می‌تواند برای دریافت وام به دور از شکل سنتی یا حضور فیزیکی در شعب بانک و از طریق اینترنت نسبت به دریافت آن اقدام کند.

به گفته گیب که مدیرعملیاتی در شرکت تایشین فایننشال نیز بوده است؛ وام دهی به صورت آنلاین و از طریق وب سایت میزبان با استفاده از بسترهای وام دهی مختلف و ابزارهای کنترل است. وام دهی همتا به همتا با سرعت زیادی در بسیاری از کشور‌ها رشد می‌کند و چین در صدر این بازار است زیرا کاربران اینترنت آن افزایش یافته‌اند و محدودیت‌های قانونی نیز وجود ندارد. سال گذشته در چین هزار شرکت P۲P فعال بودند که تراکنش‌های آنان بالغ بر ۸/۱۰۵ میلیارد یوان (۰۳/۱۷ میلیارد دلار) می‌شد از جمله ۸/۲۶ میلیارد سپرده حساب و ۰۳/۶۸ میلیارد وام است.

ممکن است تا سه سال آتی در تایوان هیچ اتفاقی نیفتد زیرا قانون‌گذاران درباره نوآوری مالی بسیار محافظه کار عمل می‌کنند حتی دولت نیز به طور مداوم اهمیت فناوری و نوآوری را نادیده می‌گیرد. به عقیده گیب بازار شلوغ و بخش‌بندی شده از استراتژی‌های رقابتی و نوآور جلوگیری می‌کند؛ چین در مقابل نوآوری غیر سنتی جبهه‌ای ندارد و اقدامات قانونی را در صورت لزوم انجام می‌دهد.

این روند توضیح می‌دهد چرا گروه تجارت الکترونیکی چینی Alibaba Group Holding و زیرمجموعه پرداخت آنلاین آن یعنی Alipay.com Co چنین به سرعت گسترده شده‌اند و موقعیت مسلط بازاری به دست آورده‌اند.

گیب در ادامه می‌گوید: تحمل بیشتر بازار از قوانین بیشتر میان شرکت‌ها حمایت می‌کند؛ اما قانون‌گذاران تایوانی محدودیت‌های مفصلی برای کند کردن تجارت الکترونیک وضع کرده‌اند.

علاوه برآن تفاوت‌های بزرگ در سودهای کلان میان بانکی سنتی و وام دهندگان زیرزمینی، فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های P۲P فراهم می‌کند.

بانک‌های چینی نرخ سودی معادل ۸ درصد دارند اما شرکت‌های بانکداری سایه ممکن است ۳۰ تا ۴۰ درصد سود دریافت کنند.

گیب با توجه به خطر بالای اعتبار که با نوآوری مرتبط می‌باشد؛ معتقد است اگر ۸۰ درصد شرکت‌های وام دهی همتا به همتا تعطیل شوند؛ تعجبی ندارد زیرا هم اکنون هم تعداد بسیار کمی در بازار فعالیت می‌کنند که دلیل اصلی آن عملیات‌های غیر محتاطانه و تحلیل ناکامل اعتباری است.

منبع: شاپرکtaipeitimes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.