راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت فرازپردازان از کاربردهای نئوبانک می‌گوید / نئوبانک یک معدن استخراج طلاست

کاوه همتی‌فرد / در دومین روز از همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، محمدامین شیرزاد، مدیرعامل شرکت فرازپردازان ارائه‌ای با موضوع «نئوبانک؛ پاسخی برای نسل جوان و بانکداری سنتی» داشت و آن را راهکاری برای پاسخ به تمام نیازهای کاربران با استفاده از داده‌های مالی ناشی از رفتار مشتریان دانست.

به گفته او، نئوبانک‌ها فقط در ازای دریافت داده‌های مالی کاربران و مخاطبان خود حاضرند به تمامی نیازهای آنها پاسخ دهند و حتی امتیازاتی برای آنها قائل شوند؛ حتی به قیمت عادی جلوه دادن رفتارهای مالی غلط که مانع از ادامه همکاری فی‌مابین شود: «در روش‌های سنتی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از آن برای مدیریت دارایی‌ها و ثروت‌اندوزی استفاده می‌کردند، تمامی مخارج و درآمد و دارایی‌های خود را داخل یک دفترچه به ثبت می‌رساندند و به حساب و کتاب می‌پرداختند، اما امروزه حتی کودکان و نوجوانان با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های همراه خود بر دارایی‌ها و مخارج خود نظارت و آنها را مدیریت می‌کنند.»


نکته مهم حفظ دارایی کاربر است


به گفته شیرزاد، از نظر بهره‌بردار بانک، نئوبانک یک معدن استخراج طلاست و داده‌هایی که از داخل آن استخراج می‌شوند بسیار ارزشمند هستند؛ پس باید هدف‌گذاری برای ایجاد ابزارهایی در راستای پاسخگویی به نیازهای اقشار مختلف، از نسل زد تا افراد سنتی، آن هم از طریق تلفن همراهی که در دست‌شان قرار دارد، باشد.

او در این خصوص گفت: «یکی از راهکارهای موجود gaimification (گیمیفیکیشن) نام دارد که به‌واسطه آن از افراد مختلف جامعه درخواست می‌شود در ازای استفاده از خدمات، داده‌های خود را برای تعریف خدمات دیگر در اختیار نئوبانک قرار دهند.»

شیرزاد در ادامه افزود: «در این میان باید یک بازی معنادار با حاصل جمع مثبت برای کاربران، تأمین‌کننده مالی و کسب‌وکار ایجاد شود که نمونه آن در باشگاه مشتریان بانک آینده تعریف شده است. در واقع برای پرداختن به یک نئوبانک، این‌که از یک بانک اصلی یا خدمات چند بانک برای ارائه یک خدمت به مشتری استفاده شود مورد بحث نیست، بلکه نکته مهم فراهم شدن منفعت، مدیریت و حفظ ارزش یا دارایی کاربر است و این‌که در زمان نیاز به منابع، راهکاری برای آن ایجاد شود.»


چالش‌های مخاطب ایرانی


او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کاربران ایرانی این پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: «مخاطب ایرانی که در اولویت قرار دارد با چند چالش مواجه است: اول اینکه قدرت نظام مالیاتی کشور رو به افزایش است و به نظر می‌رسد این روند روبه‌رشد مادامی که کل جمعیت کشور به نظام مالیاتی پاسخگو باشند حفظ خواهد شد. نکته بعدی با وجود اقتصاد تورمی، حفظ ارزش دارایی کاربر یک نیاز اساسی است که باید راه‌حلی برای آن داشت. در مقابل، بازار روبه‌رشد خارج از ایران قرار دارد که از جذابیت بسیار زیادی نیز برخوردار است و درآمد خوبی برای سامانه دارد. اما مهم این است که با توجه به مخارج و نیازهای کاربر بتوان حقوق و دستمزد را زودتر به دستش رساند و از طرفی پس‌اندازهایش را نیز حفظ کرد که برای سامانه هم درآمدزایی دارد.»

مدیرعامل شرکت فرازپردازان در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که باید توجه داشت که مخاطب نئوبانک اگرچه اصل فعالیتش با بانکی است که با آن کار می‌کند، اما تمام دارایی‌هایش در آن بانک خلاصه نمی‌شود و ممکن است علاوه بر اینکه با سایر بانک‌ها نیز کار کند، جنس تمام دارایی‌هایش هم پول نقد نباشد؛ پس سامانه باید ابزاری در دست داشته باشد که کل دارایی فرد را هدف قرار دهد.»

او در ادامه افزود: «البته به‌راحتی نمی‌توان به این نقطه رسید و باید برای چالش‌های پیش روی این هدف، راهکاری ایجاد کرد. به طور مثال یکی از چالش‌ها نبودن امکان صدور صورتحساب برای کاربر به دلیل محدودیت‌های تعریف‌شده در ای‌پی‌آی‌هاست که اجازه نمی‌دهد بیش از اندازه معین برای بانک‌ها درخواست ارسال شود. همچنین پیامک‌های بانکی که الان متداول هستند بنا به دلایلی مانند عدم دقت کافی و احتمال ضعف شبکه ارتباطی برای سنجش صورتحساب کارآمدی لازم را ندارند. چالش دیگر زمانی رخ می‌دهد که نئوبانک رفتارهای هزینه‌ای غیرمتعارف کاربر خود مانند هزینه‌های رستوران‌گردی طی یک سال را به او نشان دهد و این نقطه‌ای است که شاید موجب قطع همکاری کاربر با نئوبانک باشد.»

مدیرعامل شرکت فرازپردازان تأکید کرد: «دقیقاً در همین لحظه باید بازی‌های کاربر را نگه داشت و از او درخواست کرد تا داده‌های خود را وارد کند. برای مثال یکی از راهکارها این است که سامانه این رفتار را عادی و همانند سایر مردم جامعه جلوه دهد. راهکار دیگر امتیاز دادن یا هر امکان دیگری است که می‌توان برای به دست آوردن داده‌های کاربر متصور بود. راهکار بعدی هم اعتمادسازی برای به دست آوردن داده‌های مالی است.»

شیرزاد در پایان تأکید کرد: «نئوبانک می‌تواند به تمامی چالش‌های مطرح‌شده در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال پاسخ دهد. قابلیت فروش سهمیه آب توسط کشاورزان، قرار گرفتن ارز دیجیتال بانک مرکزی در اختیار عموم و سپرده‌گذاری در بانک مرکزی، جذب سود حاصل از صرفه‌جویی حامل‌های انرژی در لحظه، رفع چالش مبالغ بزرگ برای خریدوفروش ملک و… از جمله مواردی هستند که نئوبانک‌ها می‌توانند به آن پاسخ دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.