راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برترین برند بانک‌ها در سال ۲۰۱۴

بنیاد تحقیقاتی می‌لوارد براون Millward Brown هرساله گزارشی درخصوص بر‌ترین و با ارزش‌ترین برندهای دنیا منتشر می‌کند. در بخشی از این گزارش به معرفی بر‌ترین برند بانک‌های جهان در سال ۲۰۱۴ پرداخته شده است.

.

بانک‌های جهانی (Global Banks)

بر اساس این گزارش پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، بانک‌های آمریکایی و اروپایی در حال بازیابی سریع وضعیت خود هستند، این درحالی است که بانک‌های حوزه بریکس BRICS (بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.) نتوانسته‌اند وضعیت مطلوبی برای خود فراهم کنند.

بانک‌های جهانی توانسته‌اند از بهبود شرایط اقتصادی در شمال آمریکا و اروپا سود برده و پس از پایان بحران اقتصادی، رشد ۱۵درصدی را تجربه کنند. هرچند اقتصاد جهانی با بهبود نتایج مالی روبه‌رو بوده و بانک‌ها در حال تقویت و بازسازی توان سازمانی خود هستند، اما همچنان یک مسئله این رشد را با کندی روبرو می‌کند و آن ایجاد حس اعتماد مجدد مردم به فعالیت بانک‌ها است.

مشتریان توقع دارند بانک‌ها پس از پایان بحران مالی بتوانند خود را قبل از وقوع یک بحران دیگر و نیاز مجدد به کمک‌های مالی دولت‌ها، تجهیز کنند. تغییر در ساختار اندازه و نوع مشتریان، بانکداری تجاری و سرمایه‌گذاری، اصلاح فرهنگ سازمانی و بهبود در ارتباطات با مشتریان، بخشی از کارهایی است که بانک‌ها برای رسیدن به این خواسته انجام داده‌اند.

بنابر گزارش منتشر شده توسط Brandz، در بین بانک‌های بر‌تر جهانی، بانک HSBC مقام نخست را از آن خود کرده و ارزش برند این بانک مبلغی بیش از ۲۷ هزار میلیون دلار آمریکا تخمین زده شده است. البته برند HSBC در لیست ۱۰۰ برند بر‌تر دنیا نیز جایگاه بیست‌و‌هشتم را داراست. ارزش برند HSBC در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل ۱۳درصد رشد داشته است.

پس از این بانک انگلیسی، به ترتیب بانک‌های Citi ،J.P.Morgan ،Santander و ING جایگاه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

برترین برند بانک‌ها در سال ۲۰۱۴

این رتبه‌بندی مربوط به بانک‌ها جهانی (بانک‌هایی که بیش از ۴۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی خود را خارج از محدودۀ کشورشان انجام می‌دهند) است.

اکنون بهتر است نگاهی به تغییر استراتژی و تاکتیک بانک‌ها برای برون رفت از وضعیت بحران اقتصادی داشته باشیم:

یکی از اصلی‌ترین عواملی که در افزایش قدرت تجاری و تمرکز بانک‌ها تأثیر بسزایی دارد پراکندگی جغرافیایی حوزه فعالیت بانک‌هاست. بانک هلندی ING بخش فعالیت بیمه‌ای را از فعالیت‌های بانکی خود جدا کرده و با کاهش فعالیت خود در کشورهای ایالات متحده و شمال آمریکا، بر قارۀ اروپا و بازارهای درحال رشد آسیا تمرکز کرده است. درآمد خالص این بانک بهبود 22.0 درصدی در سال ۲۰۱۳ داشته است. بازپرداخت کمک‌های مالی دولت و تغییر در ساختار و استراتژی سازمانی، از مؤثر‌ترین عوامل در رسیدن به این نتیجه بوده است. در راستای این تغییرِ ساختار، بانک ING شعار برندش را به «Think Forward» تغییر داده تا در راستای استراتژی‌های خود باشد.

بانک انگلیسی HSBC توانسته خود را کارآمد و به‌روز نگه دارد. پس از بازنگری و اصلاح ۶۳ کسب‌ و‌ کار خود در چند سال گذشته، این بانک توانسته وضعیت مطلوب و جایگاه مناسبی را در بازارهای درحال رشد و اروپا از آن خود کند. این بانک سود سهام و سرمایه را افزایش داده و سود خالصش را در سال ۲۰۱۴ به ۱۶درصد رسانده است.

با تقویت اقتصاد اسپانیا، بانک Santander هدف خود را بر گسترش ارائه وام‌های اعطایی به کسب‌ و‌ کارهای کوچک و متوسط قرار داده است. با توجه به بهبود وضعیت اقتصاد اسپانیا و دیگر بازارهای اصلی، همچون برزیل، مکزیک، آمریکا، انگلیس و کل اروپا، این بانک رشد سود بیش از ۹۰ درصد را در سال ۲۰۱۳ گزارش کرده است.

علی‌رغم اینکه بسیاری از بانک‌ها حوزۀ جغرافیای فعالیت خود را محدود کرده و تمرکز تجاری خود را افزایش داده‌اند، بانک فرانسوی BNP Paribas مسیر دیگری را انتخاب کرده و علاوه‌ بر فعالیت‌ در تمام حوزه‌های متنوع بانکی فعلی، به توسعه بازارهای خارج از اروپا، به‌خصوص شمال آمریکا و آسیا – اقیانوسیه می‌اندیشد. این بانک برای اولین بار در فهرست بر‌ترین برند بانک‌های جهانی قرار گرفته است.

بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی Goldman Sachs با بازیابی وضعیت پیشین خود، توانسته بیشترین سود را در سه سال گذشته به سهام‌داران عرضه کرده و قیمت سهام خود را افزایش دهد.

بانک چندملیتی Standard Chartered که فعالانه در بازارهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری کرده، اولین کاهش سود خود را در یک دهۀ اخیر تجربه کرده است. بیشترین درآمد این بانک از تجارت در آسیا، آفریقا و خاورمیانه کسب شده است.

پس از آشوب‌های ناشی از بحران مالی و رسوایی‌های اقتصادی، بانک سوئیسی UBS تصمیم به تغییر رهبری سازمان گرفته و همچنین استراتژی خود را از بانکداری سرمایه‌گذاری به مدیریت ثروت تغییر داد. سود قبل از کسر مالیات این بانک به ۴۴ درصد رشد در سال ۲۰۱۳ رسیده که نیمی از این سود را در سال ۲۰۱۴ میان سهام‌داران توزیع خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۳ بانک آمریکایی J.P.Morgan توانست به حل‌ و‌ فصل مشکلات حقوقی خود پرداخته و با برطرف کردن آن‌ها، نهایتاً مشکلات ناشی از بحران اقتصادی را پشت سر بگذارد. هرچند درآمد کلی بانک افزایش داشته اما سود خالص بانک کاهش پیدا کرده است.

بانک انگلیسی Barclays با انتشار بیانیه‌ای به نام «The Barclays Way» هدف، ارزش‌ها و چشم‌انداز خود را بازبینی و منتشر کرده است. این دستورالعمل شامل مطالبی پیرامون عملیات مرتبط با کسب‌و‌کار و تعامل با مشتریان براساس درست‌ترین و درخشان‌ترین راهکار بوده و همچنین خودداری از تصمیم‌گیری در فعالیت‌های بانکی بر اثر فشارهای داخلی یا ناشی از بازار سرمایه را مورد توجه قرار داده است.

.

بانک‌های منطقه‌ای – Regional Banks

بانک آمریکایی Wells Fargo جایگاه نخست در فهرست بر‌ترین بانک‌های منطقه‌ای را تصاحب کرده و با ارزش برندی به مبلغ ۵۴ هزار میلیون دلار در لیست ۱۰۰برند بر‌تر دنیا در سال ۲۰۱۴، جایگاه سیزدهم را کسب کرده است. این بانک توانسته نسبت‌ به سال گذشته میلادی رشدی ۱۴درصدی را تجربه کند.

پس‌از این بانک، بانک‌های ICBC ،China Construction Bank ،RBC و Commonwealth Bank of Australia به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

برترین برند بانک‌ها در سال ۲۰۱۴

بانک آمریکایی Wells Fargo با توجه به رشد وام‌های اعطایی و کارمزدهای اکتسابی، سودآور‌ترین بانک آمریکایی در سال ۲۰۱۳ شناخته شده است. درآمد خالص این بانک رشد ۱۶ درصدی را تجربه کرده و ارزش سهام بانک نیز ۳۳ درصد رشد داشته است.

بانک US Bank توانسته در سال ۲۰۱۳ با افزایش میزان ارائه وام‌های تجاری و دیگر وام‌ها، از جمله کارت اعتباری و خرید مسکن، درآمد بالایی را کسب کند. در حال حاضر این بانک در بیش‌ از سه هزار دفتر در ۲۵ ایالت درحال فعالیت است.

دو بانک اصلی و بزرگ کانادایی «TD Bank» و «Royal Bank of Canada» یک کسب‌ و‌ کار سالم را در سال ۲۰۱۳ تجربه کرده‌اند. بانک استرالیایی TD Bank با وجود اینکه در بخش بیمه با سختی و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده، اما درآمد خالص آن رشد کرده است. بانک RCB توانسته است با درآمدی خالص به میزان حداکثر ۱۲ درصد، نتایج خوبی را به‌دست آورد.

بانک TD Bank براساس دارایی‌های خود، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌ها در ایالات متحده محسوب می‌شود. این بانک در ۱۳۰۰ نقطه از آمریکا به بیش از هشت میلیون نفر خدمات عرضه می‌کند. علاوه‌ بر این TD Bank در ۴۶ کشور درحال انجام فعالیت اقتصادی است.

بانک‌های استرالیایی به علت ثبات اقتصادی کشور و نزدیکی به بازارهای درحال رشد آسیایی به خوبی رونق یافته‌اند. بانک استرالیایی ANZ به‌عنوان سومین بانک بزرگ استرالیا بر اساس بازار سرمایه، با تصاحب بانک of Scotland Royal Bank در شش کشور آسیایی، رشد خوبی داشته است.

بانک استرالیایی Commonwealth Bank با توجه به افزایش قیمت مسکن و وام‌های اعطایی در این حوزه، با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده است. این بانک به بیش از یک میلیون نفر مشتری وام خرید مسکن اعطا کرده است. فعالیت این بانک در محدودۀ جغرافیایی استرالیا، نیوزلند، آسیا – اقیانوسیه و اروپاست.

بانک چینی ICBC، به‌عنوان بزرگ‌ترین وام‌دهندۀ چین، همچنان نقش سنتی خود را در تأمین مالی پروژه‌های دولتی را ایفا می‌کند. همچنین این بانک درحال فعالیت برای جذب مشتریان تجاری جدید و کسب‌ و کارهای کوچک است.

دومین بانک دولتی چین China Construction Bank با توجه به رشد کم بازار داخلی، تلاش در توسعه تجارت برون مرزی از طریق افتتاح شعبه‌های بازرگانی در تایپه، نیوزلند، روسیه، دبی، اوساکا و لوکزامبورگ دارد. همچنین این بانک با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای فروشگاه‌های اینترنتی، به سمت بازار خرده‌فروشی حرکت کرده است.

بانک کشاوزی چین Agricultural Bank of China با هماهنگی و برقرای ارتباط میان جوامع روستایی و گسترش کسب‌ و کارهای داخلی و بین‌المللی توانسته به روند تبدیل خود به یک بانک تجاری مدرن سرعت بخشد. درحال حاضر این بانک در آسیا، شمال آمریکا و استرالیا فعال بوده و برای حضور در بازار دبی تلاش می‌کند.

بانک دولتی چین با فعالیت بازرگانی در ۳۷ کشور، مهم‌ترین بانک بین‌المللی این کشور است. بانک چین Bank of China مصمم است تا ازطریق گسترش مبادلات تجاری ارزی با آسیا و لندن، خود را به‌ عنوان یک بانک تجاری بین‌المللی معرفی کند.

در انتهای این گزارش آمده براساس نتایج تهیه‌ شده از سال ۲۰۰۶ تاکنون، بانک‌های جهانی و منطقه‌ای پس‌ از رکود چند ساله، توانسته‌اند ارزش برند خود را ارتقا دهند؛ این درحالی است که با تمام تلاش‌ها و بهبود وضعیت مالی بانک‌ها، شاخص اعتماد مشتریان به آن‌ها به شدت کاهش یافته و در بازیابی نتیجۀ این شاخص ناموفق عمل کرده‌اند.

برترین برند بانک‌ها در سال ۲۰۱۴

سهیل قدری

منبع: پول پرس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.