راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری اطلاعات، فرصتی برای جهان سوم

سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور / فناوری اطلاعات، صنعتی جهانی و بدون مرز است که به کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه‌یافته امکان می‌دهد تمامی موانع و ابزارهای تبعیض‌آمیز را کنار بزنند و لااقل در دنیای مجازی، فاصله خود را با کشورهای توسعه‌یافته کم و کمتر کنند.

این یک فرصت تاریخی برای ماست که باید همه توان خود را برای استفاده درست از آن به ‌کار بگیریم؛ اگرچه تلاش بخش خصوصی در این زمینه به‌تنهایی کافی نیست و لازمه آن بیش از این است و در کنار فعالان اکوسیستم فاوا، دولت و حاکمیت هم باید نقش مهم فناوری اطلاعات و تأثیرات آن بر تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی را باور داشته باشند و مهم‌تر از همه اینکه بپذیرند دنیای فناوری، دنیای بدون مرزهای مرسوم است و همین ماهیت آن است که آن را متفاوت و متمایز کرده است.

اگر این درک مشترک ایجاد شود و دولت و حاکمیت، خود را با مسیر جهانی فناوری اطلاعات و ظرفیت و چشم‌انداز بخش خصوصی همراه کنند، می‌توان به آینده روشن مبتنی بر دانش و فناوری امیدوار بود و توسعه ایران عزیز در همه عرصه‌ها را حتمی دانست.

۲۲ تیرماه که روز «فناوری اطلاعات» نام گرفته، بهانه‌ای تقویمی است برای تأکید دوباره بر جایگاه این صنعت و تکرار مطالبات بخش خصوصی، البته با صدایی رساتر از همیشه. اینکه به پیشنهاد بخش خصوصی، روز فناوری اطلاعات در تقویم رسمی کشور ثبت شده، شاید به‌ظاهر اتفاقی ساده باشد، اما دوراندیشی و آینده‌نگری بخش خصوصی را در خود نهفته دارد و اهمیت و اثرگذاری آن، سال‌به‌سال بیشتر مشخص خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.