راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا به جای رشد صنعت فناوری اطلاعات شاهد افزایش مهاجرت هستیم؟

نسیم توکل، رئیس هیئت‌مدیره عرش‌گستر و مدیرعامل قطعه آزمون / روز فناوری اطلاعات بهانه‌ای است برای یادآوری اهمیت این صنعت حیاتی جهان کنونی ما. بدون شک زندگی امروزه انسان پیوند اساسی با این فناوری برقرار کرده و آن را به نقطه‌ای بدون بازگشت برده است.

دیگر نمی‌توان انسان را لحظه‌ای بدون داشتن امکان ارتباطات و انتقال اطلاعات تصور کرد. گوشه‌های حیاتی زیست روزانه امروز تا آنجا دچار دگرگونی شده که به عبارتی مرزها از میان برداشته شده‌اند و فاصله‌ها به حداقل رسیده‌اند. هر آنچه تا دیروز ناممکن بود اکنون به امری عادی بدل شده و دیگر هیچ چیز نمی‌تواند در برابر سرعت بالای پیشرفت این حوزه قرار گیرد. چه تلاش‌های بسیاری برای مانع‌تراشی در برابر این صنعت و فناوری از جهات گوناگون صورت گرفت اما شاهد هستیم که در موارد فراوانی این تلاش‌ها ناموفق بوده یا مانع‌تراشان به همراهان و هواداران امروز تبدیل شده‌اند.

فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی در ایران داشته است. اوج و فرودهای فراوان، چالش‌های بی‌شمار و فرصت‌های تازه‌ دستاوردهای ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به کشور بوده‌اند. تنوع در ارائه خدمات، تسهیل دسترسی و رساندن امکانات مختلف به دورترین نقاط میهن‌مان بانی دگرگونی‌های بسیاری شد.

شاید یکی از مهم‌ترین خدمات این صنعت، توانمندسازی زنان باشد. زنانی که پیش از این در حاشیه قرار گرفته و به نوعی حذف یا فراموش شده بودند به مرور با استفاده از این امکان خود را به متن تحولات رساندند و کارگزار پیشرفت زندگی خود شدند. برخی زنان تأثیرگذار پا را فراتر گذاشته و زندگی اطرافیان و دیگر زنان با شرایط مشابه خود را متحول ساختند و از مسیر کارآفرینی و نوآوری فصل تازه‌ای آغاز کردند.

بنابراین، قانون‌گذار و مسئولان کشور باید خود را در مسیری هماهنگ با فعالان صنعت فناوری اطلاعات قرار دهند و نقش تسهیل‌گری را ایفا کنند. به‌ عبارت‌ دیگر، هنگامی‌ که ایجاد شغل و رونق اقتصادی را در محیطی می‌بینیم باید زمینه‌ برای افزایش امکانات و کاهش چالش‌ها فراهم شود. این در حالی است که متأسفانه به‌صورت روزمره شاهد مانع‌تراشی و افزایش چالش‌ها و عوامل مخل کسب‌وکار در صنعت فناوری اطلاعات هستیم. به‌ویژه، در چند سال گذشته شاهد رشد فزاینده مهاجرت فعالان و صاحبان کسب‌وکار در این بخش هستیم.

امروز می‌توان به جرأت گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات هر جا وارد شده، دیوارها را به پل تغییر داده و همواره در تلاش برای ایجاد بهبود بوده است. این روز باید بهانه‌ای برای یادآوری این امر مهم به مسئولان کشور باشد که آینده بدون این فناوری و صنعت تصورنشدنی است و اینترنت به‌عنوان پیشانی آن باید در بالاترین و بهترین وضعیت آن در دسترس قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.