راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی خرداد ۱۴۰۲ شاپرک منتشر شد / کاهش ۵ درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها نسبت به خرداد ۱۴۰۱

نود و ششمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. بر اساس این گزارش در خرداد ۱۴۰۲ حدود ۴.۲۶۹ میلیون تراکنش با ارزش ۹۷۹ هزار میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت‌ کارت پردازش شده است. این میزان نسبت به فروردین‌ماه، ۲/۵۲ درصد در تعداد و ۱/۱۹ درصد در ارزش ریالی رشد داشته است.

لازم به ذکر است که ارزش حقیقی تراکنش‌های شبکه الکترونیک پرداخت کارت در خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۵/۳۷ درصد کاهش داشته و همچنین نسبت به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ هم ۰/۸۴ درصد افت را تجربه کرده است.

همچنین بر اساس جدول زیر، تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه الکترونیک پرداخت کارت در خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۵/۳۱ و ۳۴/۹۸ رشد داشته است.

تعداد ابزار شاپرکی در مجموع نسبت به اردیبهشت‌ماه رشد ۱/۶۳ درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش ۱/۷۹ درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزار پذیرش اینترنتی در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ ماه افت ۰/۰۲ درصدی را تجربه کرده و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش ۰/۰۱ درصدی همراه بوده است.

در این ماه، کارت‌خوان فروشگاهی با ۹۱/۳۱ درصد سهم بازار بیشترین تعداد ابزار پذیرش فعال سیستمی در شبکه پرداخت را داشته و ابزار پذیرش اینترنتی با ۷/۵۸ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۱/۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در خرداد ۱۴۰۲ بیش از ۱۷۸۳ ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۶۲۸ ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. همچنین تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور به ترتیب ۱۳۵ و ۲۰ ابزار است.

جدول زیر اطلاعات مربوط به تعداد تراکنش‌های موفق و ناموفق (خطا) کل شبکه شاپرک را نشان می دهد که این بررسی حکایت از سهم ۹۲/۷۳ درصدی تراکنش‌های موفق و ۷/۲۷ درصدی خطا‌های رخ داده در خرداد ۱۴۰۲ دارد.

بروز خطای کاربری عمده‌ترین دلیل بروز خطاها بوده و ۸۷/۲۶ درصد از کل تراکنش‌های خطا را شامل می‌شود. طبق اعلام شاپرک این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباطی نداشته و ناشی از عملکرد دارنده کارت (نظیر کمبود موجودی یا فراموشی رمز) است. ۱۱/۵۱ درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی بوده و ۰/۷۶ درصد از خطا‌ها به پذیرندگان مربوط است. خطای کسب‌وکار با ۰/۳ درصد و خطای شاپرکی با ۰/۱۷ درصد هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد تراکنش‌های ناتمام خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه با رشد قابل توجه ۹۴/۸۲ درصدی همراه بوده است. همزمان با افزایش ۲/۵۲ درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به اردیبهشت‌ماه، تعداد تراکنش‌های ناتمام نیز در این دوره با افزایش همراه بوده است. نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته افزایش ۰/۰۱۰۲ درصدی را تجربه کرده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک همواره با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، با تفکیک هر یک از ابزار‌ پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم می‌کند؛ اما در این گزارش نیز همانند گزارش‌های اقتصادی شاپرک از دی‌ماه ۱۴۰۱ تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی اعلام نشده است.

در شاخص سهم مبلغی شرکت «به پرداخت ملت» با اختصاص سهم ۲۰/۴۵ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» (دومین شرکت بازار) با این شرکت حدود یک درصد است.

همچنین در این مؤلفه میان شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد و همچنین شرکت‌های پرداخت نوین آرین و پرداخت الکترونیک سپهر نسبت به اردیبهشت‌ماه جابه‌جایی صورت گرفته است.

در این ماه همچنان شرکت «به پرداخت ملت» با پوشش ۱۸/۵۴ درصدی از مبالغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. همچنین این شرکت در خردادماه از مبالغ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب با پوشش ۲۹/۹۰ و ۴۶/۰۷ درصدی دارای بالاترین سهم است.

بیشترین اختالف بین سهم مبلغی تراکنشهای ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش ۰/۵۷ درصدی به شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» تعلق دارد. همچنین شرکت «پرداخت الکترونیک سپهر» در ابزار پذیرش اینترنتی با کاهش ۴/۲۱ درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد. همچنین شرکت «به پرداخت ملت» با ۰/۸۵ درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

در ماه جاری عملکرد شرکت‌های «الکترونیک کارت دماوند» و «فراپردازان آروند امید» به‌گونه‌ای بوده که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

از دو نمودار بالا ملاحظه می‌شود که بانک سپه با سهم ۱۷/۳۷ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و بانک ملت با سهم ۱۶/۳۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.