راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای توسعه بانکداری باز در ایران در نمایشگاه الکامپ بررسی شد / نظام بانکداری ایران همچنان در نسل اول بانکداری باقی مانده است

پنل راهکارهای توسعه بانکداری باز در سومین روز از نمایشگاه الکامپ در سالن 8-9 با حضور مصطفی طهماسبی مدیرعامل سنباد، همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم، مهدی شریعتمدار،مدیرعامل جیبیت و الینا ملکان، مدیر محصول و عملیات «فینوتک» و با مدیریت مینا حاجی سردبیر ماهنامه عصرتراکنش برگزار شد.

مصطفی طهماسبی مدیرعامل سنباد در بخش ابتدایی این نشست با اشاره به دوره‌های بانکداری در جهان گفت: «چهار نسل بانکداری در جهان وجود دارد، ولی در کشور ما نظام بانکی‌مان در ارائه خدمات بانکی در نسل اول و ابتدایی آن باقی مانده است.»

او با اشاره به مزیت‌های بانکداری باز تأکید کرد: «در صورتی که مدیریت نظام بانکی کشور به اجرای بانکداری باز ملزم شود، با وضع قوانین و مقررات مورد نیاز در این نوع بانکداری شاهد ارائه خدمات و محصولات جدید بانکی خواهیم بود. همچنین اگر همه اجزای بانکداری باز در این اکوسیستم به‌درستی و عادلانه به وظایف خود عمل کنند، تحولات بانکداری جدید و بانکداری باز در کشور خواهیم داشت.»

مدیرعامل سنباد ادامه داد: «در عرصه بانکداری باز همه اجزا باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند با شفافیت‌های مورد نیاز، خدمات و محصولات جدید خود را به مشتریان‌شان ارائه دهند. بانکداری باز نیازمند سرویس‌های جدید و مناسب است و در این راستا نظام بانکی باید با بررسی نیازهای بازار، محصولات و خدمات جدیدی به متقاضیانش ارائه دهد.»

طهماسبی ادامه داد: «وقتی صحبت از بانکداری و مدیریت منابع مالی می‌شود باید به نوآوری‌های جدید نیز اهمیت دهیم تا بتوانیم به مشتریان خود در نظام بانکداری باز محصولات جدیدی عرضه کنیم.»


تحقق بانکداری باز به سود همه است


همایون محبوبی، مدیرعامل شرکت «فرابوم» نیز در این پنل تأکید کرد: «برای تحقق بانکداری باز تا زمانی که مشکلات آن حل نشده، نمی‌توانیم به تحقق این نظام بانکداری خوشبین باشیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته در حوزه بانکداری باز کشور هیچ اتفاق قابل توجهی نیفتاده است. در توسعه اکوسیستم بانکداری باز، بانکداری در این عرصه به سود همه مشتریان، بانک‌ها و رگولاتورهای آن است.»

او با اشاره به اهمیت امنیت داده‌ها در نظام بانکی کشور اظهار داشت: «برای تأمین امنیت در نظام بانکی کشور در هر طبقه امنیت داده‌ها باید مسئول داشته باشد و مسئولان هم به طرف استانداردسازی امنیت داده‌ها در تمام حوزه‌های زیرساختی در نظام بانکی حرکت کنند.»

محبوبی یادآور شد: «در بانکداری باز هر نهادی که متولی امنیت داده‌هاست باید بتواند با نظارت کیفی از نشر اطلاعات به بیرون جلوگیری کند.»

مدیرعامل فرابوم با اشاره به اینکه اگر بانکداری باز شکل بگیرد و رشد کند، این نظام نیازمند پلتفرم‌های بانکداری مدرن است که در امنیت داده‌های بانکی بسیار تأثیرگذار است، تأکید کرد: «برای دستیابی به نظام بانکداری باز رگولاتورها و بانک‌ها به‌عنوان صاحبان این سرویس باید ریل‌گذاری مناسبی انجام دهند و راهبردهای کلان آنها برای عملیاتی‌شدن باید در چهارچوب‌های خاص خود قرار گیرد.»


لزوم اهتمام نظام بانکی برای ارائه محصولات جدید


در ادامه این پنل، مهدی شریعتمدار، مدیرعامل شرکت جیبیت گفت: «ما در نظام بانکداری کشور در ابتدای کار هستیم ولی به نظر می‌رسد امسال تعداد زیادی از بانک‌ها بتوانند خدمات و محصولات جدیدی به مشتریان خود ارائه دهند.»

او اظهار داشت: «برای عرضه محصولات جدید در نظام بانکداری باید اول بررسی شود که آیا از نظر تجاری عرضه این محصول جدید به نفع بانک‌هاست یا خیر. بانک‌ها هنوز تقاضاهای بزرگ را در بازار نمی‌بینند و تا زمانی که تقاضای جدید در بازار نباشد، خدمات و محصولات جدید نیز عرضه نخواهد شد.»

شریعتمدار بیان کرد: «در نظام بانکی جهان ۱۵۰۰ پلتفرم وجود دارد، اما از نظر تکنولوژیکی هم‌اکنون امنیت اطلاعات در بانک‌ها مشکلاتی دارد که باید در تحقق بانکداری باز برای رفع این مشکلات اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.»

مدیرعامل جیبیت با یادآوری اینکه در تحقق بانکداری باز باید وظایف بانک‌ها به صورت دقیق مشخص شود تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه خدمات و محصولات جدید در نظام بانکی باشیم، تصریح کرد: «توسعه بانکداری در ایران نیازمند استانداردسازی است و اگر نتوانیم استانداردسازی کنیم، اختلالاتی در شبکه بانکی کشور خواهیم داشت.»


ارائه خدمات جدید در نظام بانکی نیازمند تقاضای مشتریان است


الینا ملکان، مدیر محصول و عملیات «فینوتک» در این پنل تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ به اهمیت عرضه محصولات نظام بانکی اشاره کرد و گفت: «ارائه خدمات جدید در نظام بانکی نیازمند مطالبه متقاضیان و مشتریان آن است و با فرهنگ‌سازی و تقاضاهایی که کسب‌وکارها در بازار دارند، می‌توانند بانک‌ها را به ارائه خدمات نوآور تشویق و ملزم کنند.»

ملکان افزود: «بدون شک در جایی که تقاضا وجود دارد، بانک‌ها نیز متقاضیان را همراهی می‌کنند تا بازار از خدمات جدید بانکی برخوردار شود. برای توسعه بانکداری در ایران باید همه اجزای آن در فرایندهای درستی قرار گیرند تا به نوآوری در نظام بانکی کشور برسیم.»

مدیر محصول و عملیات فینوتک با اشاره به اهمیت تأمین امنیت داده‌های بانکی یادآور شد: «تأمین امنیت داده‌ها و اطلاعات بانکی سبب سهولت در ارائه خدمات و محصولات جدید در نظام بانکی کشور خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.