راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رابطه کسب‌وکارهای کوچک با فناوری‌های بزرگ پرداخت

در تحقیقی جدید که از سوی شعبه اروپایی شرکت ویزا درباره میزان پذیرش درگاه­‌های جدید پرداخت­ الکترونیکی صورت گرفته آمده­ است، استفاده از فناوری کارتخوان­ همراه (mPOS) از سوی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در اروپا در سال جاری به شدت افزایش خواهد یافت. عامل اصلی این افزایش، تغییر دیدگاه آن‌ها نسبت به پذیرش کارت‌هاست. پس پذیرش درگاه کارتخوان­ همراه به عنوان یک روش پرداخت است.

در این تحقیق از مدیران دو هزار کسب‌وکار کوچک و متوسط در بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و لهستان سوالاتی درباره علاقه آن‌ها به پذیرش این فناوری شد و مشخص شد که دیدگاه بسیاری از این کسب‌وکار‌ها در حال تغییر است. درک ظرفیت بالقوه فناوری کارتخوان­ همراه برای این گونه شرکت­‌ها دلیل تغییر دیدگاه آنهاست. آن گروه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که در ابتدا تمایلی به پذیرش این درگاه پرداخت­ الکترونیکی نداشتند و معتقد بودند کسب‌وکار آن‌ها کوچک‌تر از آن است که این فناروی برای آن‌ها مفید باشد یا این فناوری گران می‌­دانستند، پس از درک فواید و سهولت استفاده از کارتخوان­ همراه خیلی زود آن را پذیرفتند. یک کارتخوان همراه که با فناوری Chip and PIN کار می‌­کند روشی مناسب است که با هزینه­‌ای اندک می‌­تواند یک تلفن همراه یا تبلت را به پایانه امن کارت تبدیل کند. این ابزار که با تبلت یا تلفن همراه هوشمند کار می‌­کند پرداخت­‌های کارتی را قابل جابجایی می‌­کند و به همین دلیل استفاده از آن در جاهایی نظیر بازار‌ها، فستیوال­‌ها و… امکان‌پذیر است. بدین ترتیب این فناوری پذیرش کارت را از سوی کسب‌وکارهای کوچک که ممکن است قبلا ویزا را قبول نکرده‌اند، بازار جدید را برای ویزا ایجاد می‌کند. مهم‌ترین نکات تحقیق انجام شده از سوی ویزا اروپا به قرار زیر است:

۲۵ درصد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که در نظرسنجی شرکت کردند نسبت به پذیرش کارتخوان همراه طی شش ماه آینده ابراز علاقه کردند.

سهولت استفاده از کارتخوان همراه به عنوان ویژگی برجسته این فناوری از سوی اکثر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اعلام شد (۷۴ درصد در فرانسه، ۷۳ درصد در آلمان، ۶۳ درصد در بریتانیا و لهستان و ۵۹ درصد در ایتالیا).

از امنیت به عنوان مهم‌ترین ویژگی کارتخوان همراه نام برده شد.

نیمی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط آلمانی که در این نظرسنجی شرکت کردند معتقد بودند کارتخوان­ همراه، فروش آن‌ها را افزایش خواهد داد زیرا مشتریان پول بیشتری خرج خواهند کرد و به میزان پولی که هنگام خرید همراه دارند محدود نخواهند بود.

۴۵ درصد کسب‌وکار‌ها در ایتالیا معتقد بودند کارتخوان همراه جریان نقدینگی آن‌ها را بهتر خواهد کرد زیرا کمک می‌­کند سریع‌تر پول دریافت کنند.

در این تحقیق ثابت شد که آشنا شدن کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با مزایا و سهولت استفاده از کارتخوان همراه توانسته میزان پذیرش این فناوری را در بین آن‌ها بالا ببرد. به همین دلیل شرکت‌های ارائه کننده این فناوری از این پس بودجه بیشتری صرف آشنا کردن این کسب‌وکار‌ها با فناوری یاد شده خواهند کرد و همچنین برای فراگیر کردن استفاده از فناوری‌های دیگر نیز باید بر ایجاد فرهنگ استفاده از آن‌ها تمرکز کرد.

منبع: شاپرک / mobilepaymentsinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.