راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش بینوست از آینده صنعت مدیریت دارایی / لزوم تنوع در عرضه و زیرساخت

در گزارش قبلی از بینوست، موضوع تغییر تقاضا در صنعت مدیریت دارایی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که شرکت‌های مدیریت دارایی باید برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر آماده شوند. در گزارش پیش‌ رو، به نحوه انطباق شرکت‌های مدیریت دارایی در این مورد پرداخته می‌شود.


پاسخ به تقاضاهای نسل جدید


در گزارش بینوست درباره نحوه انطباق شرکت‌های مدیریت دارایی آمده است: «آماده‌سازی شرکت‌های مدیریت دارایی برای پاسخگویی به نیازهای نسل جدید مستلزم درک اولویت‌ها، ارزش‌ها و انتظارات نسل جدید است. شرکت‌های مدیریت دارایی با پذیرش فناوری، شخصی‌سازی سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری پایدار، انعطاف‌پذیری، تنوع و سازگاری، می‌توانند خود را برای پاسخگویی به نیازهای نسل جدید سرمایه‌گذاران آماده کنند.»


ارائه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه


نیاز است که شرکت‌های مدیریت دارایی به توسعه محصولات و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه متناسب با ترجیحات در حال تغییر سرمایه‌گذاران مانند صندوق‌های شاخصی گوناگون و صندوق‌ قابل معامله در بورس (ETF) توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نسل جدید از فناوری آگاه است و انتظار راه حل‌های دیجیتالی دارد. شرکت‌های مدیریت دارایی باید در زیرساخت‌های فناوری قوی مانند پلتفرم‌های آنلاین و دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند تا دسترسی راحت به اطلاعات سرمایه‌گذاری، ابزارهای مدیریت پورتفولیو و به‌روزرسانی‌های آنی را فراهم کنند.

همچنین این شرکت‌ها می‌توانند جهت بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری و بهبود مدیریت ریسک، از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) استفاده کنند.


توجه به راه‌حل‌های شخصی‌سازی‌شده


راه‌حل‌های شخصی‌سازی‌شده و سفارشی برای برآوردن نیازهای سرمایه‌گذاران باید مورد توجه قرار گیرد. شرکت‌های مدیریت دارایی نیاز است گزینه‌ها و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری متناسب را بر اساس اهداف فردی، تحمل ریسک و ارزش‌ها ارائه دهند.


استقبال مدیران دارایی از سرمایه‌گذاری پایدار


نسل جوان تأکید زیادی بر پایداری و مسئولیت اجتماعی دارد. ضروری است که مدیران دارایی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پایدار استقبال کنند و عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (پارامترهای ESG) را در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود بگنجانند.


توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی


توکنایز کردن دارایی‌های واقعی یا Real Assets کمک می‌کند دسترسی به کلاس‌های دارایی مختلف به شدت ساده‌تر شود و افراد با هر میزان از سرمایه بتوانند روی دارایی‌های واقعی متفاوتی سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال اگر قیمت خرید یک Real Assets 300 هزار دلار باشد، این امکان وجود ندارد که یک نفر با 100 دلار روی آن سرمایه‌گذاری کنند. اما زمانی که به توکن تبدیل شود، همه افراد فرصت سرمایه‌گذاری در این دارایی را پیدا می‌کنند.

توکنیزه کردن اتفاق بسیار مهمی در بازارهای مالی محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به ایجاد صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری شود و نقدینگی را در بازارهای مختلف افزایش دهد.

همچنین فرصت‌های بدون مرز یا برون‌مرزی می‌توانند به شدت افزایش یابند؛ به‌خصوص برای کشورهایی که فرصت سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد اما ابزارهای سرمایه‌گذاری این اجازه را نمی‌دهند که سرمایه خارجی وارد آن کشور شود. بنابراین با توکنیزه کردن دارایی‌ها می‌توانیم شاهد فضای مالی اثربخش‌تری در دنیا باشیم.


مدیریت دارایی آنچین


در حال حاضر در دنیا زمانی که مدیران دارایی می‌خواهند فعالیت خود را شروع کنند و سرویسی ارائه دهند، باید این خدمات روی سرویس‌های فعلی مالی در جهان پیاده‌سازی شود. این زیرساخت باید قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد که خیال سرمایه‌گذار از امنیت سرمایه‌اش راحت باشد و دارایی آنها در معرض خطر کلاهبرداری و سرقت قرار نگیرد.

از طرفی باید شفافیت وجود داشته باشد و سرمایه‌گذار مطمئن شود که با سرمایه او ریسک‌های بزرگی انجام نمی‌شود. مدیر دارایی باید پاسخگو باشد و دائم فعالیت‌های او حسابرسی می‌شود. جنبه دیگری که زیرساخت کنونی در جهان باید به آن پاسخ دهد، موارد قانونی است. قانون‌گذاران از سراسر دنیا موارد قانونی مختلفی دارند که ممکن است مربوط به چرخه اقتصادی یک کشور باشد و مهم است که زیرساخت مالی دنیا بتواند به آنها پاسخ دهد.

نکته قابل توجه این است که زیرساخت کنونی جهان در رابطه با مدیریت دارایی نمی‌تواند تمام تقاضای ایجادشده در نسل جدید را پاسخ دهد.

در چند سال اخیر، به واسطه رشد چشمگیر بلاکچین، DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز و سرویس‌های آنچین، شاهد ورود قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت‌ها به مباحث مالی و سرمایه‌گذاری هستیم و مفهوم جدیدی به نام مدیریت دارایی آنچین (Onchain Asset Management) شکل گرفته که بر مبنای قرارداد هوشمند کار می‌کند.

در پلتفرم‌های آنچین و قراردادهای هوشمند، مدیر دارایی و سرمایه‌گذار اطمینان خاطر دارند که تمام تعهدات بدون هیچ کم‌وکاستی در صورت تحقق شرایط قرارداد به صورت خودکار اجرا خواهد شد.

سرویس‌های متنوع و کاربردی را می‌توان در این حوزه ارائه داد که به شفافیت بسیار بالا، دسترسی زیاد سرمایه‌گذاران و سهولت در سرمایه‌گذاری و ارائه سرویس‌‎های به‌شدت متنوع، شخصی‌سازی‌شده، ارزان‌تر و سریع‌تر منجر می‌شود.

صندوق ارز دیجیتال یا کریپتوفاند یکی از جدیدترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها محسوب می‌شود. این فاندها روی پلتفرم‌های مدیریت دارایی آنچین مانند Enzyme پیاده‌سازی می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر لحظه تمام اطلاعات صندوق مورد نظر را مشاهده کنند.


آموزش و شفافیت


نسل جدید به دنبال دانش، شفافیت و مقایسه است. نیاز است که شرکت‌های مدیریت دارایی بر آموزش و توانمندسازی سرمایه‌گذاران از طریق منابع آموزشی، وبینارها، پادکست‌ها و ابزارهای تعاملی تمرکز کنند. همچنین برای ایجاد اعتماد و وفاداری، اطلاعات واضح و شفاف در مورد کارمزدها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و عملکرد ارائه دهند.


یادگیری مستمر و سازگاری


 نیازها و ترجیحات نسل جدید به‌سرعت در حال تکامل است. شرکت‌های مدیریت دارایی باید فرهنگ یادگیری مستمر، به‌روز ماندن با آخرین روندهای بازار، پیشرفت‌های فناوری و ترجیحات سرمایه‌گذاران را ترویج دهند. همچنین به طور منظم استراتژی‌ها و پیشنهادات را برای برآوردن نیازهای در حال تحول ارزیابی کنند.


روندهای نوظهور و چشم‌انداز صنعت مدیریت دارایی


از پتانسیل فناوری بلاکچین برای متحول کردن مدیریت دارایی، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند قراردادهای هوشمند، ثبت سوابق شفاف و توکن‌سازی دارایی‌های واقعی نباید غافل شد. دیفای نیز پتانسیل بالایی برای رفع ایرادات مدل‌های سنتی مدیریت دارایی از جمله شفافیت و دسترسی آسان دارد. این خدمات به سرعت در حال محبوب شدن هستند.

در نهایت، همکاری بین مدیران دارایی و شرکت‌های فین‌تک برای هدایت نوآوری و رسیدگی به تقاضاهای در حال تحول بسیار اهمیت دارد و در صورت تحقق آن می‌توان سرویس‌های جذاب و جدیدی را به سرمایه‌گذاران نسل جدید ارائه داد. همچنین ضروری است که برای رقابتی ماندن و پاسخگویی به نیازهای در حال رشد سرمایه‌گذاران، مدیران دارایی در راستای انطباق، نوآوری و پذیرش فناوری‌های جدید تلاش کنند.

منبع بینوست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.