راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش بینوست از انتظارات سرمایه‌گذاران و تغییر تقاضای مدیریت دارایی

تغییر فضای زندگی منجر به تغییر دیدگاه و رفتار افراد شده است. در صنعت مدیریت دارایی نیز به‌واسطه تغییر نسل و ترجیحات مختلف نسل جدید، تقاضا در حال تغییر است. در این گزارش از شرکت بینوست به‌عنوان مدیر دارایی ارز دیجیتال، وضعیت تقاضا در صنعت مدیریت دارایی بررسی شده است.


مروری بر اهمیت صنعت مدیریت دارایی در اقتصاد جهانی


صنعت مدیریت دارایی با تسهیل تخصیص بهینه سرمایه و به‌عنوان محرک رشد اقتصادی، نقشی حیاتی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. شرکت‌های مدیریت دارایی به‌عنوان یک واسطه مالی، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند پس‌اندازها و دارایی‌های خود را در کلاس‌های دارایی مختلف مانند سهام، اوراق قرضه، املاک یا کالا سرمایه‌گذاری کنند. این شرکت‌ها با ارائه تخصص و مدیریت ماهرانه پورتفوی، سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازند تا به کاهش ریسک، تنوع پورتفوی و بازده بهینه دست یابند.

علاوه بر این، صنعت مدیریت دارایی، نقدینگی را در بازارهای مالی ارتقا می‌دهد و تضمین می‌کند که سرمایه به طور روان و کارآمد به بخش‌های تولیدی جریان یابد. همچنین مدیران دارایی با در نظر گرفتن عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی که به رشد اقتصادی پایدار کمک می‌کنند، در شیوه‌های سرمایه‌گذاری مسئولانه شرکت می‌کنند.

به طور کلی، توانایی صنعت مدیریت دارایی در تخصیص و مدیریت کارآمد سرمایه به‌عنوان یک کاتالیزور برای رونق اقتصادی در مقیاس جهانی عمل می‌کند.


شکوفایی بازارهای مالی به انتظارات سرمایه‌گذاران گره خورده است


بدون شک سرمایه‌گذاران در هر بازار مالی تأثیرگذارترین رکن آن بازار هستند. تصمیمات سرمایه‌گذاران که نشأت‌گرفته از انتظارات آنها از آینده است نقش مهمی در رشد یا افول یک بازار یا یک دارایی دارد. برای مثال زمانی که یک بازار مالی رشد زیادی را تجربه می‌کند، به این معناست که انتظارات نسبت به آینده آن بازار مثبت است و برعکس.

بنابراین زمانی که در مورد انتظارات و تصمیمات سرمایه‌گذاران صحبت می‌کنیم، شناخت خود سرمایه‌گذار نیز اهمیت پیدا می‌کند. تا به امروز اکثر افراد تصمیم‌گیرنده و تأثیرگذار در بازارهای مالی، افراد ثروتمند و از نسل‌های پیشین بازار بوده‌اند. طبق گزارش Capgemini در سال 2022، انتظار می‌رود در چند سال آینده بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان بازارهای مالی و به تبع آن مشتریان صنعت مدیریت دارایی، میلنیال‌ها (Millennials) یا نسل هزاره باشند (نسل بعد از X و قبل از Z).

زندگی میلنیال‌ها به استفاده زیاد از اینترنت و سرویس‌های آنلاین گره خورده است. این نسل صبر کمتری نسبت به والدین خود دارند و به دنبال تنوع بیشتری در زندگی هستند. فضای رشد این نسل یک فضای پویاتر و سریع‌تر است، آنها نگاه متفاوتی نسبت به آینده دارند و متفاوت تصمیم می‌گیرند. در گزارش مذکور آمده است که میلنیال‌ها نسبت به نسل قبلی در انتخاب مدیر دارایی یا Asset Manager برای سرمایه‌گذاری تنوع بیشتری به خرج می‌دهند و مدام مدیران دارایی خود را به سه دلیل عمده زیر تغییر می‌دهند:

  1. بالا بودن کارمزد یا فی
  2. کمبود شفافیت
  3. سرویس‌های کند

ورود به صنعت مدیریت دارایی زمان‌بر و سخت است


اینکه چرا تاکنون پاسخ درستی برای نیازهای این نسل در صنعت مدیریت دارایی ارائه نشده، جای بحث دارد. از جمله مهم‌ترین عامل در این مورد می‌توان به شبه‌انحصاری بودن صنعت مدیریت دارایی در جهان اشاره کرد. البته نمی‌توان با قطعیت در مورد شبه‌انحصاری بودن آن اظهار نظر کرد اما واقعیت این است که صنعت مدیریت دارایی در جهان بازیگران بزرگی دارد که با ارائه محصولات مختلف روی این بازار احاطه دارند. ورود به این بازار به‌عنوان یک مدیر دارایی کار سخت و پیچیده‌ای است و به این سادگی‌ها نیست که بتوان سرویس‌ها و صندوق‌های مختلفی را در حوزه مدیریت دارایی ایجاد و مدیریت کرد.

هر صندوق یا سرویسی که بخواهید ارائه دهید، نیازمند مجوزها و رعایت قوانین بسیار سخت و مختلفی است که این امر مانع فعالیت بسیاری از مدیران دارایی به دلیل عدم توانایی مالی آنها می‌شود. زمانی که تعداد و تنوع مدیران دارایی کم باشد، بدیهی است که تنوع در ارائه سرویس کاهش می‌یابد و رقابت نیز کمتر می‌شود.

بنابراین برای نیازهای روزافزون و متفاوت سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه، پاسخ درستی وجود ندارد. اجازه دهید با مثالی از حوزه رسانه بحث را ادامه دهیم.

در حال حاضر نیاز افراد در حوزه رسانه به‌واسطه سوشال‌مدیا پاسخ داده می‌شود. افراد در هر جای دنیا می‌توانند محتوا تولید کنند، به اشتراک بگذارند و براساس علاقه‌مندی و ترجیحات خود محتوای مورد نظرشان را پیدا کنند. بنابراین در فضای رسانه با تنوع بسیار زیادی که در بخش عرضه وجود دارد، پاسخ مناسبی به نیازها و تقاضای مشتریان ارائه شده است.

اما در صنعت مدیریت دارایی به دلیل موانع و محدودیت‌های موجود، روی کار آمدن یک مدیر دارایی جدید عملاً کار سخت‌تری است.


چند نمونه از تغییر تقاضاها در صنعت مدیریت دارایی


قبل از آنلاین شدن صنعت مدیریت دارایی، فقط افرادی می‌توانستند از این خدمات استفاده کنند که حجم سرمایه بسیار بالایی داشتند و تمام صنعت در ارائه سرویس به مشتریان ثروتمند خلاصه می‌شد.

با آنلاین شدن خدمات مدیریت دارایی، این ظرفیت و زیرساخت ایجاد شد که هر فردی با هر میزان سرمایه بتواند از این خدمات استفاده کند و به عبارتی می‌توان گفت صنعت مدیریت دارایی به واسطه آنلاین شدن برای سرمایه‌گذاران دموکراتیزه شده است. طبق گزارش pwc از سال 2000 به بعد تعداد سرمایه‌گذارانی که از خدمات مدیریت دارایی استفاده می‌کنند، حدود 1000 درصد رشد داشته است.

 تأثیر تحول دیجیتال بر مدیریت دارایی بر همگان روشن است اما همچنان با توجه به تنوع و نیازهای نسل جدید، تقاضاهایی وجود دارد که پاسخ دقیقی برای آنها وجود ندارد.

از جمله این تقاضاها و تغییر ترجیحات می‌توان به سرمایه‌گذاری پایدار و براساس پارامترهای ESG اشاره کرد. در سال‌های اخیر توجه به این پارامترها و لحاظ کردن آنها در سرمایه‌گذاری افزایش یافته که ناشی از افزایش آگاهی زیست‌محیطی و اجتماعی در میان سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران بیشتری به دنبال سرمایه‌‌گذاری مسئولانه هستند و معیارهای محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیتی را در سرمایه‌گذاری‌های خود در نظر می‌گیرند.

همچنین علاقه سرمایه‌گذاران به کلاس‌های دارایی جایگزین مانند ارز دیجیتال افزایش پیدا کرده است. این امر نیز نشأت‌گرفته از آن است که نسل جدید به دنبال سرمایه‌گذاری‌های متنوع است.

در نحوه انجام معاملات مالی از معاملات سهام در بورس گرفته تا معامله رمزارز در صرافی‌ها نیز تغییرات شگرفی صورت گرفته است؛ به عنوان مثال، معاملات الگوریتمی در حال محبوب شدن هستند.

شواهد نشان می‌دهند مشتریان پیش روی صنعت مدیریت دارایی نیازها و تقاضاهای متفاوتی خواهند داشت. آیا این صنعت برای پاسخ به این نیازها و تقاضاها آماده است؟ در گزارش‌های بعدی در این مورد صحبت خواهیم کرد.

منبع بینوست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.