راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک (بخش اول)

تاريخچه بانک

تاريخچه بانكداري به قرن‎ها قبل از ميلاد مسيح برمي‎گردد. مردم يونان، روم، بابل و چين در معابد خودشان كه در واقع اماكني مورد اعتماد و اطمينان بود، حفظ و نگهداري اموال‎شان را به روحانيون مي‎ سپردند. پساز آن، مؤسسات خصوصي به فكر افتادند كه جايگاهي براي اعتماد مردم ايجاد بكنند و چون در برابر سپرده‎اي كه مردم به آنها مي‎دادند سود مي ‎پرداختند، در يك نوع رقابت با معابد قرار گرفتند.

دوره جديد بانکداري با پيشرفت تدريجي تجارت و داد و ستد در جهان و كشف مناطق و راههاي دريائي جديد و استقرار روابط بازرگاني بين شرق و غرب شکل گرفت و كم كم دامنه فعاليت اقتصادي از سواحل درياي مديترانه به كشورهاي سواحل اقيانوس اطلس گسترش پيدا كرد. اين پيشرفت توام با استفاده روز افزون از خدمات بانكي و نتيجتاً ازدياد حرفه بانكداري در كشورهاي مختلف جهان شد.

بانکداری در عصر جديد

پيدايش ابزارهاي نوين در صنعت بانكداري به همراه تقاضاي روزافزون مشتريان براي دستيابي به خدمات آسان‌تر بانكي، اين صنعت را دچار تحولي شگرف نموده است. حضور شعب مجازي در قالب بانكداري الكترونيكي ارمغان جديد فن‌آوري اطلاعات براي دنياي بانكداري و پاسخ به اين تقاضاي جدي است. در اين ميان، خدمات كارت طبق آمار جزء پرطرفدارترين و كاربردي ترين سرويسهاي بانکي مدرن محسوب شده و سيستم كارت جزء ضروري يك سيستم جامع بانكداري به حساب مي‌آيد.

چرا کارت؟

چرخه گردش پول زير را در نظر بگيريد:

 

1. شخص با مراجعه به بانک وجهی را دريافت می کند.

2. شخص به فروشگاه مراجعه و بوسيله پولی که از بانک دريافت کرده خريد می کند.

3. صاحب فروشگاه پول های جمع آوری شده از خريداران را جمع آوری و به بانک جهت ذخيره سازی برگشت می دهد.

روال فوق روال روزمره و عمده ترين روال کاربردی پول می باشد اما این روال دارای معايبی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

– پول از لحظه ای که توسط مشتری دريافت می شود تا لحظه ای که توسط فروشنده به بانک برگشت داده می شود در اختيار بانک نبوده و بانک نمی تواند آنرا در محاسبات موجودی ذخاير خود لحاظ کند.

– احتمال اين وجود دارد که پول های جمع آوری شده توسط فروشگاه به بانک ديگری (بانک رقيب) واريز شود.

– استهلاک پروسه زير زياد است، ممکن است اسکناس يا سکه آسيب ببيند و يا به سرقت رود.

برای فائق آمدن بر مشکلات چرخه فوق، بانک ها راه حل استفاده از کارت و پايانه فروش را پيشنهاد دادند. بدين ترتيب که چرخه فوق بصورت صوری و در عالم مجازی رخ داده و پولی از بانک خارج و وارد نشود. با استفاده از کارت روال بالا به شکل زير تغيير می يابد:

1. شخص به بانک مراجعه و کارت خود را دريافت می دارد. (دقت کنيد که اين بار برخلاف حالت قبل يکبار به بانک مراجعه صورت گرفته و کاهش حجم مراجعات مشتريان برای بانک نيز صرفه جويی های زيادی را در پی دارد.)

2. شخص به فروشگاه مراجعه و با استفاده از کارت خود و دستگاه خاصی که بانک در اختيار فروشگاه قرار داده وجه مابه ازای خريد را جابجا می کند. (پول هم چنان در اختيار بانک است و تنها مالکيت اين پول از مشتری سلب و به فروشنده داده می شود. فروشنده جهت واريز پول به بانک مراجعه نکرده علاوه بر اين فروشنده حتما پول را در بانک صادر کننده کارت نگهداری می کند.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.