راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک‌ها باید مشتریان خود را در برابر خطرات کلاهبرداری آگاه کنند؟

بنا بر گزارش انجام شده توسط گروه Aite، بانک‌ها باید مشتریان خود را در مورد راه‌های افشای اطلاعات محرمانه که منجر به ریسک‌های تقلب شده، آگاه نموده و آموزش‌های لازم را به آنها بدهند. بر اساس این گزارش از هر چهار مشتری، یک مشتری قربانی تقلب پرداخت کارتی در طی پنج سال اخیر شده است.

به این منظور تحقیقی تحت عنوان «از دست رفتن اعتماد به نفس مشتریان» انجام شد که اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از 20 کشور و از حدود 6159 مشتری و با موضوع تقلب بدست آمده است. بر اساس این گزارش از بین تمام دارندگان کارت، 27 درصد از آنها تقلب در کارت را طی پنج سال گذشته تجربه کرده بودند، و برای حدود 14 درصد از آنها این تقلب چند بار تکرار شده بود. به طور کلی، کارت‌های بدهی امن تر از کارت‌های اعتباری بودند به طوری که 25 درصد از دارندگان کارت‌های اعتباری در انگلیس تجربه قربانی شدن تقلب را داشتند در حالی که برای دارندگان کارت‌های بدهی این عدد حدود 15 درصد طی پنج سال اخیر بوده است.

بر اساس اطلاعات وریزون در طی سال 2013، حدود 1367 نقض اطلاعات در سرویس‌های مالی مشاهده شده است. تعداد زیاد حملات و حوادثی که منجر به ربوده شدن اطلاعات مشتریان شده بود باعث ایجاد این نگرانی شد که موسسات مالی اقدامات لازم برای محافظت از مشتری را انجام نمی‌دهند.

بعنوان نمونه توسط حمله‌ای که توسط برنامه تروجان به بانک لوک در ماه ژانویه انجام شد حدود 500 هزار یورو به سرقت رفت که 190 نفر قربانی این حمله بودند و اغلب از کشور ترکیه و ایتالیا بودند. مشکل توسط لابراتوار کسپراسکای یک هفته بعد از حمله شناسایی شد اما تمامی آثار توسط عاملان این قضیه حذف شده بود.

.

مراقب رفتارهای مخاطره آمیز خود باشید

در این گزارش آمده است که 49 درصد از مصرف کنندگان حداقل یک رفتار مخاطره آمیز داشته که آنها را در معرض خطر تقلب‌های مالی قرار می‌دهد. برخی از رفتارهای پرخطر عبارتند از ترک گوشی‌های هوشمند بدون قفل نمودن آن، پرتاب اسناد با شماره حساب بانکی به داخل سطل، استفاده از بانکداری یا خرید آنلاین بدون استفاده از نرم افزارهای امنیتی و یا استفاده از کامپیوترهای عمومی. حدود 33٪ و 21٪ از مشتریان مکزیکی و برزیلی به ترتیب گوشی‌های خود را بدون قفل نمودن رها نموده و 27٪ و 30٪ شماره حساب بانکی خود را در سطل آشغال رها می کردند. در مقایسه، این رفتارها شده توسط مشتریان آمریکایی حدود 11٪ و 13٪ بوده و این آمار در کانادا حدود 12 درصد بوده است.

در اروپا، خاورمیانه و شرق آفریقا، رفتار مصرف کننده بسیار مخاطره آمیز بوده است. در ایتالیا و روسیه، 20 درصد از مصرف کنندگان رمز عبور کارت رو با کارت خود حمل می کنند و این آمار در کشور امارات متحده عربی حدود 17 درصد بوده است. به صورت کلی در مجموع، بین 13٪ و 31٪ از مصرف کنندگان اسناد محتوی شماره حساب بانکی خود را در سطل آشغال رها می‌‎کنند. به استثنای هلند (4٪)، انگلستان (9٪) و فرانسه (10٪)، درصد بالایی از مصرف کنندگان (14٪ -37٪) از رایانه بدون نرم افزار های امنیتی و یا رایانه های عمومی برای بانکداری آنلاین و یا خرید آنلاین استفاده می کنند.

موسسات مالی بایستی برای کاهش تقلب‌های مالی مصرف کنندگان نقش اساسی بازی نمایند. متاسفانه، داده‌های در دسترس حاکی از کاهش رفتار مخاطره آمیز مصرف کنندگان نیست. این نشان می‌دهد که مصرف کنندگان از رفتار مخاطره آمیز و تاثیر منفی آن آگاه نیستند. مصرف کنندگان رفتار خود تغییر نداده اند که حاکی از درک و شناخت آنها نسبت به رفتار مخاطره آمیز آنها باشد.

.

امارات در صدر سطح تقلب

بر اساس بررسی کشور به کشور، امارات متحده عربی دارای بالاترین سطح تقلب به طور کلی در حدود 44٪، پس از آن چین در حدود 42 درصد، و هند و ایالات متحده آمریکا در حدود 41 درصد است. امن ترین کشور سوئد با10٪ و هلند با 12٪ و پس از آلمان در حدود 16٪ بود. این رقم برای انگلستان 28٪ بود. حدود 55 درصد از پاسخ دهندگان نگران قربانی شدن و از دست دادن هویت مالی خود بودند این آمار نسبت به سال 2011 دو برابر شده بود. همچنین آمارها نشان می‌دهد که بانک‌ها در برخی از کشورها مشتریان خود را بعد از وقوع حادثه از دست داده‌اند. در مکزیک و برزیل، 33٪ و 21٪ از مصرف کنندگان به ترتیب بانک‌های خود را بعد از یک تجربه از تقلب تغییر دادند. در لهستان، 40 % از مصرف کنندگان بانک خود را پس از یک تقلب تغییر دادند، در حالی که در روسیه این رقم 25 درصد و هلند 21٪ است. در ایالات متحده، تنها 9 درصد و در کانادا تنها 6٪ است.

با این حال، حتی در کشورهایی که مصرف کنندگان بانک خود را تغییر نمی‌دهند استفاده از کارت خود را بدلیل تقلب کاهش داده که منجر به کاهش درآمد صادرکنندگان می‌‍شود. همچنین این گزارش حاکی از این است که 63% از مشتریان بعد از رویداد تقلب از کارت خود کمتر استفاده می‌کنند. این رقم در برزیل 60 % و در مکزیک حدود 78% بوده است.

.

4 درس عبرت برای بانک‌ها

این گزارش چهار نکته اساسی برای موسسات مالی به منظور حفاظت مشتریان خود در برابر تقلب را توصیه می‌کند:

  1. آموزش و کمک به مصرف کنندگان به منظور درک چگونگی محافظت در برابر کلاهبرداری.
  2. ارائه نمونه‌های خاص از رفتارهای پر خطر، مانند خرید آنلاین روی یک کامپیوتر عمومی یا عدم رعایت نکات امنیتی در گوشی‌های هوشمند.
  3. ارتباط به طور موثر تر به طوری که مصرف کنندگان آگاه باشند که کارت‌های جایگزین بی خطر هستند و پروتکل های حفاظت از تقلب را به آسانی قابل درک و به طور گسترده‌ای در دسترس می سازد.
  4. بهبود خدمات به مشتریان که به نوعی قابل اتکاء بودن و مفید بودن آنها را در عین تضمین امنیت مشتری نشان دهد و باعث وفاداری مشتری به بانک شود.

.

حوادث ناشی از کلاهبرداری ناشی از دزیده شدن جزئیات حساب مشتری در حال افزایش است. در طی ماه گذشته یک بررسی انجام شده توسط pwc در ایالات متحده نشان داد که 75٪ از کسب وکارها دارای نقض نکات امنیتی هستند. همچنین

یک مطالعه جداگانه توسط شرکت امنیتی «تراست ویر» نشان داد که 96٪ از برنامه‌های کاربردی دارای یک یا آسیب پذیری امنیتی جدی هستند. همچنین اخیرا” تلاش عمده جدیدی به رهبری بانک انگلستان و وزارت خزانه داری بریتانیا برای تقویت دفاع سایبری از صنعت خدمات مالی انگلیس در میان افزایش نگرانی های امنیتی بوجود آمده است.

by Aite Group and ACI Worldwide

{محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی}

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.