راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد / چالش‌های تحقق حکمرانی هوشمند

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحقق حکمرانی هوشمند در کشور و ارائه توصیه‌های سیاستی برای مجلس پرداخته است. در این گزارش، عدم توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، خلاء داده و آمار در نظام حکمرانی،  امنیت دیجیتال، چالش سواد دیجیتال در حکمرانی هوشمند، ضعف در یکپارچه‌سازی اطلاعات میان‌دستگاهی، مصورسازی کلان‌داده‌ها و داشبوردینگ اطلاعات در مدیریت و حکمرانی ازجمله چالش‌های تحقق حکمرانی هوشمند اعلام شده است.   

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، حکمرانی هوشمند نسل نوینی از مطالعات حوزه دیجیتال از حکومت الکترونیک به هوشمندسازی دولت و نظام حکمرانی تعریف شده که مفاهیم جدیدی همچون مشارکت، شفافیت، مردم‌محوری، نوآوری ‌و… را علاوه بر سازوکارهای ‌مبتنی‌ بر بهره‌گیری فناوری اطلاعات به همراه دارد. این گزارش، کارکردهای حکمرانی هوشمند را مشارکت عمومی، شفافیت، دیجیتالی‌شدن، مردم‌سالاری، توسعه یادگیری عمومی و بازطراحی سازمان حکومت اعلام کرده است.

همچنین، مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی نمونه‌ها و تجارب موفق در حکمرانی هوشمند پارلمانی، مطالعات موردی مختلفی در کشورهای گوناگون شناسایی کرده که در این پژوهش، تجربه تدوین «استراتژی دیجیتال برای پارلمان هوشمند در کشور استرالیا»، «نقشه راه هوش مصنوعی در پارلمان‌های اتحادیه اروپا» و «راهبرد پارلمان دیجیتال در انگلستان» مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.
‌علاوه بر این، این گزارش با بررسی مطالعات و پژوهش‌های این حوزه مهم‌ترین چالش‌های حکمرانی هوشمند را عدم توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، خلاء داده و آمار در نظام حکمرانی، امنیت دیجیتال، چالش سواد دیجیتال در حکمرانی هوشمند، ضعف در یکپارچه‌سازی اطلاعات میان‌دستگاهی و مصورسازی کلان‌داده‌ها و نمایه‌سازی و تحلیل اطلاعات دانسته است.


چند پیشنهاد برای تحقق مجلس هوشمند



بر اساس ادبیات نظری و پژوهشی حوزه حکمرانی هوشمند، الگوهای مختلفی در زمینه توصیف، تبیین و تجویز حکمرانی هوشمند ارائه شده است. به‌منظور تحقق حکمرانی هوشمند در مجلس شورای اسلامی در این گزارش الگویی جهت ارتقای وضع موجود ارائه شده است. در الگوی ارائه‌شده با تمرکز بر دو محور توجه به عوامل زمینه‌ای و ارتقای زیرساختی فناوری اطلاعات، تحول در چشم‌انداز و بازطراحی ساختاری انجام می‌شود.

برای بازطراحی ساختاری نیز به‌کارگیری ظرفیت‌های نوآورانه و عملیاتی‌سازی راهکارهای تکنیکال و فنی باید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای تثبیت پارلمان هوشمند مناسب است که راهبردنگاری پیامدگرا در دستور کار قرار گیرد.

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژ‌وهش‌های مجلس پیشنهادهایی برای تحقق و پیاده‌سازی «مجلس هوشمند» به هیئت‌رئیسه، معاونت اجرایی، مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت قوانین، پارلمان مجازی ایرانیان، کمیسیون آیین‌نامه داخلی و معاونت نظارت مجلس ارائه شده است.

طراحی سند راهبردی مجلس هوشمند دربرگیرنده چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های کلان در افق چهارساله، تهیه برنامه عملیاتی برای دیجیتالی شدن فرایندها و رویه‌های اداری و قانونگذاری مجلس با در نظر داشتن امنیت دیجیتال، فعال‌سازی و افزودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پارلمان مجازی ایرانیان به‌منظور تبدیل شدن به «پلتفرم تعامل جامعه مدنی با قانونگذاران» در افق دوساله ازجمله توصیه‌های ارائه‌شده در این گزارش برای تحقق مجلس هوشمند است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.