راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تهران، میزبان برگزاری پنجاه‌ویکمین اجلاس بین‌المللی اتحادیه پایاپای آسیایی / سیستم پیام‌رسان بانکی بانک‌های عضو اتحادیه

تهران دوم و سوم خرداد میزبان برگزاری پنجاه‌ویکمین اجلاس بین‌المللی اتحادیه پایاپای آسیایی است و به گفته معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی قرار است که در این اجلاس علاوه بر اخذ تصمیماتی در زمینه دلارزدایی و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات بین اعضا، در خصوص پیام‌رسان بین‌بانکی اعضا نیز تصمیم‌گیری شود.

اتحادیه پایاپای آسیایی پنج سال قبل از انقلاب با هدف ایجاد تسهیلات بازرگانی میان تعدادی از کشورهای آسیا بدون استفاده از ارزهای کلیدی و کمیاب تشکیل شد. در حاضر حدود ۹ کشور که شامل بانک‌های مرکزی ایران سریلانکا، هندوستان، پاکستان، نپال و بنگلادش، مالدیو، نپال و میانمار می‌شود عضو این اتحادیه هستند.

به گفته محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی طی یک سال گذشته در اتحادیه پایاپای آسیایی اقدامات محتوایی برنامه‌ریزی شده است که از بعضی از آنها در اجلاس پنجاه‌ویکم رونمایی خواهد شد.

محسن کریمی درباره جزئیات این اقدامات می‌گوید: «یک سیستم پیام‌رسان بانکی برای بانک‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیایی فراهم شده است که پیام‌های بانکی میان اعضا را از سوئیفت بی‌نیاز می‌کند.»

او ادامه داد: «در این اجلاس همچنین در خصوص امکان‌سنجی به کارگیری ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون‌مرزی هم مطالعاتی صورت گرفته که آنها هم به سمع و نظر حاضرین خواهد رسید و در خصوص نحوه ورود به این عرصه جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.»

همچنین بانک مرکزی روسیه به عنوان عضو ناظر در اجلاس بین‌المللی اتحادیه پایاپای آسیایی حاضر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.