راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری خودرو متصل ایرانسل؛ انقلابی دیجیتال در صنعت خودروسازی کشور

تولید اولین خودرو متصل به سال ۱۹۸۰ برمی‌گردد که در آن کامپیوتری برای انتقال و ذخیره اطلاعات طراحی و استفاده شد. پس از آن، رفته‌رفته امکانات جدیدتری مانند تماس خودکار با اورژانس به هنگام تصادف، عیب‌یابی از راه دور و ردیابی خودرو هم به آنها اضافه شد، تا جایی که در عصر دیجیتالی امروز به‌‌ کمک اینترنت 5G، به خودروهایی کاملاً دیجیتالی و متصل به اینترنت رسیده‌ایم.

توسعه و رشد صعودی این پدیده نوظهور به اندازه‌ای است که کسب‌وکارها و صنعت خودرو را با تحولی اساسی رو‌به‌رو کرده و آنها را وا داشته تا با آگاهی از فناوری خودروهای متصل، در مسیر این تحول قرار گیرند و خودروهای غیرمتصل خود را متصل کنند.


آشنایی با خودرو متصل، نسل جدید اتومبیل‌های هوشمند


خودرو متصل به خودرویی گفته می‌شود که توانایی ارتباط دوطرفه با سیستم‌های بیرونی با استفاده از شبکه اینترنت را دارد و سیستم‌های بیرونی گفته‌شده می‌توانند شامل تلفن همراه، خودروهای دیگر یا مراکز اورژانس باشند.

از آنجا که خودروهای متصل بخشی از سیستم حمل‌ونقل شهرهای هوشمند هستند، وجود زیرساخت مناسب به آنها کمک می‌کند از تمام ظرفیت و کارایی خود در مواردی مانند شناسایی ترافیک و هدایت آن، افزایش امنیت عابران پیاده، کمک‌رسانی سریع‌تر و… بهره ببرند.

رشد تولید خودروهای متصل و پیش‌بینی استفاده ۷۷۵ میلیون کاربر تا پایان سال ۲۰۲۳، گواهی بر وجود قابلیت‌های بسیار این فناوری است. اما قابلیت‌های آن چیست و چه مزایایی برای شهروندان و کسب‌وکارها دارد؟

در خودرو متصل که مجهز به فناوری اینترنت اشیا است، همه چیز هوشمند، متصل به شبکه و در تعامل با هم هستند. این فناوری علاوه‌ بر نقش اساسی در تقویت و توسعه حوزه‌هایی نظیر خودروسازی، بیمه، تبلیغات و… مزایا و امکانات دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به حوزه راهداری با ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای
  • درآمدزایی برای خودروسازان و ایجاد اشتغال با همکاری برندهای حوزه فناوری
  • کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلاینده‌ها
  • مشاهده مشکلات فنی از طریق سیستم ردیابی و حل مشکلات از راه دور

و به‌طور کلی هدف از این تعاملات چیزی نیست جز ساده‌تر، کارآمدتر و خوشایندتر کردن فرآیندهای زندگی.


ایرانسل و توسعه فناوری خودرو متصل در ایران


تحقق تحول و تغییرات دیجیتالی در هر حوزه‌ای نیازمند هوشمندی و هدفمندسازی حوزه‌های مدیریتی یک کشور است. همان‌طور که تا به امروز پیشرفت فناوری در ایران مسیر پر پیچ‌وخمی را برای رسیدن به این نقطه طی کرده، فناوری خودرو متصل نیز به لطف اپراتورهای تلفن همراه وارد رقابت با تولیدکنندگان بزرگ دنیا شده‌ که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای این حوزه و کشور باشد.

ایرانسل، اپراتور دیجیتال ایران، با تمرکز ویژه بر بومی‌سازی فناوری‌های نوین و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی کسب‌وکارها، یکی از پیشگامان فناوری خودرو متصل است. فناوری ارائه‌شده توسط ایرانسل بدین شکل است که شما هم به صورت شخصی و هم به صورت سازمانی امکان خریداری آن را دارید. برای مثال اگر صاحب کسب‌وکاری کوچک هستید یا قصد دارید خودرو شخصی خود را متصل کنید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه سازمانی ایرانسل و انتخاب خرید سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان، دستگاه ردیاب خودرو (مدل GSM Tracker+) را به تعداد دلخواه خریداری کرده و آن را به کمک کارشناسان ایرانسل روی دستگاه خود نصب کنید.

دستگاه ردیاب خودرو نام‌برده‌شده یکی از بهترین تجهیزات برای متصل کردن خودروهای غیرمتصل است و فناوری‌های مختلفی مانند شبکه موبایل، بلوتوث و موقعیت‌یابی GNSS در آن به کار گرفته شده است. از ویژگی‌‌های فنی و عمومی این دستگاه می‌توان به ثبت رفتار ترافیکی راننده (ترمزهای شدید، گردش‌های شدید و سرعت غیرمجاز)، امنیت بالا (اتصال دوطرفه SSL)، کاربرپسند بودن نرم‌افزار، عایق در برابر رطوبت و گردوغبار، دقت بالا در ردیابی و ارائه گزارشات مختلف و… اشاره کرد.

 از طرف دیگر اگر کسب‌وکار بزرگی دارید، خرید این دستگاه ردیاب به شما پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل (FMS) استفاده کنید. این راهکار سازمانی یکپارچه که بر اساس فناوری اینترنت اشیا کار می‌کند، تمامی اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیم‌گیری کنند. از دیگر مزایای این سامانه هم می‌توان مدیریت بهینه ناوگان از راه دور، افزایش عمر خودرو، ارتقای سطح امنیت و کاهش هزینه‌های اجرایی را نام برد.


مزیت‌های رقابتی خودرو متصل ایرانسل


به‌ طور کلی فناوری خودرو متصل ایرانسل به همراه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان با ایجاد امکان ردیابی، موقعیت‌یابی، تعمیر و نگهداری و عیب‌یابی خودرو از راه دور به افراد حقیقی و کسب‌وکارها، نسبت به رقبای خود و سایر ارائه‌دهندگان امتیازاتی دارد که به شرح زیر هستند:

  • گستردگی پوشش شبکه ایرانسل و امکان ردیابی خودروهای ناوگان در تمامی مسیرها
  • ارائه تمامی راهکارها (نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز) به صورت جامع
  • ارائه خدمات مشاوره و نیازسنجی با بهره‌گیری از تیم حرفه‌ای و متخصص
  • به‌روزرسانی دوره‌ای و منظم تمامی ماژول‌ها
  • وجود ماژول‌های متنوع و کاربری آسان
  • امکان گزارش‌گیری دقیق و ساخت داشبوردهای اختصاصی
  • افزایش امنیت داده‌های ناوگان به‌ کمک راهکار شبکه امن همراه ایرانسل

از دیگر مزایای خودرو متصل ایرانسل نسبت به سایر رقبا می‌توان به دستیابی این سازمان به اینترنت نسل پنجم (5G) اشاره کرد. از آنجا که پایه و اساس فناوری خودرو متصل، مرتبط با انتقال اطلاعات و افزایش سرعت آن است، وجود اینترنتی پرسرعت موجب تغییراتی بارز در این سیستم می‌شود و ایرانسل به‌عنوان ارائه‌دهنده اینترنت 5G که تجربه همکاری‌های درخشان با شرکت‌های بزرگی مانند گروه تولیدی عالیس در استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل را دارد، هم‌اکنون در مسیر توسعه فناوری خودروهای متصل به‌ کمک اینترنت پرسرعت قرار دارد.

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، مسیر تکامل و پیشرفت خودروهای متصل تمامی ندارد و روزبه‌روز شاهد اضافه شدن قابلیت‌های جدیدی به این فناوری هستیم.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، در مسیر توسعه روزافزون خود، در سال گذشته با شرکت در هفتمین دوره از جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی، موفق به دریافت لوح زرین و گواهینامه نوآوری برتر ایرانی سال ۱۴۰۱ شد. این جشنواره که به‌منظور حمایت از نوآوری‌های داخلی و توسعه اقتصاد ملی برگزار می‌شود، به ایرانسل این فرصت را داد تا از خودرو «شاهین متصل» و سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان رونمایی کرده و این نوآوری بومی‌سازی‌شده را گسترش دهد. 

راهکارهای سازمانی ایرانسل علاوه‌ بر موارد گفته‌شده خدمات سازمانی پرکاربرد دیگری نظیر موبایل سازمانی (MVPN)، دستگاه بی‌سیم، وی‌پی‌ان سازمانی و… را هم ارائه می‌دهد که تمامی آنها با توجه به نوع دغدغه و چالش کسب‌وکار شما در مسیر دیجیتالی شدن، می‌توانند کارآمد باشند. شماره‌گیری کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (3#*) راهی است که به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد تا به توضیحات تکمیلی هر یک از راهکارها و دریافت مشاوره جهت انتخاب مناسب‌ترین نوع آنها دسترسی داشته باشند.

منبع ایرانسل
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.