راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین نشست هیئت‌مدیره جدید انجمن فین‌تک با اهالی رسانه برگزار شد / رأی رفع انحصار شورای رقابت در مورد مجوز پی‌اس‌پی‌ها در مرحله تجدید نظر است

اولین نشست هم‌اندیشی انجمن فین‌تک و اصحاب رسانه با حضور رئیس هیئت مدیره و اعضای هیئت مدیره انجمن برگزار شد. در این نشست درباره موضوعات روز صنعت فین‌تک صحبت شد و به مواردی مانند دریافت نماد برای شرکت‌های رمزارزی، ایجاد کارگروه مشترک با بانک‌ مرکزی به‌منظور حل و فصل مسائل صنفی اشاره شد. همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن درباره سرنوشت رای رفع انحصار شورای رقابت درباره مجوز تاسیس پی‌اس‌پی اطلاع داد که بانک مرکزی روی این رأی درخواست تجدید نظر کرده است.

به گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک، انجمن فین‌تک سال 1396 به صورت غیر رسمی برای مواجه با بحران‌های آن برهه شکل گرفت در ابتدا محوریت فعالیت انجمن حول حوزه پرداخت بود؛ که در نتیجه آن سند پرداختیاری به صورت رسمی تصویب شد. به مرور زمان این انجمن برای رفه دغدغه‌ها و مشکلات حوزه‌های فین‌تکی شکلی رسمی‌تر به خود گرفت و سال 1399 از قالب سنتی خارج شد و امروز انجمن بیش از 60 شرکت در حوزه‌های رمزارز، لندتک پی‌تک، بانک‌تک، اینشورتک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری عضو دارد. آنطور که فاطمیان می‌گوید کارگروه‌های دو حوزه پراب‌تک و ولث‍‌تک در آینده‌ای نه چندان دور به انجمن‌ فین‌تک اضافه خواهند شد. انجمن فین‌تک امیدوار است تعداد شرکت‌های عضو تا شهریورماه به 80 و تاپایان سال به 100 عضو برسد.

بنابر گفته‌های فاطمیان، یکی از مهم‌ترین اهداف انجمن اتخاذ رویکرد تعاملی با سازمان‌ها و نهادهای تاثیر گذار است. انجمن می‌خواهد با اطلاع‌رسانی فضای بخش خصوصی را شفاف‌تر و رگولاتور را از دغدغه‌های این بخش آگاه کند. واقعیت این است که رگولاتور درباره بسیاری از بخش‌ها اگاهی ندارد وانجمن فین‌تک با رویکرد آینده پژوهی رگولاتور را با ادبیات و مطالبات فعالان فین‌تک آشنا کند و تنظیم‌گران را به اتخاذ تصمیم‌های درست‌تر سوق دهد.

انجمن در راستای توسعه بازار لندتک‌ها با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تعامل کرده است و کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای ایجاد مسیر گفت‌وگوی مستقیم میان کسب‌وکارها ایجاد کرده است. در همین مسیر هم بهمن ماه باهدف رفع انحصار شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت‌ شکایتی را به شورای رقابت برده است: «این انجمن برای رفع شرایط انحصاری کردن مجوز شرکت‌پرداختی و از بین بردن تسهیل شرایط سنگین سرمایه ثبتی ۱۰۰۰ میلیاردتومانی و سهام‌داری ۵۱ درصدی بانک‌ها به‌ شورای رقابت شکایت کرده است. این انجمن امیدوار است با رفع این انحصار پرداخت‌یارهای بزرگ موفق به دریافت مجوز پی‌اس‌پی شوند.» براساس گفته‌های فاطمیان، شورای رقابت انحصاری بودن ضوابط تاسیس شرکت‌های پرداختی را تایید کرده اما بانک مرکزی درخواست تجدید نظر داده و انجمن منتظر رای نهایی است.


تلاش انجمن برای رفع تعهدات ارزی با رمزارز


فاطمیان در پاسخ به پرسش راه پرداخت مبنی بر نحوه سنجش هویت اعتباری صرافی رمز‌ارز در فرایند خودتنظیم‌گری توضیح داد: «سه نهاد صنفی نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فین‌تک ایران و انجمن بلاکچین به‌عنوان مهر تأیید کسب‌وکارهای رمزارزی انتخاب شده‌اند؛ اولین‌بار است که حاکمیت به معرفی‌نامه‌های صنفی اعتماد کرده به همین دلیل برای پیشگیری از مخاطرات الزامات پلیس فتا تدوین خواهد شد. اما انجمن فین‌تک در گام ابتدایی سنجش و آموزش کسب‌وکارها برای صدور معرفی‌نامه سخت‌گیری ندارد و عضویت کسب‌وکار در یکی از این اصناف به معنای قرارگرفتن  شرکت در چارچوب‌های تعیین شده است.» او می‌گوید در شرایطی چالش آفرین هم‌بندهای به فراخور موضوع تدوین و اجرایی خواهد شد.

فاطمیان در همین راستا ادامه داد: «موانع دریافت اینماد توسط صرافی‌های رمزارزی از میان برداشته شده و خردادماه اولین اینماد کسب‌وکار رمزارزی صادر می‌شود.»

او اعلام کرد، همزمان که برای به رسمیت شناختن رمزارز تلاش می‌کنیم پیشنهاد داده‌ایم که تعهدات ارزی شرکت‌های با رمزارز رفع شود و بخشی از آن از سمت بانک مرکزی به بخش خصوصی منتقل شود؛ تلاش انجمن این است که این اقدام انجام شود.


چالش‌ اجرایی اصلاح نظام کارمزد


محمدمهدی فاطمیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در ادامه این نشست بااشاره به طرح اصلاح نظام کارمزد اعلام کرد:« انجمن فین‌تک از تغییرات اصلاح نظام کارمزد استقبال می‌کند و آن را اتفاق بزرگی می‌داند که از بعد از سال‌ها رقم خورده است.» به گفته فاطمیان گرچه انتقاداتی به طرح اصلاح نظام کارمزد، ‌وارد است اما دید کلی انجمن به مستندات آئین‌نامه مثبت است، هرچند معمولا ما در اجرای قوانین به چالش برمی‌خوریم.

او می‌گوید: «اصلی‌ترین انتقادی که انجمن فین‌تک به اصلاح نظام کارمزد دارد، این است که تنها کمی قبل از رسانه‌ها ما در انجمن از موضوع مطلع شدیم و انجمن به عنوان نهاد صنفی بعد از تعیین و تدوین اصلاحات از سوی بخش خصوصی از موضوع اطلاع پیدا کرد.»

در ادامه نشست خبری اعضای دیگر هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک صحبت کردند؛ آن‌طور که مهدی مؤمنی عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک می‌گوید: «نه تنها صنعت فین‌تک ایران نسبت به سایر کشورها عقب‌تر است بلکه هیچ چشم‌انداز توسعه‌ای هم برای آن در نظر گرفته نشده؛ اما انجمن برای رفع چالش‌ها و نزدیک‌کردن صنعت به مقیاس جهانی تلاش می‌کند.» در همین راستا مصطفی امیری، دبیر هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ادامه داد: «انجمن در تلاش است چالش‌ها و موضوعات مغفول مانده صنعت فین‌تک ایران را دنبال و برای از میان بردن موانع با حاکمیت تعامل کند.» از نگاه او، رگولاتور بیش ازآنکه خواهان توسعه کسب‌وکارها باشد، اقدامات سرکوب‌گرایانه انجام می‌دهند.

احمد منصوری عضو هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک نیز با انتقاد بر قوانین حاکم بر صنعت پرداخت گفت: «شرایط پرداختیارهای سایر کشورها به شکلی است که آنها می‌توانند به به‌مرور رشد و به بانک تبدیل شوند اما پرداختیاری‌های داخل کشور با مسائلی مانند مسدودی درگاه‌ها و قوانین انحصاری روبرو هستند.»

وحید شامخی عضو دیگر انجمن نیز تصریح کرد که باوجوداینکه ۱۰ درصد ارزش بازار طلای دنیا متعلق به بازار رمزارزهاست، رمزارز ایران به انتظار به رسمیت شناخته شدن است.

1 دیدگاه
  1. محمدرضا کیانفر می‌گوید

    .
    حجت‌الاسلام رسول ساکی دبیر مجمع جمعیت گفت: تمام ظرفیت‌های قانونی در اختیار سیاست جوانی جمعیت قرار گیرد.

    آقای ساکی،
    منطقی نیست که هزینه‌ی رفع مشکلات جمعیت از ظرفیت‌های دیگر تأمین شود زیرا باعث گسترش مشکلات و ایجاد بحران در آن ظرفیت‌ها می‌گردد بهترین محل تأمین مخارج مجمع جمعیت کم کردن پولهایی است که جمهوری اسلامی از بیت‌المال ملت خدازده به تروریست‌های بین‌المللی از قبیل حزب‌الله و حماس و الحوثی و حشدالشعبی می‌دهد و آنها با جنگ افروزی زمینه ی کشتار مردم بیگناه و کاهش جمعیت را فراهم می‌کنند.
    اهل معنی را تماشا مانع جمعیت است، حلقه‌ی چشمی که شد حیران کمند وحدت است.
    از پریشان گردی‌ی نظاره دل صد پاره شد، جمع چون گردد نگه شیرازه‌ی جمعیت است.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.