راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد / دارایی غیرمشهود وثیقه بانکی می‌شود

صندوق نوآوری و شکوفایی تا پایان آذرماه سال گذشته مبلغ سه هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ و  ۱۳۹۹ کاهش قابل توجهی داشته است. در سال ۱۴۰۰ میزان تسهیلات پرداختی صندوق برابر با چهار هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به امسال کاهش تقریباً ۵۴درصدی را نشان می‌دهد. 

این تسهیلات به‌راحتی هم در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرد و این شرکت‌ها تا تصویب و پرداخت آن باید زمان طولانی‌ای سپری کنند.

 به گفته اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان، اگر هم صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات در قالب پرداخت وام برای این شرکت‌ها تصویب کند، در مرحله بعد یعنی پرداخت آن از سوی بانک با مشکل برخورد می‌کنند.

حالا دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مورد این مشکل و راه رفع آن به کارنگ گفت: «صندوق نوآوری و شکوفایی در طول زمان فعالیتش مخصوصاً در چهار سال اخیر قریب به ۲۸ هزار میلیارد تومان مجموعه تسهیلاتی ارائه داده که در چهار سال گذشته این میزان پرداخت بیشتر بوده است. بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه صندوق‌ در سال گذشته با کمک معاونت علمی فراهم شده است. مسئله تسهیلات نیست؛ مسئله این است که اکوسیستم در حال بزرگ شدن است و نیازمند روش‌های جدید سرمایه‌گذاری و وثیقه‌گذاری هستیم.»

او ادامه داد: «یکی از برنامه‌های راهبردی که در معاونت انجام می‌شود این است که بتوانیم با استفاده از ارزش‌گذاری فناوری‌ها و دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها، زیرساختی برای جذب تسهیلات آماده کنیم. تسهیلات وجود دارد، اما تسهیلات بانکی است و بانک هم قضاوت و راه و روش خودش را برای پرداخت دارد. اگر بشود این دو را به هم نزدیک کرد، می‌توان دو کار انجام داد: یکی اینکه سعی کنیم بانک را پای کار بیاوریم و الزامات بانک را اصلاح کنیم و از طرفی در پایین‌دست سعی کنیم نظامات وثیقه‌گذاری شرکت‌ها را تقویت کنیم. این برنامه به طور جدی در حال جلو رفتن است و پیگیر آن هستیم و قانونی هم از طرف کمیسیون اقتصاد دنبال می‌کنیم که دارایی‌های نامشهود برای وثیقه‌گذاری شرکت‌ها گذاشته شود. اگر این اتفاق بیفتد، بخش بزرگی از مشکل جذب تسهیلات بانکی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان حل خواهد شد.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.