راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد / دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار تایید مجلس

سید محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد درمورد هدف از طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: «هدف این طرح این است که جلوی سفته‌بازی و سوداگری در بازار مسکن و سایر بازارها به صورت حداکثری گرفته شود. مجلس حدود دو سال است که روی این طرح کار می‌کند و به طور کلی طرح خوبی است.»

به گزارش ایسنا، سبحانیان  ادامه داد: «بسترهای اجرایی لازم برای این طرح نیز تدوین شده است و روزهای پایانی خود را در مجلس می‌گذراند و بعد از تصویب در مجلس اجرایی خواهد شد.»

رئیس سازمان امور مالیاتی به این سؤال که طرح مالیات بر سوداگری چه زمانی اجرایی خواهد شد، پاسخ داد: «این موضوع  منوط به تصویب طرح است. هر زمانی در مجلس به طور کامل تصویب شود، مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، عایدی سرمایه به میزان افزایش ارزش قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید آن گفته می‌شود؛ بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خریدوفروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود.

درواقع مالیات بر عایدی سرمایه از سود خریدوفروش ملک، خودرو، ارز و طلا اخذ می‌شود و برخلاف دیگر مالیات‌ها اخذ آن براساس فرد محوری است و شامل مبلغ فروش منهای مبلغ خرید، کسر درصد تورم و محاسبه ضریب می‌شود.

2 دیدگاه
  1. م.غ.ز می‌گوید

    از یک سو میگویند هدف این طرح مالیات ستانی نیست و فقط هدایت سرمایه بسمت تولید است از سوی دیگر سازمان مالیاتی دهان باز کرده و له له میزند برای وصول مالیات از این طرح!!!

    زیاد عجله نکنید با تصویب این طرح سرمایه ای در کشور نخواهد ماند تا مالیاتی بگیرید از الان همه از جمله خودم هرچه داشتم را به سکه و طلا تبدیل کرده ایم تا بدون دخالت شما عالیجنابان به هر کجا دلمان خواست منتقل کنیم. مگر احمق هستیم سرمایه مان را با ریال نگهداری کنیم تا هر سال به یک سوم تبدیل شود و سال سوم صفر شود. همه از الان دلار و سکه ذخیره ذخیره میکنیم تا هدر نرود شما منتظر مالیات هستید؟

  2. موریس می‌گوید

    تا جایی که من یادمه سازندگان املاک به امید خرید توسط بدبخت بیچاره ها نمیساختن. واحدهای ساخته شده رو باخواهش والتماس به یک عده سرمایه دار میفروختن اونام چند وقت نگهداری میکردن با یک سودی میفروختن.حالا تصور کن کدوم سازنده به امیدفروش به قشر ضعیف میسازه یعنی تحت فشار دولت تو اون مهلت فروش حراجش میکنه؟نخیر دیگه نخواهدساخت تا ببینیم دولت خودش ملت رو خانه دار میکنه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.