راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روایت رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت از سالی که گذشت / 1401؛ سال خلق اپلیکیشن‌ها و چابکی بیشتر

بانک تجارت که چهل و دو سال است به‌عنوان بانک مشتریان بزرگ شناخته می‌شود، در سال 1401 رویکرد و نگاه خود را برای تأمین نیازهای خرد مشتریانش تغییر داد و به حوزه‌های جدیدی از جمله بانکداری شخصی و تسهیلات  خرد ورود کرد. موج این تغییرات به ترکیب اعضای هیئت‌مدیره بانکی و شرکت‌های زیر مجموعه نیز رسید و افراد جدیدی برای خلق نوآوری وارد ساختار بانک تجارت شدند.

به گفته مرتضی ترک تبریزی، ‌رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت، این بانک که سالیان متمادی بر مشتریان بزرگ و سازمانی تمرکز داشت، بر آن شده هم‌زمان با ارائه خدمت به مشتریان سازمانی، نیازهای خرد آن‌ها را هم شناسایی و  پوشش دهد؛ موضوعی که افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها و خدمات بانکی تجارت را به دنبال داشته است. بر این اساس، خدمات احراز هویت، امضای دیجیتال، BNPL و تسهیلات، از جمله سرویس‌های ارائه شده در اپلیکیشن‌های جدید بانک تجارت هستند که طراحی هرکدام از آن‌ها به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک سپرده شد. با این رویکرد جدید بانک تجارت در سالی که گذشت، یک میلیون و  600 هزار نفر مشتری جذب و از این طریق به درآمدهای غیرمشاع جدید دست پیدا کرد.

او همچنین باتوجه‌به ساختار بانک، تاکید کرد سرعت تحولات، ممکن است کند به نظر برسد؛ اما حرکت در این مسیر، متوقف نخواهد شد. سرعت، چابکی و نوآوری اولویت‌های جدی بانک هستند و طبیعی است که برای رسیدن به این اهداف، مترصد تغییرات باشیم.


بانک تجارت در سال 1401


بانک تجارت در حال حاضر چهار سایت دارد؛ سه سایت در تهران که یکی از آن‌ها در خیابان ترکمنستان واقع شده و در سال جاری عملیاتی می‌شود؛ سایت‌ بعدی سایت بحران است که در زنجان استقرار دارد و آن هم در بهار امسال شروع به سرویس‌دهی می‌کند. طبق گفته‌های رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت، این اقدامات کاملاً برون‌سپاری شده؛ شرکت زفتا سایت‌ها را تحویل گرفته و تمامی عملیات را براساس قرارداد منعقده با بانک، مدیریت می‌کند.

به اعتقاد ترک تبریزی، بهره‌مندی از مشتریان بزرگ چندهزار میلیاردی یکی از حسن‌های بزرگ بانک تجارت است که به کسب و تثبیت درآمد و افزایش منابع بانک می‌انجامد، از سویی دیگر اختلال و قطع شدن خدمات، نارضایتی آن‌ها در پی خواهد داشت: «برای مدیریت این موضوع دپارتمانی جداگانه در شرکت چابک تجارت تأسیس و برای سایر مشتریانمان هم با هدف از بین بردن صف ورودی و کاهش هزینه‌ها دو مرکز تماس واقع در تهران و استان گلستان راه‌اندازی کردیم». او می‌گوید: «بانک تجارت تنها بانک کشور است که در دو استان‌ متفاوت مرکز تماس فعال دارد.»


اپلیکیشنی در حوزه تسهیلات بانکی


طراحی و ارائه اپلیکیشن باجت هم یکی دیگر از اقدامات بانک تجارت در سال 1401 است. این نرم‌افزار کاربردی به بخش تسهیلات بانک تجارت اختصاص دارد و شرکت سیمرغ تجارت آن‌ را با قابلیت‌های مختلفی از جمله امکان احرازهویت، درج امضا دیجیتال و صدور سفته الکترونیک ارائه کرده است. انواع تسهیلات قرض‌الحسنه از جمله وام ازدواج، خدمت الان بخر بعداً پرداخت کن، دسترسی به لندتک‌های تارا و ازکی‌وام و کیپا خدمات فعلی و فعال اپلیکیشن باجت هستند. البته سفته الکترونیکی وارد فضای آزمایشی شده و کاملاً آماده است و منتظر هستیم تا مجوزهای مربوط به اجرای آن از سوی وزارت اقتصاد صادر شود.

ترک تبریزی تولید اپلیکیشن فعال باجت در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه و BNPL را یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک در سال گذشته می‌داند: «توجه به حوزه تسهیلات خرد در راستای پیشبرد مفهوم بانکداری شخصی در بانک تجارت است.» به گفته او، درآمد غیرمشاع بانک از این بخش در سال 1401  با رشد 130 درصدی، رقمی معادل 100 میلیارد تومان برآورد شده است.»


دیتابیس اطلاعات هویتی


یکی دیگر از اقدامات بانک تجارت در سال 1401، طراحی و عرضه اپلیکیشن سها (SOHA) بود؛ سها به مثابه یک دیتابیس از اطلاعات هویتی افراد است که در سایر بانک‌ها و بسترها هم قابلیت استفاده دارد؛ مشتری یکبار اپلیکیشن را نصب و مراحل احراز هویتش را تکمیل می‌کند و هربار برحسب نیازش عملیات مورد نظرش (مانند امضای دیجیتال) را انجام می‌دهد. به گفته ترک تبریزی، سها از جمله اپلیکیشن‌هایی است که با نگهداری هویت دیجیتال مشتریان، احراز یکباره آن‌ها برای انجام امضای دیجیتال تسهیل می‌کند.


تامین مالی در لحظه


پلتفرم اکوتام هم یکی دیگر از خدمات طراحی شده بانک در سال گذشته است. این خدمت که با اتصال تعاملات تجاری فی‌مابین خریداران، فروشندگان، بانک‌ها و مؤسسات مالی، امکان تأمین مالی مؤثر، کارا و آنی را برای هریک از خریداران و فروشندگان در اکوسیستمی دیجیتال فراهم می‌کند، در شرکت شایان تجارت طراحی، تولید و پیاده‌سازی شده است. صورت‌حساب الکترونیکی، مدیریت حد اعتباری، مدیریت ابزار تجاری، داشبورد شرکت‌های کوچک، متوسط، همچنین بزرگ و عمده و مدیریت تأمین‌کنندگان از امکانات اصلی و اختصاصی پلتفرم اکوتام محسوب می‌شوند. ترک تبریزی در اینباره می‌گوید که «در حال حاضر برخی از بانک‌های کشور در خواست استفاده از این پلتفرم را دارند که از سوی بانک در مرحله بررسی است.»


یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، ممکن، اما غیرضروری


رئیس هیات‌مدیره بانک تجارت در پاسخ به پرسش راه پرداخت درباره برنامه‌های بانک تجارت برای متمرکزسازی اپلیکیشن‌های مذکور در سامانه‌ای واحد مانند باجت پاسخ داد: «از مدت‌ها قبل، به دنبال یکپارچه‌سازی سامانه‌های بانک تجارت بودیم؛ اما باگذشت زمان ابهاماتی درحوزه تجربه کاربری مشتریان با این مدل اپلیکیشن ایجاد شد، چرا که ممکن است افراد، تنها به تسهیلات نیاز داشته باشند پس برایشان راحت‌تر است همان برنامه سبک و مرتبط را نصب کنند و با خدمات متعدد احاطه نشوند. بازهم می‌گویم که یکپارچه‌سازی سامانه‌ها از لحاظ فنی برای بانکی مانند تجارت، شدنی است؛ اما ضرورت اجرای آن هنوز برایمان اثبات نشده است.»

او صراحتاً عنوان کرد که به دنبال ارائه تمام خدمات بانک در باجت نیستیم و تنها می‌خواهیم این اپلیکیشن رسالت خود یعنی کاهش مراجعه مشتریان به شعب برای دریافت تسهیلات را به‌درستی انجام دهد. ترک تبریزی در ادامه با تاکید بر اقدامات بانک به منظور ارتقای امنیت اطلاعات بانکی و رفع نگرانی‌های امنیتی توضیح داد: «مرکز عملیات امنیت با هدف مانیتورینگ رخدادها، رویدادها و دفع حملات به بانک در سال 1401، با پیش­بینی ظرفیت ورودی 50000 لاگ در ثانیه (EPS) طراحی و راه‌اندازی. برای بهبود بهره‌وری این بخش تا اواسط سال 1402 تعداد سنسورها را در تمام بخش‌های بانک از جمله اپلیکیشن­های موجود مانند همراه بانک، اینترنت بانک، شعب  و.. افزایش داده و با افزودن IPS  و IDS های جدید در نقاط مختلف و حساس شبکه بانک و  دریافت لاگ از آن‌ها، ظرفیت مرکز عملیات امنیت بانک را به‌تدریج تا پایان سال جاری به 200 هزار لاگ در ثانیه خواهیم رساند.»


نتیجه مثبت حذف مولفه تعدادی از گزارش ماهانه شاپرک 


مردادماه بخش‌نامه‌ ضوابط اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مشتمل بر ۴۴ ماده و ۹ فصل از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد؛ سه پارامتر افزایش سرمایه ثبتی و میزان تملک 51 درصدی سهام شرکت توسط مؤسسات اعتباری و واحدهای وابسته و داشتن 500 هزار دستگاه ابزار فیزیکی از چالش‌ برانگیزترین مفاد این ضوابط برای پی‌اس‌پی‌‌های فعال بازار بود.

بنابر گفته‌های رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت، ایران کیش شرکت پرداختی وابسته بانک تجارت که در رتبه هفتم گزارش شاپرک هم قرار دارد در راستای اجرای ضوابط  جدید تأسیس پی‌اس‌پی‌ها  قصد دارد حوزه‌های غیرفعال خود را دوباره راه‌اندازی و با خرید دستگاه  از شرکت‌های داخلی به بخش‌های جدید بازار  ورود کند. او تصریح کرد که در ادامه مسیر خود به دنبال اتصال مدیران ایران کیش به روسای انفورماتیک مناطق مختلف کشور نیز هستیم؛ چراکه اتصال این دو به  یکدیگر در کنار قدرت بانک در زمینه لجستیک تاثیر مثبتی بر توزیع بهینه خدمات در پی خواهد داشت.

ترک تبریزی در ادامه با اشاره به حذف مولفه تعدادی تراکنش‌ها از گزارش اقتصادی شاپرک از دی ماه گفت: «این تصمیم، اتفاق خوبی بود که نگرانی شرکت‌های پرداختی را کم کرد و شدت فشارهای بیرونی به شرکت‌ها را کاهش داد.»


طلسم کر بانک تجارت شکست  


بر اساس گفته‌های ترک تبریزی، به دلیل عدم روزآمدی و یکپارچگی در بخش خدمات  بانکداری خرد، بعضاً همکاران شعب با چالش هایی جدی در ارائه خدمات به مشتریان مواجه بودند. برای رفع این چالش، از سه سال قبل راه‌اندازی نظام بانکداری متمرکز بانک تجارت در دستور کار قرار گرفت، 8 میلیون حساب به سامانه جدید کربانکینگ انتقال داده شده و طلسم نداشتن کربانکینگ در این بانک شکسته شد. او می‌گوید: «بانک تجارت به‌واسطه «شرکت تاتا» که وظیفه بومی‌سازی کربانکینگ را بر عهده دارد و با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک، تا خردادماه تمام حساب‌های بانک تجارت را به کر جدید مهاجرت خواهد داد. به موازات جی‌ال جدید گسترش و جی ال قبلی کاملاً جمع‌آوری می‌شود.»                       

‌رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت در پایان صحبت‌هایش بار دیگر با تاکید بر ظرفیت‌های شرکت‌های هلدینگ فناوری بانک تجارت تأکید کرد و گفت: «راه‌اندازی کر بانک تجارت به دلیل حجم بالای فعالیت‌های نرم‌افزاری بانک نسبت به سایر بانک‌ها با دشواری بیشتری روبرو بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم در سال 1401 با نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌های هلدینگ به هرشرکت مسئولیت متفاوتی در موضوعات پیشبرد توسعه  اپلیکیشن، امنیت و گسترش دپارتمان آن، کال سنتر، باشگاه مشتریان، مدیریت زنجیره تامین، زیرساخت و پشتیبانی عملیات و… محول کنیم. شرکت تکنوتجارت را هم به سمت سرمایه گذاری در کسب‌ وکارهای چابک و اثرگذار مانند امضانو، دیجی‌پی، آوای اطمینان، بیدوک، سوق دادیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.