راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آلت‌کوین‌هایی که پا جای پای بیت‌کوین گذاشتند / اهمیت انتخاب کوین‌های قوی برای خریدوفروش 

هجدهم آپریل 2011 برابر با بیست‌و‌نهم فروردین، روزی بود که نخستین آلت‌کوین پس از خلق بیت‌کوین، ایجاد شد. امروز بیش از پنج هزار آلت‌کوین در بازار رمزارزها وجود دارد که بعضی از آنها پشتوانه و پروژه‌ای قوی دارند و برخی ارزش خاصی ندارند. بسیاری از این کوین‌ها یا همان ارزهای دیجیتال، در صرافی‌های مختلف قابل‌ معامله هستند و کاربران در سراسر جهان اقدام به خریدوفروش آنها می‌کنند.

سال 2009 بیت‌کوین خود را به‌عنوان یک سیستم مالی و پولی جدید عرضه کرد و تا دو سال بر دنیای مبادلات مالی غیرمتمرکز سلطه کامل داشت. به مرور زمان کوین‌های جدیدی به تبعیت از بیت‌کوین به وجود آمدند و سعی کردند علاوه بر رفع نواقص بیت‌کوین در خود، کاربردهای متنوع فناوری بلاکچین را به کار گیرند.

نیم‌کوین (Namecoin) نخستین آلت‌کوینی بود که پس از بیت‌کوین خلق شد و به‌منظور ایجاد سرویس نام دامنه (DNS) مبتنی بر بلاکچین شکل گرفت. نیم‌کوین نشان داد که فناوری بلاکچین توانایی رسیدگی به موارد مختلف فراتر از سیستم‌های اقتصادی را دارد.

پس از نیم‌کوین، کوین‌های آلترناتیوِ بیت‌کوین یا همان آلت‌کوین‌های زیادی با کاربردهای مختلف، به‌سرعت عرضه شدند و بیش از 50 درصد بازار در اختیار آلت‌کوین‌ها قرار گرفت و تسلط بیت‌کوین به بازار کریپتوکارنسی به کمتر از 50 درصد رسید.

کوین‌های زیادی مانند لایت‌کوین، ریپل، پیرکوین، مسترکوین و… پس از نیم‌کوین ایجاد شدند و حالا بیش از پنج هزار آلت‌کوین وجود دارد که بسیاری از آنها کاربرهای خاص خودشان را دارند. برخی از آلت‌کوین‌ها نیز با توجه‌ به نداشتن پروژه و هدف مشخص، از بین رفتند و ارزش‌شان به صفر رسید.

دلایل زیادی برای ایجاد آلت‌کوین‌ها وجود دارد و از آنجا که مردم می‌توانند در حوزه رمزارزها بدون نیاز به اجازه، به توسعه پروژه‌های مختلف بپردازند، ایده‌های بی‌شماری برای ساخت پروژه‌ها و رمزارزهای جدید وجود دارد. بسیاری از پروژه‌هایی که در طول سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، به دنبال بهبود باگ‌ها و کمبودهای بیت‌کوین هستند و بسیاری دیگر، هدفی کاملاً متفاوت از بیت‌کوین را دنبال می‌کنند.

بعضی پروژه‌ها به دنبال ایجاد زیرساخت برای توسعه قراردادهای هوشمند هستند، برخی پروژه‌ها مثل مونرو و دش، ناشناسی بهتری ارائه می‌دهند و هدف‌شان حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربر است. برخی کوین‌ها نیز صنعت خاصی مثل سرگرمی و بازی را هدف قرار داده‌اند و بعضی پروژه‌ها نیز به مردم امکان ساخت توکن‌های خود را می‌دهند.

بعضی از آلت‌کوین‌ها با وجود نوسانات بالایی که دارند برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند و از سوی دیگر کوین‌های زیادی بدون پشتوانه شکل‌ گرفته‌اند که هدفی جز کلاهبرداری ندارند و در یک بازه زمانی با تبلیغات گسترده، رشد می‌کنند و ناگهان با خروج سرمایه‌گذاران اصلی، کل ارزش خود را از دست می‌دهند و خریداران را با توکنی بی‌ارزش رها می‌کنند.  

به این دلیل باید در انتخاب رمزارز برای سرمایه‌گذاری و معامله دقت کرد که رمزارز مورد نظر دارای پشتوانه، تیم قوی و آینده و اهداف مشخص باشد.

گرچه نیم‌کوین نتوانست خودش را آن‌طور که باید ارتقا دهد، اما لایت‌کوین به‌عنوان یکی از کوین‌های نخستین، همچنان جزو ارزهای دیجیتال قوی این بازار است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مشهورترین آلت‌کوین که تیمی قوی و هدفمند نیز دارد، اتریوم (ETH) یا همان اتر است.

می‌توان گفت اتریوم بستری برای بیشتر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین مانند پلتفرم‌های وام‌دهی یا  Lending، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX، وام‌های فلش، ییلد فارمینگ (Yield Farming) و… است. اتریوم برای توکن‌سازی از دارایی‌های واقعی، ذخیره‌سازی امن اطلاعات، ذخیره‌سازی سوابق و… به کار می‌رود. فعالیت‌های مربوط به قراردادها، پرداخت و امور بیمه‌ای، اوراق‌ قرضه و برخی امور مالی، از جمله موارد استفاده از اتریوم در حوزه بانکی است.

بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده، با اهداف مشخصی خلق شده‌اند که می‌توانند مانند بیت‌کوین چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود ببینند. بسیاری از آنها از زمان تولید توسعه‌ یافته‌اند و حتی رشدهای چندهزاردرصدی از زمان ایجادشان داشته‌اند. اما در این میان باید مراقب کوین‌های بدون پشتوانه یا همان شت‌کوین‌های فریبنده بود که هر لحظه احتمال ریزش قیمتی و حذف کامل‌شان از بازار وجود دارد.

در حال حاضر امکان معامله 74 آلت‌کوین در صرافی ایرانی نوبیتکس برای ایرانیان وجود دارد که جزو کوین‌های برتر بازار ارزهای دیجیتال هستند و مؤلفه‌های مختلفی مثل پروژه‌ها و اهداف، تیم توسعه‌دهنده، محبوبیت، حجم معاملات و… در انتخاب آنها برای لیست‌شدن در این صرافی مؤثر بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.