راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان امور مالیاتی اطلاع داد / ممانعت ۲۵درصد شرکت‌های بورسی از اجرای قانون سامانه مؤدیان

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص اقداماتی که سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی در سال 1401 انجام داده، خبر داد: «تعداد صورتحساب‌هایی که بعد از اجرای قانون اجرای سامانه مؤدیان در سال ۱۴۰۱ دریافت شد، بالغ بر ۵۰ میلیون صورتحساب، ارزش صورتحساب‌ها بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان و میزان ارزش افزوده ابرازی در این سامانه حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بود. اما برخی مشمولان از جمله شرکت‌های بورسی هنوز به این سامانه نیامده‌اند.»

داود منظور درباره اینکه چه تعداد شرکت بورسی فراخوان شده و چه تعداد به سامانه متصل شدند، گفت: «جمع کسانی که ما پیش‌بینی می‌کنیم در نهایت باید به سامانه مؤدیان ملحق بشوند حدود ۱۰ میلیون مؤدی است. ما عملاً برای اینکه کار اجرای قانون را تسهیل کنیم، ثبت‌نام تمام ۱۰ میلیون مؤدی را بر اساس اطلاعاتی که ما از آنها به‌عنوان مؤدیان مالیاتی در سامانه ثبت‌نام خود ما در اختیار داشتیم، انجام دادیم و عضویت آنها در سامانه مؤدیان انجام شد»

او ادامه داد: «بنابراین الان همه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پرونده الکترونیکی یا به تعبیری کارپوشه مؤدیان نزد سامانه هستند و هر کسی به محض اینکه بخواهد صورتحساب را ارسال کند، ظرفیت دریافت صورتحساب برایش فراهم است، اما در مورد شرکت‌های بورسی حدوداً بالغ بر 500 شرکت بورسی و فرابورسی داریم. تعدادی از اینها از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشمول ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه نیستند.»

به گفته منظور، شرکت‌های بورسی که مشمول صورتحساب هستند و باید صورتحساب ارسال کنند، بالغ بر 75 درصدشان اکنون در سامانه حضور پیدا کرده‌اند. در کل تعداد صورتحساب‌هایی که ما تاکنون در این چهار ماه بعد از اجرای قانون در سال 1401 دریافت کردیم بالغ بر 50 میلیون صورتحساب بوده؛ ارزش صورتحساب‌ها بالغ بر 900 هزار میلیارد تومان و میزان ارزش افزوده ابرازی در این سامانه حدود 65 هزار میلیارد تومان بوده است.

منظور در واکنش به این پرسش که آیا اسامی شرکت‌هایی که به سامانه متصل نشدند، منتشر خواهد شد، گفت: «برای سازمان هزینه‌ای ندارد که اسم این شرکت‌ها را منتشر کنیم، ولی ما فکر می‌کنیم نیاز به انتشار ندارد. جایی هم مکلف نشدیم که اسامی مؤدیانی را که نمی‌آیند منتشر کنیم. یک نکته بسیار مهم در مورد مؤدیانی که به سامانه مراجعه نمی‌کنند، این است که معافیت‌های قانونی‌ای را که برای آنها پیش‌بینی شده در قانون مالیات‌های مستقیم از دست می‌دهند.»

منبع تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.