راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران خبر داد / مدل جدید امتیاز اعتباری در بهار 1402 پیاده‌سازی و عملیاتی می‌شود

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با بیان اینکه مدل اعتبارسنجی در بهار سال آینده پیاده‌سازی و عملیاتی می‌شود، به راه پرداخت گفت: «به‌زودی هر ایرانی دارای یک امتیاز و رتبه اعتباری خواهد بود.»

رضا قاسم‌پور در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره روند اعتبارسنجی در سال آینده اظهار کرد: «امتیاز اعتباری، معیاری است مبتنی بر داده‌ که برای محاسبه ریسک اعتباری اشخاص بکار می‌رود. این امتیاز با استفاده از متغیرهای رفتاری فرد نظیر بازپرداخت اقساط، چک برگشتی… در تلاش است تا احتمال عدم ایفای تعهدات و یا عدم بازپرداخت اقساط توسط شخص را اندازه‌گیری کند.»

او در ادامه درباره اینکه آیا امتیاز اعتباری فقط مبتنی بر داده‌های بانکی بوده و از این طریق محاسبه می‌شود، توضیح داد: «تاکنون امتیاز اعتباری اشخاص صرفاً بر اساس داده‌های محدودی از شبکه بانکی استخراج می‌شد؛ اما در حال حاضر در تلاش هستیم تا با ایجاد تنوع در داده‌ها و افزایش سطح پوشش اطلاعات از اشخاص، امتیاز اعتباری را با مدل و رویکردی نوین به‌منظور افزایش دقت پیش‌بینی و ضریب پوششی بالاتر از وضعیت فعلی، در جامعه ارائه کنیم.»

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران افزود: «مدل جدید امتیاز اعتباری با رویکردی نوین و ضریب پوشش بالا در بهار سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر رویکرد امتیاز اعتباری فقط بر اساس داده‌های سنتی یعنی اطلاعات تسهیلات بانکی اشخاص بنا نهاده شده است این در حالی است که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از داده‌های غیربانکی یا اصطلاحاً جایگزین در محاسبه امتیاز اعتباری استفاده می‌شود. این موضوع علاوه بر ارائه ارزیابی کامل‌تری از اشخاص، منجر به این خواهد شد تا اشخاص بیشتری در جامعه دارای امتیاز اعتباری شوند و بعضاً در برخی از کشورها ضریب پوشش امتیاز اعتباری به بالای 95 درصد نیز رسیده است.»

قاسم‌پور درباره نقش سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف و به‌صورت خاص و مشخص وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی دراین‌خصوص گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شد تا شاخص‌های مورداستفاده در مدل امتیاز اعتباری از 20 شاخص به 248 شاخص افزایش یابد و با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی اقلام اطلاعات متنوعی شامل اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی، چک، کارت اعتباری، اطلاعات مالیاتی و گمرک، بیمه، اطلاعات قضایی و محکومیت‌های اشخاص، اطلاعات واردات و صادرات و بازرگانی اشخاص، جرایم راهنمایی‌ورانندگی، اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارهای فعال در حوزه فروش اقساطی (نظیر لندتک‌ها و BNPLها)، قبوض سازمان‌های خدماتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن و همچنین اپراتورهای تلفن همراه در حال جمع‌آوری است. خوشبختانه با حمایت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بخشی از این اطلاعات جمع‌آوری شد و نسخه اول مدل امتیاز اعتباری در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم در بهار سال 1402 از نسخه اول مدل مزبور رونمایی کنیم.»

او در ادامه اقدامات توسعه‌ای به‌کارگیری رویکردهای نوین در مدل‌سازی اعتبارسنجی را تشریح کرد و گفت: «شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران از آبان‌ماه سال 1401 اقدام به تقویت تیم مدل‌سازی خود از طریق جذب نیروهای متخصص و با دانش فنی و همچنین همکاری با مشاوران ایرانی با دانش بین‌المللی و اساتید مطرح در کشور کرده است. دراین‌رابطه مطالعات بسیار گسترده‌ای از مدل‌های بکار گرفته شده در شرکت‌های مطرح بین‌المللی نظیر فیکو، ونتیج، اکسپریان، اکویفکس، شوفا و… صورت پذیرفته و پروژه مدل‌سازی شرکت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا از چند روش مطرح مبتنی بر هوش مصنوعی در ساخت مدل استفاده شود و بهترین روش از میان آنها انتخاب شود. همچنین تمهیدات لازم به‌منظور استفاده از اطلاعات جایگزین باهدف افزایش ضریب پوشش امتیاز اعتباری در نظر گرفته شده است.»

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران افزود: «این موضوع به‌صورت ویژه در خصوص افرادی اهمیت دارد که تا کنون هیچ‌گونه سابقه دریافت تسهیلات در شبکه بانکی نداشته‌اند و یا جزء قشر جوان جامعه محسوب می‌گردند تا بتوانند ازاین‌پس از طریق این رویکرد نوین دارای امتیاز اعتباری شوند. در ساخت مدل امتیاز اعتباری جدید ضمن حفظ ویژگی توضیح‌پذیری (که یکی از الزامات مدل‌سازی اعتباری در سطح ملی است) تلاش می‌شود تا دو فاکتور دقت و پوشش، از افزایش چشمگیری نسبت به مدل موجود برخوردار باشد. از سویی دیگر در راستای بهبود ارائه خدمات و پشتیبانی مناسب از مدل امتیاز اعتباری جدید، طی چند ماه اخیر اقدامات مناسبی در خصوص تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و شبکه شرکت صورت پذیرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.