راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمزینکس گزارش عملکرد پنج‌ساله خود را منتشر کرد / پیوستن ۲۲۰ هزار کاربر به این صرافی در بهار ۱۴۰۰

صرافی رمزارز رمزینکس که از سال 1396 فعالیتش را آغاز کرده، با گذشت 1820روز پنج‌ساله شده و به همین مناسبت گزارشی از مسیر توسعه این صرافی منتشر کرده است.

بیت‌کوین و رمزارزها برای ایجاد فضای اقتصادی عادلانه در سراسر جهان پدید آمدند؛ اما ایرانیان به دلیل تحریم و محدودیت‌های ورود به سایت‌ها و صرافی‌های رمزارز بین‌المللی از این بستر یکپارچه محروم شدند، این شرایط در کنار اتفاقات مشابه صرافی بیترکس در سال 2017 و بلوکه‌شدن دارایی ایرانیان، جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را به این فکر انداخت که پس از پژوهش‌های متعدد در زمینه بلاکچین، معاملات رمزارزی در ایران را تسهیل و ایرانیان را از صرافی‌های خارجی بی‌نیاز کنند. این شد که سال 1396 ایده اولیه شکل‌گیری پلتفرم معاملاتی همتا‌به‌همتای رمزینکس شکل گرفت. ایجاد کانال تلگرامی اولین اقدام رمزینکس بود که مشابه صرافی‌های فیات هر چند دقیقه یک‌بار قیمت رمزارزهای مختلف در آن به کاربران اعلام می‌شد. (در آن برهه قیمت خریدوفروش بیت‌کوین حدود 30 میلیون تومان بود.) در مرتبه بعدی، وب‌سایت رمزینکس با امکان ثبت سفارش و خرید ارز دیجیتال مستقیم راه‌اندازی شد.

این وب‌سایت ابتدا امکان معامله حدود ۱۰ تا ۱۲ رمزارز را داشت اما پس از آن به سمت پلتفرم P2P روی آورد تا مشتری‌های فعال OTC بتوانند در این محیط بی‌واسطه فعالیت کنند و رمزینکس فرایند مدیریت سفارش‌ها را برعهده بگیرد. بنا بر اعلام این صرافی، وب‌سایت تعاملی OTC پیچیدگی فنی خاصی نداشت و در ساعات فعالیتش، رمزارزها برای تکمیل فرایند خریدوفروش قیمت‌گذاری می‌کرد.

اواخر سال ۱۳۹۷ بود که اپلیکیشن اندروید P2P به راه افتاد و به‌موازات آن نسخه ios اپلیکیشن راه‌اندازی شد، بعد از مدتی نسخه وب اپلیکیشن هم عملیاتی شد. رمزینکس در سومین سال فعالیتش توسعه بازارهای معاملاتی را هدف قرار داد و بر حسب تقاضا و نیاز کاربرانش، حدود ۱۰۰ ارز را به بستر معاملاتی خود اضافه کرد و تعداد بازارهای معاملاتی به 135 رساند. این صرافی در همان سال، شبکه‌های مختلف واریز و برداشت را برای تکمیل محصولش، بیش از قبل تمرکز کرد؛ در نتیجه این اقدام هزینه انتقال کاهش پیدا کرد و زمان تراکنش‌ها تسریع شد.


تتر؛ رمزارز محبوب کاربران رمزینکس در سال جاری


رمزینکس در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر دارد؛ روند افزایشی کاربران از بهمن سال 1399 آغاز شده است تا حدی‌ که در این مقطع زمانی بیش از هزار نفر در صف احراز هویت قرار می‌گرفتند. در فروردین و اردیبهشت 1400 بیش از 220 هزار نفر به جمع رمزینکسی‌ها پیوستند.

از این تعداد کاربر به ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان بیشترین معاملات رمزارزی را در میان استان‌ها انجام داده‌اند.

این صرافی در پنجمین سال فعالیتش، از 145 ارز پشتیبانی می‌کند؛ در اسفند سال 1399 حدود 20 رمزارز در این پلتفرم وجود داشت. این عدد در شهریور ماه با رشد 80 پله‌ای به 100 رمزارز رسید. امروز تعداد ارزها به بیش از 145 رمزارز رسیده است.

آمارها نشان می‌دهند که کاربران رمزینکس در این سال‌ها رفتار متفاوتی داشته‌اند و میزان محبوبیت رمزارزها در برهه‌های زمانی متفاوت بوده است؛ در اولین سال فعالیت این صرافی، اتریوم محبوب‌ترین ارز این پلتفرم بود و سال بعد، بیت‌کوین به محبوب‌ترین رمزارز کاربران این صرافی تبدیل شد. این محبوبیت تا سال 1399 ادامه داشت، اما سال 1400 این اقبال از دست رفت و کاربران به میم‌کوین‌ها تمایل نشان دادند و شیبا محبوب‌ترین رمزارز رمزینکس شد.

در سال 1401 این روند تغییر کرد و استیبل‌کوین تتر محبوب‌ترین رمزارز شد. رمزینکس معتقد است شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور باعث شده تتر با پشتوانه دلاری، به این مرتبه برسد.

تتر در مجموع پنج سال با بیش از 16 هزار میلیارد تومان معامله، شیبا (100 تایی) و دوج‌کوین رتبه‌های اول تا سوم را در میزان اقبال کاربران از نظر ارزش معاملات به دست آورده‌اند. بررسی بازار تتری نشان می‌دهد بیت‌کوین، اتریوم، کاردانو، سولانا و بایننس کوین پنج ارز برتر از نظر ارزش معاملات در بین رمزینکسی‌ها بوده‌اند.


رشد 350درصدی نیروهای انسانی


فعالیت رمزینکس با کمتر از 10 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد و امروز با گذشت 260 هفته، تعداد نیروهای انسانی این صرافی 350 درصد رشد کرده است. رمزینکس در این گزارش اعلام کرده که 50 درصد کارکنانش را سال 1401 جذب کرده است. میانگین سنی پرسنل در رمزینکس 26 سال است.

رمزینکس در شصتمین ماه فعالیتش 50 نیروی پشتیبان دارد که به‌صورت هفت در  بیست‌‌وچهار  پاسخگوی کاربران رمزینکس‌اند و اهداف کوتاه‌کردن زمان انتظار کاربران، افزایش رضایت و تجربه بهتر کاربری، کاهش تعداد سؤالات بی‌پاسخ را دنبال می‌کنند.

بنابر اعلام این صرافی، بیست‌وچهارساعته بودن بازار معاملاتی رمزینکس در کنار نوسانات بازار رمزارز شرایط کاری پرفشاری برای این تیم ایجاد کرده است؛ با این حال این تیم در پنج سال گذشته، پاسخگوی 152 هزار و 769  تماس مستقیم با میزان رضایت 91 درصدی بوده است. در این سال‌ها بیشترین سؤال مربوط به برداشت کریپتو و شلوغ‌ترین ساعت مراجعه به پشتیبانی ساعت 11 صبح و 20 شب است.

پس از اضافه‌شدن امکان چت آنلاین در سال 1399، این تیم یک میلیون و 859 هزار و 325 بار از طریق چت ارتباط مستقیم آنلاین با میزان رضایت 89 درصدی داشته است.


تنظیم وزن دارایی‌ها با ربات


رمزباکس، رمز گیف، خریدوفروش رمزارز با ریال و تتر، امکان تعیین حد سود و ضرر، ‌مدیریت کامل سبد سرمایه‌گذاری با امکان رصد لحظه‌ای سود و زیان از ویژگی‌های پلتفرم معاملاتی رمزینکس است.

رمزینکس، با کمک ابزارهای معاملاتی تعیین حد ضرر Stop Loss، حد سود Take profit و معاملات شرطی OCO  امکان انجام معاملات را به‌صورت خودکار همگام با صرافی‌های بین‌المللی ارائه فراهم می‌کند و به‌واسطه این امکان معاملات به‌صورت خودکار باز و بسته می‌شوند و به رصد مستمر معامله‌گران نیازی نیست.

رمزینکس اعلام کره که با درنظرداشتن رفتار هیجانی معامله‌گران در بازار رمزارز، ‌برای آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند کنترل شده‌تر و با مدیریت مالی کم‌ریسک رفتار کنند و در بازار صعودی و ریزشی کمتر تحت‌تأثیر قرار گیرند. سبد شاخصی رمزباکس را در مردادماه عرضه کرده و از آن زمان آورده بیش از 50 درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

رمزباکس در بازه بیش از ۶ماهه تا 15 بهمن 1401 بازدهی 54 درصدی را به ثبت رسانده و این درحالی است که بازدهی دلار در این مدت حدود 41 درصد بوده است. این سبد با ویژگی‌های شاخص بازتنظیم (ری بالانس)، بازارگردانی یک سبد قابل‌معامله شامل 10 رمزارز برتر بازار است که به نسبت ارزش بازارشان وزن‌دهی شده‌اند.

در واقع ربات‌های تنظیم‌گر رمزباکس به‌صورت روزانه وظیفه باز تنظیم وزن دارایی‌ها را دارند تا به کاربران این اطمینان را بدهند که وزن دارایی‌ها در هر روز مطابق تسلط دارایی در بازار رمزارز خواهد بود. این ربات‌ها همچنین باتوجه‌به اهمیت نقدشوندگی دارایی‌ها در دنیای مالی، هر لحظه با ثبت سفارش‌های رمزباکس را بازارگردانی می‌کنند.


صندوق جبران خسارت کاربران برای حفاظت از دارایی‌ها


رمزینکس خطاب به کاربرانش اعلام کرده که بنا بر یک اصل حرفه‌ای و کاری رمزینکس، کسانی که کاربر پلتفرم هستند و در رمزینکس معامله می‌کنند، قطعاً آخرین کسانی هستند که از نوسانات بازار رمزارزها متضرر خواهند شد: «هرچند این قانون نانوشته دنیای رمزارزهاست که تمامی افراد که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شخصاً مسئول محافظت از پول و دارایی خود هستند. رمزینکس با پشتیبانی از کاربرانش و استفاده از ترفندهایی تلاش می‌کند کاربرانش کمتر متضرر شوند.»

رمزینکس در رویداد جهانی لونا و گالا تلاش کرد که هزینه مالی و حقوقی کمتری به کاربران تحمیل شود: «تخصیص لونا ۲ مطابق فرایند‌های جهانی یکی از آن مواردی است که در رمزینکس اتفاق افتاد. پس از شوک بزرگی که به‌واسطه ریزش بیش از 99 درصدی لونا به بازار رمزارزها وارد شد، طرح احیای اکوسیستم ترا و ایجاد شبکه جدیدی به نام ترا 2 شکل گرفت تا بخشی از ضرر واردشده به دارندگان لونا را جبران کند. در پی این اتفاق شبکه قدیمی ترا به «ترا کلاسیک» تغییر نام داد و نام لونا نیز به لونا کلاسیک تغییر کرد. کوین لونا به‌عنوان کوین اصلی شبکه ترا 2 از طریق ایردراپ به کاربران تخصیص داده شد. بسیاری از صرافی‌های معتبر بین‌المللی از آن پشتیبانی کردند و رمزینکس در اولین اقدام طبق فرایندهای جهانی و منطق محاسباتی لونا ایردراپ اقدام به تخصیص لونا ۲ به کاربران خود کرد.»

در این فرایند 31 هزار و 284 نفر از کاربران معادل 400 هزار دلار مقادیر ایردراپ لونا دریافت کردند.

با وجود تفاوت ماجرای گالا از لونا، رمزینکس صندوق جبران خسارت کاربران را برای حفاظت از دارایی آنها ایجاد و اقدام به ارائه مدل بازخرید کرد. در نتیجه این اقدام بخشی از دارایی آن از محل بازپس‌گیری وجوه حاصل از فروش توکن‌های pGala بر بستر bsc دریافت شد. همچنین حدود 10 میلیارد تومان پی گالا در رمزینکس به‌جای گالا فروخته شد که حدود 70 درصد آن با پیگیری‌های انجام شده باز پس گرفته شد و 30 درصد آن در حال پیگیری است.

گالا بابت تقریباً نصف این مقدار را توکن جدید به رمزینکس ایردراپ کرده و باقی توکن‌ها از سوی رمزینکس تهیه شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.