راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک روز مانده به تعیین کرسی‌های پارلمان خصوصی / دوئل میان دو ائتلاف؛ سنتی‌ها پیشتاز خواهند شد یا دور اولی‌ها؟

امروز ساعت ۱۲ شب سوت پایان تبلیغات کاندیداهای دهمین دور انتخابات اتاق به صدا درخواهد آمد و روز شنبه بیستم اسفندماه هزار و ۳۲۰ کاندیداها در اتاق‌های سراسر کشور به محک رأی گذاشته می‌شوند. هرچند تاکنون ائتلاف‌های زیادی اعلام موجودیت کردند اما به نظر می‌رسد رقابت اصلی این دور از اتاق میان دو ائتلاف اتاق شفاف و برای فردا است که کاندیداهای دور اولی هم از صنف آی تی در خود دارد.

برگزاری دهمین دور از انتخابات اتاق در حالی به ساعات پایانی تبلیغات می‌رسد که به پیش‌بینی می‌شود تحریم در میان رأی دهندگان جدی است و برآورد می‌شود که این دور از انتخابات با کمترین مشارکت همراه شود. بسیاری از رأی دهندگان از رد صلاحیت‌ها راضی نیستند و کاندیداهای منتخبشان در این دور از انتخابات شرکت ندارد و برخی هم امید چندانی در این وضعیت و شرایط اقتصادی به اتاق بازرگانی و کارکرد آن ندارند. البته در این ناامیدی عملکرد چندین سال اخیر اتاق هم بی‌تاثیر نبوده کما اینکه افراد مشهوری مانند پدرام سلطانی و شافعی هم به نوعی در اعتراض به همین عملکرد و کارنامه حاضر به شرکت در انتخابات نشدند.

به هرحال با تمامی این شرایط کاندیداهای حاضر و مشارکت‌کنندگان در این چند روز به تبلیغات گذراندند و سعی کردند شور و حالی در فضای انتخابات بدمند. چندین فهرست ائتلافی تشکیل شد و تا به اینجا طبق نظرسنجی‌ها و واکنش‌های فعالان اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد رقابت جدی میان دو ائتلاف اتاق شفاف و ائتلاف برای فردا است.

هرکدام از این دو فهرست مزیت‌های خاص خود را دارند. در ائتلاف برای فردا بسیاری از کاندیداها کسانی هستند که برای اولین بار است در انتخابات اتاق شرکت کرده‌اند و همین کارنامه سفید هم می‌تواند برای آنها به‌نوعی اعتمادسازی کند. همچنین در این فهرست افرادی از صنف آی تی حضور دارند که می‌تواند رأی اقتصاد دیجیتالی‌ها و استارتاپ‌ها را برای خود بیاورد. هرجند این ائتلاف در شبکه‌های اجتماعی در چند روز اخیر بسیار پررنگ بوده و توانسته نگاه‌ها را به خود جلب کند اما موضوع اینجاست که این فهرست با یک بحران هم مواجه است. اکثر کسانی که دنبال کننده اخبار و برنامه‌های این ائتلاف هستند کسانی هستند که مشمول شرایط رأی نیستند و همین یعنی گرچه نگاه‌های رسانه‌ای به سمت این ائتلاف است اما جامعه مخاطب اصلی آن یعنی رأی‌دهندگان آن محدود است.

در مقابل ائتلاف اتاق شفاف که در واقع خاستگاه آن ائتلاف پیشگامان تحول است، افراد قدیمی‌تری در آن حضور دارند و سرلیست آن یحیی آل اسحاق، یار سنتی و همیشگی اتاق است که به دولت هم نزدیک است. طبیعتا در افکار عمومی شاید این فهرست چندان قابل توجه نباشد اما در عوض کسانی که منتخب آنها در این فهرست قرار دارد، اکثریت مسمول شرایط رأی هستند و همین نقطه قوتی برای این ائتلاف ساخته است. در این ائتلاف از صنف آی تی سادینا آبایی و حمید بهنگار حضور دارند.


ورود سازمان نصر و آزمون و خطای حضور حداکثری آن


کاندیداهای صنف آی تی در هر دوی این ائتلاف‌ها حاضر هستند و سازمان نصر هم که حضور پررنگی در این دور از انتخابات اتاق دارد در بیانیه‌ای بدون اشاره به هیچ ائتلافی از تمامی کاندیداهای آی تی حمایت کرد و اعضای خود را به مشارکت در این اتاق توصیه کرد. البته اعضای این صنف با آئین نامه جدید نظارت بر انتخابات عمدتا امکان مشارکت در انتخابات و رأی ریزی ندارند.

باوجود مشارکت و ورود حداکثری سازمان نصر با تقریبا بیش از ده کاندیدا اما به نظر نمی‌رسد امسال استقبال حداکثری هم از این حضور شود و شاید این تمرینی باشد برای حضور جدی‌تر بخش اقتصاد دیجیتال در دور آینده تشکیل پارلمان بخش خصوصی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.