راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد / اکوسیستم فین‌تکی می‌تواند الگوی خوبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور باشد

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به بلوغ اکوسیستم بانکی و فین‌تکی کشور تأکید کرد که این حوزه می‌تواند الگوی خوبی برای توسعه اکوسیستم دیجیتال و تحول دیجیتال و در نهایت توسعه اقتصاد دیجیتال کشور باشد.

محمد خوانساری در این مورد گفت: «مجموعه‌ فعالیت‌هایی که در حوزه بانکی شکل گرفته، با توجه به نوع خدمات و نوع بلوغش شاید اکوسیستم آن نسبت به چیزی که در سایر حوزه‌ها مانند سلامت می‌بینیم، خیلی بالغ‌تر باشد. الان داشتن API پول در حوزه بانکی یک چیز کاملاً جاافتاده‌ای است، ولی در حوزه سلامت این اتفاق یک خواب و خیال و رویاست.»

او ادامه داد: «در نتیجه اکوسیستم بانکی و فین‌تکی به خاطر سطح بلوغ بالاتری که دارد، می‌تواند به عنوان یک الگوی خوب برای توسعه اکوسیستم‌های دیجیتال و تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد.»

او همچنین در ادامه به کمک به حل مشکلات سیستم پولی و بانکی از طریق زیرساخت‌هایی که در اختیار این سازمان است اشاره کرد و گفت:‌ «در سازمان بحث نظام حکمرانی داده کشور را دنبال می‌‌کنیم. در این نظام مطابق مصوبه سند راهبردی فضای مجازی ایران که در مردادماه تصویب شده، با تعدادی از دستگاه‌های همکار مسئول تدوین نظام حکمرانی داده هستیم. بنابراین استقبال می‌کنیم اگر موضوع و چالش‌هایی باشد که در حوزه پولی و بانکی نیاز به حل مسائل حکمرانی در خارج از فضای رگولاتوری بانک مرکزی داشته باشد بتوانیم کمک کنیم که این موضوع هم در آنجا قرار بگیرد.»

او ادامه داد: «همچنین کارگروه پلتفرم‌ها را ذیل کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت داریم که مجوزهای خاصی را می‌تواند صادر کند که مصوبات آن در حکم مصوبات هیئت وزیران است. اگر برای پلتفرم‌هایی که در حوزه بانکی و نظام‌های پرداخت کار می‌کنند، مشکلات و نکاتی است که نیاز به مصوبات دولت دارد اعلام آمادگی می‌کنیم که از مسیر این کارگروه کار را تسهیل کنیم.»

خوانساری بارها در این سخنرانی خود تأکید کرد که رویکرد آنها در سازمان فناوری اطلاعات این است که دولت به مثابه پلتفرم باشد، مفهومی که این واژه دارد این است که از این مسیر برای توانمندسازی استفاده شود.

 خوانساری با بیان اینکه بیش از ۹۲ سازمان و نهاد دولتی در پنجره واحد خدمات به طور متمرکز خدمات خود را ارائه می‌دهند، گفت: «از مهمترین زیرساخت‌های ما گذرگاه تبادل اطلاعات دولت است. این مرکز علاوه بر اینکه باید بتواند امکان تبادل اطلاعات را انجام دهد، باید بتواند آن را پشتیبانی هم کند. گذرگاه ملی تبادل اطلاعات در سال گذشته در حدود ۲.۵ میلیارد تراکنش داشته و امسال این میزان به ۵.۸ میلیارد تا الان رسیده است که حدود ۴۰۰ دستگاه دولتی از آن سرویس دریافت می‌کنند و ۳۵۹ بخش خصوصی هم در کنار آنها از این گذرگاه سرویس می‌گیرند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.