راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی بررسی شد / صدور 6 میلیون صورت‌حساب الکترونیکی

از زمان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، 9.3 میلیون پذیرنده کارت‌خوان به پرونده‌های مالیاتی متصل و بیش از ۶ میلیون صورت‌حساب الکترونیکی صادر و ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش‌افزوده جدید شناسایی شد.

بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد.

در این زمینه، از اواخر سال گذشته اتصال دستگاه‌های کارت‌خوان و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الزامی شد و بدین منظور، کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانستند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی فهرست تمامی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

اعلام سازمان امور مالیاتی در این راستا نشان می‌دهد که متصل نبودن دستگاه‌های خودپرداز به پرونده مالیاتی با اتصال ۹.۳ میلیون پذیرنده رفع شده است.

علاوه بر این، سایر گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۱۸ میلیون و ۷۷۹ هزار دستگاه ابزار پرداخت اعم از کارتخوان ساماندهی شد که از این تعداد، حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ابزار پرداخت به صورت فعال و غیرفعال به پرونده مالیاتی متصل شدند.

به‌عبارت‌دیگر، حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان به‌صورت فعال به پرونده مالیاتی متصل شد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان نیز به‌صورت غیرفعال به پرونده مالیاتی متصل هستند که صاحبان این تعداد دستگاه کارت‌خوان (که دارای پرونده مالیاتی هستند) آن‌ها را غیرفعال کرده‌اند.

از سوی دیگر، قدم بعدی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورت‌حساب الکترونیک است که صورت‌حسابی است دارای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورت‌حساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب‌وکار توسط سازمان تعیین و اعلام می‌شود. در مواردی که از دستگاه کارت‌خوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به‌عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورت‌حساب الکترونیکی است.

در این راستا و در گام نخست، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس مکلف هستند صورت‌حساب الکترونیکی صادر کنند که از آبان‌ماه این روند آغاز شد که در غیر این صورت معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش یا ارائه خدمت جریمه خواهند شد. البته سایر فعالان اقتصادی هم به‌تدریج شامل این ماده خواهند شد و سازمان امور مالیاتی یک تا دو ماه قبل به مشمولان اعلام خواهد کرد.

دراین‌بین، الزام مؤدیان به صدور صورت‌حساب الکترونیک مطابق زمان‌بندی زیر انجام می‌شود:

  •  شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس از اول آبان ۱۴۰۱
  • شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از اول دی ۱۴۰۱
  • اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از اول فروردین ۱۴۰۲
  • صاحبان مشاغل موضوع فراخوان‌های هشت‌گانه مالیات بر ارزش‌افزوده قبلی از تاریخ اول تیر ۱۴۰۲
  • صاحبان مشاغل گروه‌های اول و دوم موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون مالیات‌های مستقیم از اول مهر ۱۴۰۲
  • تمام اشخاص باقیمانده از اول دی ۱۴۰۲

در این زمینه، گزارش‌ها بیانگر این است که با اجرای پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تا امروز بیش از ۶ میلیون صورت‌حساب الکترونیکی صادر و ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش‌افزوده جدید شناسایی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.