راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کامپاند، بالانسر و لوپرینگ؛ جدیدترین ارزهای دیجیتال صرافی نوبیتکس

صرافی نوبیتکس سه ارز دیجیتال کامپاند، بالانسر و لوپرینگ را به‌تازگی به فهرست بازارهای ریالی و تتری خود اضافه کرده است.

به گزارش روابط عمومی نوبیتکس، به تازگی ارزهای دیجیتال کامپاند؛ پروتکل یا سیستم وام‌دهی، بالانسر؛ یک بازارساز خودکار و نوعی صرافی غیرمتمرکز، لوپرینگ نیز یک پلتفرم غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم به این صرافی اضافه شده‌اند.


ارز دیجیتال کامپاند چیست؟


کامپاند یک توکن اتریومی است بنابراین هر کیف پولی که از اتریوم پشتیبانی می‌کند، برای کامپاند هم قابل‌استفاده است. کامپاند یک پروتکل یا سیستم وام‌دهی است که امکان پرداخت و دریافت وام را به‌صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند.

کاربران می‌توانند با استفاده از پلتفرم کامپاند، توکن‌هایی مانند اتریوم، دای، تتر، رپد بیت کوین و بت را سپرده‌گذاری کنند. سایر کاربران از نقدینگی این سپرده‌ها استفاده کرده و سودی به کامپاند پرداخت می‌کنند؛ این سود بین تأمین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود.

در واقع کامپاند به کاربران این امکان را می‌دهد که ارز رمزنگاری‌شده را برای دسترسی وام‎‌گیرندگان، در استخرهای وام سپرده‌گذاری کنند و از دارایی‌هایی که سپرده‌گذاری می‌کنند، سود بگیرند.

پس از سپرده‌گذاری، کامپاند ارز رمز پایه جدیدی به نام CToken که نشان‌دهنده سپرده است به وام‌دهنده اعطا می‌کند. این CTokens نشان‌دهنده سهم فرد در استخر است و می‌تواند برای بازخرید رمز ارز اساسی که در ابتدا و در هر زمان سپرده ‌شده است، خریداری شود. CToken ها شامل CBTC ،CETH  و CDAI است. به‌عنوان مثال، با واریز اتریوم ETH به استخر، در ازای آنcETH دریافت خواهید کرد.

همچنین کاربران می‌توانند با قفل‌کردن دارایی‌های خود به‌عنوان وثیقه، از کامپاند وام دریافت کنند. با انجام هر کدام از این تراکنش‌ها، کاربران توکن بومی شبکه کامپاند با نام اختصاری Comp  را دریافت می‌کنند. ارز دیجیتال Comp یک توکن حاکمیتی است و دارندگان این توکن می‌توانند در تصمیمات پلتفرم کامپاند نقش داشت باشند.

در مورد آینده این سیستم و توکن آن، باید گفت اگر افراد توسعه‎دهنده، تلاش خود را در راستای رشد این پلتفرم و رسیدن به اهداف تعیین‌شده انجام دهند، می‌توان نتیجه گرفت که آینده خوبی در انتظار این ارز دیجیتال خواهد بود.

رشد روزافزون دنیای اقتصاد غیرمتمرکز و اقبال کاربران به استفاده از خدمات پلتفرم‌های دیفای، می‌تواند نویدبخش رشد این پلتفرم‌ها باشد. کامپاند هم به‌عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های اتریومی دیفای می‌تواند از این رشد بهره‌مند شود. همچین نزدیک شدن به به‌روزرسانی شاردینگ اتریوم که به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ میلادی رخ خواهد داد، خبر خوبی برای پلتفرم کامپاند خواهد بود؛ چراکه این به‌روزرسانی کارمزدهای شبکه اتریوم را به شدت کاهش خواهد داد. این موضوع می‌تواند در افزایش موارد استفاده از پلتفرم‌های اتریومی از جمله کامپاند تاثیر داشته باشد. در حال حاضر خرید ارز دیجیتال کامپاند در محدوده قیمتی 51 دلار در صرافی نوبیتکس امکان‌پذیر است؛ ارزی که در رتبه 97 کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد و در تاریخچه قیمتی خود، 831 دلار را نیز تجربه کرده است.


درباره ارز دیجیتال بالانسر


بالانسر یک بازارساز خودکار و نوعی صرافی غیرمتمرکز است. این برنامه مانند بسیاری از پروتکل‌های حوزه دیفای دارای توکن کاربردی اختصاصی خود است. ارز دیجیتال بالانسر(BAL) یک توکن اتریومی است، بنابراین هر کیف پولی که از اتریوم پشتیبانی کند برای نگهداری بالانسر نیز مناسب است.

توکن اختصاصی یا بومی بالانسر، توکن با همان نام بالانسر شناخته می‎شود که با نماد اختصاری BAL در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. از این توکن برای مشارکت در مدیریت پروتکل بالانسر استفاده می‌شود و کاربران می‌توانند با تأمین نقدینگی یا معامله در پلتفرم، آن را به دست آورند.

برخلاف صرافی‌های متمرکز که در آنها سفارشات خریدوفروش هر کدام از کاربران در اوردر بوک با سفارش کاربران دیگر مچ می‌شود، در بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز، از روش دیگری به نام بازارساز خودکار استفاده می‌شود. در این روش، کاربران جفت‌ارزهایی را در استخرهای مختلف سپرده‌گذاری می‌کنند؛ مبادلات توکن‌ها از این استخرها انجام می‌شود و کسانی که برای استخرها تأمین نقدینگی کرده‌اند، کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند.

این رمزارز در حال حاضر در رتبه 108 کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد و در محدوده قیمتی 7.1 دلار معامله می‌شود اما قیمت 71 دلار را نیز در روزهای اوج بازار صعودی ارزهای دیجیتال به خود دیده است. علاقه‌مندان برای خریدوفروش ارز دیجیتال بالانسر می‌توانند در صرافی نوبیتکس ثبت‌نام کنند.


معرفی ارز دیجیتال لوپرینگ


لوپرینگ نیز یک پلتفرم غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم و همچنین ارائه‌دهنده یک راهکار لایه دوم برای تسریع تراکنش‌های این بلاکچین است. علاوه بر این، لوپرینگ یک صرافی غیرمتمرکز است که کاربران آن می‌توانند توکن‌های اتریومی را در آن مبادله کنند. اما این صرافی غیرمتمرکز تفاوت عمده‌ای با صرافی‌های دیگری مانند یونی سواپ دارد.

در صرافی یونی سواپ، تمام تراکنش‌ها در لایه اول بلاکچین اتریوم رخ می‌دهد و در واقع تک‌تک مبادلات در بلاکچین اتریوم ثبت می‌شوند، اما صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ از راهکار لایه دوم «رول‌آپ‌های دانایی-صفر» یا «zkrollups» استفاده می‌‌کند.

در این روش، دسته‌ای از تراکنش‌های صرافی، در لایه بالایی و خارج از زنجیره اصلی بلاکچین اتریوم انجام شده و در نهایت، تمام این تراکنش‌ها در قالب یک تراکنش در بلاکچین ثبت می‌شوند. استفاده از راهکار لایه دوم باعث شده کارمزد تراکنش‌‌ها در لوپرینگ بسیار پایین‌تر از دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز اتریومی باشد و همچنین سرعت تراکنش‌ها هم به طرز چشمگیری بالاتر باشد.

لوپرینگ با نماد اختصاری LRC توکن بومی پلتفرم لوپرینگ است که هم‌اکنون در محدوده قیمتی 0.29 دلار در نوبیتکس خریدوفروش می‌شود اما در تاریخچه خود، سابقه قیمت 3.2 دلار را نیز دارد.

به‌روزرسانی سال 2023 اتریوم روی آینده این رمزارز نیز می‌تواند تاثیر مثبت و امیدوارکننده‌ای داشته باشد. برای خرید ارز دیجیتال لوپرینگ و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید در صرافی نوبیتکس ثبت‌نام کنید. امکان خریدوفروش این رمزارز در دو بازار ریالی و تتری نوبیتکس وجود دارد.

منبع نوبیتکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.