راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعدیل بی‌سابقه نیرو در صنعت رمزارز / عصر یخبندان شرکت‌های فعال در حوزه دارایی دیجیتال ادامه دارد

تعدیل نیرو در شرکت‌های چندملیتی و به‌خصوص آمریکایی به اوج خود رسیده است. کارشناسان دلیل این اتفاق را سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا و بحران پس از کرونا می‌دانند؛ بحرانی که رکود و تورم شدیدی را به کشورها تحمیل کرده است.

طی چند ماه اخیر افزایش بیش از انتظار تورم باعث ناامید شدن سهامداران به عقب‌نشینی بانک مرکزی آمریکا نسبت به ادامه سیاست افزایش نرخ بهره شد. علاوه بر این جنگ اوکراین قیمت‌های جهانی انرژی و مواد غذایی را بالاتر برده و قیمت گاز در پمپ‌بنزین‌های آمریکا در ماه گذشته به رکورد بیش از ۶ دلار در هر گالن رسید. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، فدرال رزرو به‌احتمال‌زیاد به سیاست افزایش شدید نرخ بهره خود ادامه خواهد داد و تلاش می‌کند با کاهش تقاضا، روند افزایش قیمت‌ها را کنترل کند و اجازه ندهد تورم در اقتصاد این کشور ریشه بدواند.

در این شرایط معمولاً افراد به‌جای سرمایه‌گذاری در بازارهایی با ریسک بالا ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را در بانک‌ها  نگهداری کنند و یا دارایی‌های کم‌ریسک‌تر خریداری کنند نتیجه این شرایط رکود و سقوط بازارهای سهام و ارز دیجیتال می‌شود و درنهایت شرکت‌ها برای محافظت و سرپا نگه داشتن کسب‌وکار خود و کاهش هزینه‌ها مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

علاوه بر مواردی که پیش‌تر گفته شد سقوط قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز وضعیت نامطلوبی را برای فعالان صنعت رمزارز به وجود آورده است.


تاثیر رکود در بازار رمزارزها بر فعالان حوزه ارز دیجیتال


صرافی ارز دیجیتال جمینای (Gemini) هفته گذشته با استناد به پیامی که برای کارمندان خود ارسال کرد، 10 درصد از کارکنان خود را اخراج کرد. کامرون وینکلووس، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل این صرافی، در این پیام گفته که شرایط بد اقتصاد کلان و کلاهبرداری بی‌سابقه در صنعت کریپتو، صرافی جمینای را مجبور به کاهش تعداد کارکنان کرده است.

این سومین باری است که صرافی جمینای بخشی از کارمندان خود را اخراج می‌کند. جمینای تنها شرکتی نیست که تحت تأثیر رکود قیمت رمزارزها قرار گرفته است.

ConsenSys یک شرکت فناوری نرم‌افزاری بلاکچین، مستقر در نیویورک نیز هفته گذشته حدود 11 درصد از کارکنان خود را اخراج کرد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد این دور از کاهش‌ها در مجموع 96 کارمند را تحت تأثیر قرار داده است.

جوزف لوبین، بنیان‌گذارConsenSys، گفت: «بازار نزولی کنونی ما با یک محیط اقتصاد کلان بسیار چالش‌برانگیز که ناشی از افزایش تورم، عقب‌ماندگی فعالیت‌های اقتصادی و افزایش ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی همزمان است.»

همچنین با ادامه رکود ارزهای دیجیتال، حدود سه هفته پیش Coinbase حدود 20 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد. این شرکت اعلام کرد که پلتفرم مبادلات ارزهای دیجیتال کوین‌بیس 950 کارمند یعنی حدود 20 درصد از نیروی کار خود را به دلیل ادامه رکود در بازار ارزهای دیجیتال و اقتصاد گسترده‌تر، اخراج کرده است. این دور جدید از کاهش مشاغل پس از اخراج حدود 1100 نفر از این شرکت در ماه ژوئن صورت گرفت. کوین‌بیس پیش از این گفته بود که در ماه سپتامبر پس از کاهش نیرو در اوایل سال گذشته، حدود 4700 کارمند داشته است که اکنون پس از اخراج‌های اخیر آمار تعداد کارمندان این صرافی باید حدود 3700 باشد.

برایان آرمسترانگ، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران کوین‌بیس، در یک پست وبلاگی اعلام کرد که دور اول اخراج‌ها برای حفظ شرکت در وضعیت مالی خوب، در طول زمستان ارزهای دیجیتال در حال حاضر کافی نبوده است. ارزش سهام این صرافی از زمان عرضه اولیه تاکنون به شدت ریزش داشته است.

بلاکچین دات کام با ادامه زمستان سخت صنعت کریپتو 28 درصد از نیروی کار خود یعنی حدود 110 کارمند را در یک هفته خونین اخراج و به صنعت آسیب دیده ارزهای دیجیتال اضافه کرد.

یکی از مدیران Blockchain.com اعلام کرده که اکوسیستم ارز دیجیتال با مشکلات زیادی مواجه است و برای متعادل کردن عرضه محصول با تقاضا و کاهش هزینه‌های عملیاتی ناچار به اتخاذ تصمیم سختی شده‌اند که سرانجام منجر به تعدیل تعدادی از کارمندان این شرکت شده است. بلاکچین دات کام اکنون با 280 کارمند مشغول فعالیت است.

کریپتو دات کام شرکت پرداخت و کیف پول ارزهای دیجیتال مستقر در سنگاپور نیز حدود سه هفته پیش از تعدیل 20 درصدی کارمندان خود خبر داد. این خبر تنها چند روز پس از آنکه کوین‌بیس اعلام کرد که تعداد کارمندان خود را به همان مقدار کاهش خواهد داد منتشر شد.

Crypto.com این خبر را در یک پست وبلاگی اعلام کرد. کریس مارشالک، مدیرعامل این شرکت، در بیانیه‌ای بیان کرد که این تصمیم برای تمرکز بر مدیریت مالی محتاطانه و موقعیت شرکت برای موفقیت بلندمدت گرفته شده است.

این آخرین مورد از یک سری اخراج در کریپتو دات کام است که از سال گذشته آغاز شد. در ژوئیه 2022، این شرکت اعلام کرد که 260 کارمند یا 5 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این کاهش‌ها درنهایت از این تعداد فراتر رفته است.

این خبر در حالی منتشر شد که در طول یک هفته کوین‌‌بیس و بلاک‌چین دات‌کام، دو غول دیگر صنعت کریپتو نیز اخراج‌های خود را اعلام کرده بودند.

سایر شرکت‌های ارزهای دیجیتال هم با ریزش قیمت بیت‌کوین وضعیت مطلوبی ندارند و تعدیل نیروی کاری را در برنامه خود قرار داده‌اند. سال گذشته برای فضای کریپتو سال بسیار پرنوسانی بود. بیت‌کوین در حال حاضر بیش از 70 درصد از بالاترین رکورد خود در نوامبر 2021 کاهش یافته است. و چندین شرکت رمزنگاری از جمله BlockFi، Celsius و صرافی ارز دیجیتال FTX در سال 2022 سقوط کردند.


نابودی 27000 شغل در صنعت رمزارز طی یکسال گذشته


 کوین دسک تخمین می‌زند که از آوریل سال گذشته (فرودین سال 1401)  نزدیک به 27000 شغل در سراسر صنعت کریپتو از بین رفته است البته لازم به ذکر است که فعالان صنعت رمزارز تنها آسیب‌دیدگان تحت تأثیر رکود اقتصادی، افزایش نرخ بهره، تورم و…. نیستند و شرکت‌های دیگری مانند متا و حتی اپل تغییراتی را در استراتژی استخدام خود در یک رکود اقتصادی پیش‌بینی‌شده اعلام کرده‌اند که فراتر از حوزه‌های مرتبط با رمزارزها است. متا اخیراً اعلام کرد که امسال کارمندان کمتری را استخدام خواهد کرد. اپل شرکت دیگری است که رشد استخدام و هزینه را برای سال آینده کندتر خواهد کرد. گوگل در هفته گذشته نزدیک به 12 هزار نیروی خود را اخراج کرد.

از اواخر سال گذشته میلادی، غول‌های فناوری شروع به تعدیل نیرو کرده‌اند همچنین کمپانی مایکروسافت اخیراً از اخراج ۱۰ هزار نفر (۵ درصد کارمندان)، آمازون ۱۸ هزار نفر (۶ درصد کارکنان) و متا ۱۱ هزار نفر (۱۳ درصد کارکنان) خبر داده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.