راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط فردا در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / از سهام‌داری PSP دماوند تا ورود به بازار سرمایه

شرکت «ارتباط فردا» به‌ عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک آینده در حوزه فناوری‌های نوین مالی از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده که زمینه اصلی فعالیت آن شامل خدمات پرداخت، خدمات فناورانه، اعتباردهی نوین، شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری می‌شود.

مسعود وکیلی‌نیا که به‌تازگی از شرکت مبین‌وان به ارتباط فردا آمده، مسئولیت مدیرعاملی ارتباط فردا را برعهده گرفته است. با او در خصوص آخرین وضعیت این شرکت، همچنین پورتفو و محصولات آن به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:

با توجه‌ به اینکه شما مدتی در شرکت مبین‌وان فعالیت داشتید و به‌تازگی وارد ارتباط فردا شده‌اید، این تغییر فضا را چگونه می‌­بینید؟

سه سال اخیر در مجموعه مبین‌وان فعالیت کردم و سه‌ماهی می‌شود که به‌عنوان مدیرعامل در ارتباط فردا فعالیت می‌کنم. تفاوت عمده این دو شرکت در حوزه فعالیت آنهاست. ارتباط فردا یک هلدینگ بزرگ فناوری در حوزه پرداخت و بانکی است و بیش از 12 شرکت تابعه دارد که در حوزه فین‌تک و فناوری‌های مالی فعال‌اند؛ اما مبین‌وان منحصراً در حوزه تلکام فعالیت می‌کند. تفاوت بعدی این دو شرکت، بورسی بودن مبین‌وان است که این موضوع، سازوکار متفاوتی را برای شرکت ایجاد می‌کند. در ارتباط فردا به دنبال ورود به فرابورس هستیم و یکی از اهداف تعریف‌شده برای این مجموعه در دو سال آینده این است که حداقل دو مجموعه از شرکت ارتباط فردا و زیرمجموعه‌های آن وارد بازار سرمایه شود؛ اما اولویت ورود هلدینگ ارتباط فردا به بازار سرمایه است و در قدم بعدی نسبت به ورود شرکت‌های تابعه آن اقدام خواهیم کرد.

طی چند ماه اخیر شاهد تغییر و تحولات جدی در بحث مدیریت بانک آینده بودیم، این اتفاقات چه تأثیری روی ارتباط فردا داشته است؟

ارتباط فردا، هلدینگ آی‌تی بانک آینده است و در مدت بیش از سه ماهی که به اینجا آمدم، حمایت‌های خوبی از سمت بانک داشتیم و داریم که این همدلی بین بانک و شرکت را به فال نیک می‌گیریم و در آینده اخبار خوبی در این زمینه منتشر خواهیم کرد. یکی از این اخبار مثبت این است که قرار است ارتباط فردا، محور ارائه تسهیلات خرد بانک آینده شود و مذاکرات اولیه در این زمینه انجام شده که این موضوع در بستر پلتفرم‌های ارتباط فردا اعم از همراه‌بانک، آبانک، فانوس و… رخ خواهد داد. همچنین برای «لندو» و «قسطا» به‌عنوان دو زیرمجموعه در حوزه لندتک برنامه داریم تا قسمت عمده پ.رتفوی لندتک بانک آینده برعهده ارتباط فردا قرار گیرد.

دومین اتفاق خوب در ارتباط فردا این است که بخشی از شرکت پرداخت الکترونیک دماوند را خریداری کردیم. موضوع دیگر اینکه در حال بازبینی تمامی استراتژی‌های ارتباط فردا هستیم و به بانک آینده درخواست گسترش حوزه‌های فعالیت ارتباط فردا برای سال آینده را ارسال کرده‌ایم.

برنامه شما برای پرداخت الکترونیک دماوند چیست و چه برنامه‌ای برای تقویت عملکرد و جایگاه آن دارید؟

برنامه ارتباط فردا این است که با کمک سایر سهام‌داران، شرکت پرداخت الکترونیک دماوند در فرصت کوتاهی بتواند در جمع پنج PSP برتر کشور حضور داشته باشد. در حوزه پرداخت موبایلی نیز، همراه‌کارت یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های کشور است که بیش از 18 میلیون کاربر دارد. در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان نیز برنامه‌های خوبی جهت رشد کمی و کیفی و گسترش تعداد پذیرندگان ارتباط فردا داریم که عمده این طرح‌ها با محوریت پرداخت الکترونیک دماوند در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

در حال حاضر فضا و اعتماد مشتریان و فعالان حوزه را نسبت به ارتباط فردا چگونه ارزیابی می­‌کنید؟

ارتباط فردا در طول سنوات گذشته با وجود تغییر مدیریت و رویکرد‌ها، مسیر رشد خود را ادامه داده است. تیم فعلی ارتباط فردا از بهترین تیم‌ها از نظر تخصص و دلبستگی سازمانی است و برای رشد هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه برنامه‌های خوبی در نظر داریم تا ارتباط فردا در سال آینده بتواند به جایگاهی که در سال‌های گذشته هدف‌گذاری شده، دست پیدا کند.

طی چند وقت اخیر به دلیل شرایط بانک این صحبت مطرح شد که بانک بنا دارد سهام خود در ارتباط فردا را واگذار کند. آیا شما چشم‌اندازی در این‌ خصوص مشاهده می‌کنید؟

فرایند ورود به بورس یکسری الزامات دارد که آن الزامات را بر اساس ابلاغیه‌ای که خواهیم داشت پیگیری می‌کنیم؛ اما ترکیب سهام‌داری ارتباط فردا در اختیار سهام‌دار عمده و تابع نظر بانک آینده است که در حال حاضر تغییر خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

یکی از برنامه‌های گذشته ارتباط فردا این بود که تمامی پلتفرم‌های ارتباط فردا در آبانک تجمیع شوند، چقدر به این هدف رسیده‌اید؟

اینکه مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها و سرویس‌های آنها در یک اپلیکیشن متمرکز شود، الزاماً مسیر درستی نیست. در این زمینه، درخواست بازبینی و اعمال تغییرات در استراتژی محصولات B2C را به هیئت‌مدیره ارائه کردیم تا تأیید مجموعه را بگیریم. «آبانک» به‌عنوان بانک دیجیتال، مسیر توسعه خود را پیگیری می‌کند. محصولات دیگر ارتباط فردا، همراه‌کارت و فانوس است که فانوس در گذشته در زمینه مدیریت حساب‌های مالی فعال بوده و بیش از یک میلیون کاربر داشته و در استراتژی جدید خود، ارائه خدمات در حوزه ولث‌تک را در برنامه‌اش خواهد داشت.

تجمیع بهتر است زمانی رخ دهد که همه نقاط مثبت و منفی از دید مشتری بررسی شده باشد. به‌عنوان‌ مثال، اگر مشتری با همراه‌بانک راحت است، نمی‌توانیم این‌ را تغییر دهیم؛ بنابراین، پورتفو محصولات ارتباط فردا برای ما مهم است نه تجمیع این محصولات و هر محصولی در حوزه مشخصی متمرکز خواهد بود.

مسعود وکیلی‌نیا

برای فینوتک به‌عنوان یکی دیگر از محصولات ارتباط فردا چه برنامه‌ای دارید؟

قصد داریم با تمرکز روی توسعه سبد خدمات، فینوتک را به جامع‌ترین پلتفرم نوآوری باز ایران تبدیل کنیم که هر استارتاپی برای شروع فعالیت خود از بستر فینوتک در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

در خصوص فینووا، آیا در خصوص این بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتباط فردا چشم‌اندازی در نظر گرفتید؟

برای فینووا دو محوریت عمده داریم: یکی گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌های جدید و دیگری تقویت پورتفو فعلی فینووا در جهت تقویت و رشد سرمایه‌گذاری‌هایی که در سنوات گذشته رخ‌ داده است. در این زمینه، جلسات خوبی با استارتاپ‌ها داشتیم و نکات مد نظر آنها را شنیده‌ایم؛ بنابراین، تلاش ما این است که پورتفو فینووا را گسترش دهیم.

به نظر شما، فینووا چقدر در مسیر خود موفق عمل کرده است؟

به نظرم فینووا موفق‌ترین وی‌سی فعال در حوزه فین‌تک بوده و وی‌سی دیگری را با این کیفیت نمی‌شناسم. معتقدم فینووا می‌تواند در گام بعدی وارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری شود؛ به‌شرط اینکه استارتاپ‌های فعلی آن تقویت شوند.

درباره بودجه فینووا چطور، آیا قرار است بودجه فینووا افزایش یابد یا تغییری داشته باشد؟

بودجه فینووا در حال بازبینی است و نتیجه آن احتمالاً تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد. البته، تغییرات در بودجه فینووا به اکوسیستم استارتاپی کشور، نوآوری‌هایی که در این حوزه شکل می‌گیرد و استراتژی هلدینگ در گسترش سرمایه‌گذاری خطرپذیر بستگی دارد.

با توجه‌ به فضایی که طی ماه‌های اخیر وجود داشته تا چه حد امیدوار هستید که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این حوزه داشته باشید؟

 نوآوری در کشور همیشه در حال‌ رشد است. البته ممکن است سرعت آن مقداری کم شده باشد، اما به حوزه فین‌تک بدبین نیستم و امیدوارم استارتاپ‌های نوظهور خوبی در این زمینه در سال آینده داشته باشیم.

با توجه‌ به اینکه در حوزه لندتک، لندو را داشتید، چرا سراغ قسطا رفتید؟

اکوسیستم ارتباط فردا به این فکر نمی‌کند که در هر حوزه‌ای فقط با یک مجموعه همکاری کند؛ بلکه ما هر شرکت خوبی که احساس کنیم آینده درخشان دارد، نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام می‌کنیم. با توجه‌ به اینکه حوزه لندتک حوزه بسیار جوانی است و پرداخت‌های آنلاین وام‌های خرد کمتر از یک درصد کل اکوسیستم وام‌های خرد است؛ این فضا فضای پرپتانسیلی است و احتمالاً ارتباط فردا قراردادهای دیگری نیز در این زمینه خواهد داشت.

با توجه‌ به گذشت چند سال از عمر لندو، آیا لندو تجربه شیرینی برای ارتباط فردا بوده است؟

هر استارتاپی شیرینی‌ها و تلخی‌های خودش را دارد. در لندو به اهداف خوبی دست پیدا کرده‌ایم. لندو یکی از سه پلتفرم اصلی در حوزه فین‌تک در ایران بوده و ارتباط فردا سهام‌دار عمده این پلتفرم است و تمرکز خوبی هم داریم تا رشد آن را برای سال آینده تضمین کنیم.

با توجه‌ به علاقه شما به حوزه‌های جدید در حوزه رمزارز و بلاکچین چه اقدامات و برنامه‌هایی در نظر دارید؟

اولین گام ما در این زمینه توسعه رمزریال است که از سمت بانک مرکزی به ما ابلاغ شده و قرار است روی همه پلتفرم‌های B2C آن را اجرا کنیم که آخرین مراحل تست و راه‌‌اندازی آن در حال انجام است و احتمالاً روی همراه‌بانک و آبانک عملیاتی خواهد شد.

در حوزه بلاکچین نیز امیدوارم در سال آتی شاهد رشد حضور مشتریان و اکوسیستم باشیم که در ارتباط فردا از طریق فینووا فعالیت در حوزه بلاکچین را پیگیری می‌کنیم و در حال مذاکره با یک مجموعه در این‌ خصوص هستیم. البته با بانک آینده نیز ارتباط خوبی در توکنایز کردن دارایی‌های بانک داریم و امیدواریم در ماه‌های آتی شاهد ارائه اولین محصول توکنایزشده بانک آینده باشیم.

تمایل دارید که قبل از اینکه صرافی‌های رمزارز رگولاتوری شوند در این حوزه فعالیت کنید؟

مشکلی اصل فعالیت در این زمینه به عدم شفافیت قوانین برمی‌گردد که امیدواریم به‌زودی این مشکل مرتفع شود. جهت سرمایه‌گذاری در این قبیل موضوعات شرکت فینووا بازوی سرمایه‌گذاری ارتباط فردا است.

در میان صحبت‌های خود به فانوس اشاره کردید، چرا نگاه شما به فانوس متفاوت است؟

در تحلیل فرصت‌های بازار که برای سال آینده بررسی شده است، یکی از موضوعات مهم ولث‌تک‌ است که قصد داریم حضور ارتباط فردا در آن حوزه‌ها را گسترش دهیم. گسترش حضور ارتباط فردا در بازار سرمایه و ولث‌تک قرار است با محوریت فانوس اجرا شود.

طی ماه‌های اخیر موضوع تعدیل یا مهاجرت منابع انسانی تبدیل به یکی از بحران‌های جدی برای شرکت‌های فناور شده است. آیا ارتباط فردا نیز با این بحران مواجه بود؟

 اینکه برخی از شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی، تلکام و فین‌تک مشمول تعدیل نیرو شده‌اند، فضای تلخی را ایجاد کرده است؛ اما در مجموعه ارتباط فردا با این چالش تاکنون مواجه نشده‌ایم و یکی از موضوعات جدی ما در این زمینه تمرکز بر حفظ منابع انسانی فعلی و جذب نیروهای نخبه در ادامه مسیر است.

علاوه بر این، در بحث مهاجرت نیروهای نخبه، برخی از شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیرمجموعه‌های ارتباط فردا درگیر شدند که با برگزاری جلسات ویژه برای حل مشکلات آنها تلاش و همفکری کردیم. در کل، نیروی انسانی بزرگ‌ترین دارایی یک شرکت است و ما هم دقت ویژ‌ه‌ای در این زمینه داریم تا بتوانیم همراه با سایر شرکت‌های گروه ارتباط فردا مسیر رشد و توسعه را هموار کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.