راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتظارات نمایندگان مجلس از فرزین / از شفافیت بانک مرکزی تا تشکیل پلیس برای کنترل ارز در بدنه بانک مرکزی

بهناز توحیدی / اوایل دی‌ماه با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی از سمت خود کناره‌گیری کرد و محمدرضا فرزین به‌عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی معرفی شد. فرزین پیش‌تر مدیرعامل بانک ملی بود.

اولین واکنش مجلسی‌ها، صحبت‌های محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بود که اعلام کرد تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بود.

او همچنین تأکید کرد که برخی نکات کارشناسی، درباره سیاست اعلام شده رئیس جدید بانک مرکزی وجود دارد که در جلسات کاری به او و مسئولان مربوطه منتقل خواهیم کرد.

اکنون، دیگر نمایندگان هم در گفت‌وگو با راه پرداخت از انتظارات خود از رئیس‌کل بانک مرکزی گفتند. به طور مشخص کنترل تورم و کاهش نرخ ارز از جمله انتظارهای آنها از محمدرضا فرزین است. حتی یکی از نمایندگان خواستار تشکیل پلیس بانک مرکزی در حوزه ارز شده است.


پلیس بانک مرکزی در حوزه ارزها تشکیل شود


حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی به تشکیل پلیس بانک مرکزی درمورد ارز اشاره و به راه پرداخت گفت: «پلیس بانک مرکزی در مورد ارزها می‌تواند صرافی‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کند. افرادی که در بازار حضور پیدا می‌کنند و قیمت ارز را به هم می‌زنند، همچنین باید کنترل شوند. اگر قیمت ارز و تورم کنترل شد، مشکلات دیگر هم آرام، آرام حل می‌شود؛ وگرنه ما همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم.»

فتح‌الله توسلی، نماینده کبودرآهنگ هم در گفت‌وگو با راه پرداخت به‌صورت تیتروار انتظارات مجلس از رئیس جدید بانک مرکزی را برشمرد. او در این مورد گفت: «به نظر من ساماندهی وضعیت ارز کشور، ارتقای جایگاه پول ملی، مدیریت بانک‌ها، پرداخت تسهیلات تکلیفی، عدم بنگاه‌داری بانک‌ها از جمله انتظارات مجلس از رئيس بانک مرکزی است.»

او ادامه داد: «مجلس تصویب کرد بانک مرکزی روی بانک‌ها نظارت داشته باشد. پس باید آنها را در مقابل اقداماتشان پاسخگو کند. در کل بانک مرکزی باید به تنظیم مدیریت اقتصادی بانکی کشور کمک کند.»


سیاست‌های پولی بانک مرکزی اصلاح شود


معین‌الدین سعیدی، نماینده سیستان و بلوچستان هم در گفت‌وگو با راه پرداخت بیان کرد که دولت تاکنون در رسیدگی به شعارهایش موفق نبوده است. او در این مورد توضیح داد: «زمانی که دولت جدید شکل گرفت، شعار اصلی آن رسیدگی به دهک‌های کم‌درآمد جامعه و مهار تورم بود. متأسفانه ما شاهد یک لجام‌گسیختگی در نرخ ارز هستیم. سیاست‌های پولی سیاست‌های موفقی نبوده است. انتظاری که داریم این است تا افزایش نرخ ارز که تأثیر مستقیم روی افزایش تورم دارد، سروسامان پیدا کند.»

او همچنین به تجربه فرزین در حوزه پولی و بانکی اشاره کرد و ادامه داد: «آقای فرزین در این حوزه تجربیات خوبی دارد. امیدواریم با دانش او و تجربه خوبی که دارد، منجر به این شود که در مهار تورم و تثبیت نرخ ارز، اقدامات خوبی از سوی بانک مرکزی صورت گیرد. سیاست‌های پولی بانک مرکزی اصلاح شوند تا این فشاری که به دهک‌های کم‌درآمد وارد می‌شود و سفره آنها را کوچک‌تر کرده، کاهش پیدا کند.»


تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی شفاف باشند


حسن لطفی، نماینده رزن در گفت‌وگو با راه پرداخت با بیان اینکه مدت کوتاهی از ریاست فرزین گذشته است و نمی‌توان فعلاً اقدامات او را سنجید، گفت: «قانون بودجه، بهانه‌ای شده است که بانک‌ها جلوی همه تسهیلات را گرفتند. یعنی به بهانه اینکه نقدینگی در کشور رواج پیدا می‌کند و دولت تأمین اعتبار نکرده است بانک‌‌ها به مردم تسهیلات نمی‌دهند. انتظار مردم از تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی این است تا اول تورم را کنترل کنند. دوم اینکه نسبت به کنترل ارز اقداماتی انجام دهد. چون فشار این مشکلات روی اقشار ضعیف جامعه است.»

او ادامه داد: «ثروتمندان جامعه می‌خواهند که تورم باشد؛ چون مال و املاک آنها چندبرابر می‌شود. اما افراد ضعیف جامعه توان این فشارها را ندارند. سفرهایشان کوچک‌تر می‌شود.»

آن‌طور که لطفی می‌گوید الان برای بررسی اقدامات رئیس جدید بانک مرکزی زود است؛ اما انتظار نمایندگان این است که دولت در مجلس به‌صورت شفاف اعلام کند که از چه روش‌هایی، با چه منابع و با چه هزینه‌هایی ارز تأمین می‌شود و مردم در این حوزه چه کاری می‌توانند انجام دهند. نماینده رزن معتقد است که شفافیت دولت می‌تواند فضای روانی افزایش قیمت‌ها را کاهش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.