راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل «وندار» از راهکارهای پرداخت در اکوسیستم رمزارزی ایران می‌گوید / از هر 100 پرداخت 25 پرداخت دچار خطا می‌شود

مهدی عبادی، مدیرعامل «وندار» در رویداد «آینده کسب‌وکارهای رمزارز و دارایی دیجیتال ایران» به راهکارهای پرداخت در اکوسیستم رمزارزی ایران اشاره کرد و از وضعیت کشورمان در این زمینه گفت. به گفته عبادی، اکنون در ایران از هر 100 نفری که پرداخت آنلاین برای خرید انجام می‌دهند، 25 نفر از آنها برای پرداخت با پیام خطا مواجه می‌شوند.

مهدی عبادی درباره انواع روش‌های پرداخت و اینکه چگونه روی مشتریان کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد، گفت: «اکنون در دنیا سیستم‌های کسب‌وکار آنلاین در زمینه پرداخت به سمت سهولت و یکپارچگی می‌روند. ما معتقدیم لحظه پرداخت مهم‌ترین لجظه فرایند کاربر است و اگر پرداخت انجام شود و روند آن سریع باشد، مشتری باقی خواهد ماند. در غیر این صورت از دست می‌رود.

پرداخت کسب‌و‌کارهای ترند صنعت در سراسر دنیا معمولاً به‌صورت چک بوده، اما اکنون همه به سمت پرداخت آنلاین رفته‌اند. توجه به حریم خصوصی کاربر بسیار مهم است، اما در دنیا کمتر به آن توجه شده است. پرداخت به‌وسیله QRکد و لینک پرداخت خیلی معمول شده و در ایران هم استفاده از لینک پرداخت قدمت دارد. BNPL ترند ایران هم هست و هر روز بر تعداد این سرویس‌ها اضافه می‌شود، اما کیف پول دیجیتال به دلیل سیاست‌های غلط بانک مرکزی چندان رشد نکرده است.

کسب‌وکارهای بزرگ مانند اسنپ و دیجی‌کالا در ادامه ممکن است تبدیل به بانک کاربران شوند. اولین باری که امبد‌فاینناس (Embedded Finance) مطرح شد، یک جوانی سهام پی‌پال (PayPal) را خرید و زمانی که این خرید انجام شد، سرویس‌های مختص آن را ایجاد کرد.

کاری که امروز دیجی‌پی برای دیجی‌کالا انجام داده، تقریباً این نوع سرویس است که امبددفاینناس به آن گفته می‌شود: «همه پرداختی‌ها را به یک شرکت همکار می‌سپارید.»

امبددفاینناس در بازارهای جهانی رمزارز تقاضا دارد، اما تجربه کاربری آن ضعیف است و هر برند می‌تواند به یک بانک برای مشتریان وفادارش تبدیل شود.

در وندار هم سعی شده این کار را برای کسب‌وکارهای آنلاین انجام دهیم و زیر این مفهوم تلاش داریم بازوی پرداختی کسب‌وکارهای آنلاین هم بشویم. همین نقش را برای صرافی‌های رمزارز بزرگ انجام می‌دهیم و ابزارهای پرداخت تسویه و مدیریت را داریم. راهکارهای ما در این سه دسته بسط می‌یابد.

اگر از امبددفاینناس استفاده می‌کنیم، باید خدمات پرداخت‌دهنده برای تأمین مالی کمک کند. در حقیقت راهکارهای متنوعی بدهد که مصرف‌کننده در مرحله آخر حق انتخاب داشته باشد. اگر همکار شما در این حوزه ابزار پرداخت هم ارائه می‌کند، همکار خوبی است. آیا همه کسب‌وکارهای آنلاین باید این دغدغه را داشته باشند که سرویس BNPL بدهند؟ در دنیا این سرویس را شرکت دیگری برای کسب‌وکار انجام می‌دهد.

هر کسب‌وکاری نباید انرژی زیادی برای پرداخت بگذارد؛ باید بتواند خدمات را از سرویس‌های متنوع دریافت کند و روی بیزینس خود تمرکز کند.

کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش تراکنش‌های موفق بسیار مهم است. در بهترین شرایط در کشور ما 75 درصد خریدها انجام می‌شود؛ این یعنی در خرید هر 100 نفر،‌ پرداخت 25 نفر با خطا مواجه می‌شود.

1 دیدگاه
  1. میلاد می‌گوید

    ای‌بی سهام سهام پی‌پال (PayPal) رو خرید نه یک جوانی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.