راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استرداد بخشی از ماینرهای توقیف‌شده توسط سازمان اموال تملیکی

عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در حاشیه همایش مدیران ستادی و استانی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «بخش زیادی از ماینرها دارای رأی برائت هستند و سازمان طبق احکام قضایی باید این دستگاه‌ها را استرداد کند.»

اجتهادی درباره تعیین تکلیف ماینرهای در اختیار این سازمان گفت: «حدود ۱۵۰ هزار دستگاه ماینر در سازمان اموال تملیکی وجود دارد که بخش زیادی از آنها دارای رأی برائت هستند و سازمان طبق احکام قضایی باید این دستگاه‌ها را استرداد کند. با مجوزهایی که گرفته شد بخشی از آنها مسترد شد، اما در برخی از استان‌ها مانع استرداد شدند.»

او ادامه داد: «توانیر باید هرچه زودتر به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا بدون آسیب به شبکه برق بتوان از این سرمایه‌ها استفاده کرد و هرچه زودتر تعیین تکلیف این ماینرها صورت بگیرد.»

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی پیش‌تر در شهریورماه امسال خبر داده بود که از ابتدای مهرماه می‌توان وضعیت این دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرد.

روزنامه انگلیسی‌زبان فایننشال‌تریبون نیز در گزارشی خبر داده که دستگاه‌های قضایی در ایران دستور استرداد ماینر‌های توقیف‌شده را داده‌اند.

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال مصرف برق بسیار بالایی دارند که همین موضوع موجب ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها شد. درنهایت، مردادماه سال ۹۸ آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده، توسط معاون اول رئیس‌جمهور اعلام و استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی شد، اما از آن زمان تاکنون در چندین نوبت به دلیل کمبود برق در ماه‌های تابستان و زمستان که مصرف برق افزایش می‌یابد، ماینینگ را متوقف کرده‌اند.

طبق این آیین‌نامه برای استفاده از دستگاه‌های استخراج باید از وزارت صمت مجوز دریافت کنید. در غیر این صورت ماینینگ ارز دیجیتال، قانونی نیست و اشتراک برق آنها قطع و دستگاه‌ها توسط نیروی انتظامی توقیف می‌شود.

نیوز بیت‌کوین نیز در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، آورده است: «در دو سال گذشته، شرکت دولتی توانیر، برق هر مزرعه غیرقانونی که شناسایی کرده را قطع و تجهیزات آنها را مصادره کرده است. همچنین صاحبان مزارع را به دلیل خسارات وارده به شبکه توزیع ملی جریمه کرده است.»

در این گزارش آمده که از سال ۱۳۹۸، شرکت توانیر 7200 مزرعه استخراج رمزارز غیرمجاز را شناسایی و تعطیل کرده است. این شرکت در تیر ۱۴۰۱، متعهد شد اقدامات شدیدی برای جمع‌آوری ماینرهای کریپتو بدون مجوز انجام دهد که طبق برآوردهای قبلی، 3.84 تریلیون ریال (16.5 میلیون دلار) برق یارانه‌ای سوزانده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.