راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی در روابط عمومی

یاسر علیزاده، مدیر روابط عمومی پرداخت نوین / استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی انقلابی را در صنعت کسب‌وکار ایجاد کرده است. وقتی نوبت به حوزه روابط عمومی می‌رسد، برنامه‌های هوش مصنوعی جریان کار اصلی را نیز تغییر می‌دهند. امروزه مدیران و متخصصان روابط عمومی نه‌تنها باید مهارت‌های ارتباطی را تمرین کنند، بلکه باید توانایی کار با پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز داشته باشند.

در حالی که ممکن است به نظر برسد هوش مصنوعی مشاغل را حذف می‌کند، اما در بخش روابط عمومی چنین نبوده است. خوشبختانه روابط عمومی همچنان برای اکثر پروژه‌های بزرگ به تعامل انسانی متکی است، روابط را ایجاد می‌کند و بینش‌ها و توصیه‌هایی در مورد نحوه استفاده از داده‌های واقعی جمع‌آوری‌شده توسط هوش مصنوعی برای دریافت بهترین نتیجه ممکن به مشتریان ارائه می‌دهد.

این امر به مدیران و متخصصان روابط عمومی اجازه می‌‎دهد روی کارهایی تمرکز کنند که نمی‌توانند خودکار شوند، مانند طوفان فکری ایده‌های خلاقانه و تصمیم‌گیری در مورد توصیه‌هایی که به مشتریان و مخاطبان خود ارائه می‌کنند، در مقابل کارهای تکراری که در حال حاضر شما را از تعامل با مشتریان خود دور می‌کند.

به زبان ساده، هوش مصنوعی به سیستم‌ها یا ماشین‌هایی اطلاق می‌شود که هوش انسان را برای انجام وظایف تقلید می‌کنند و می‌توانند بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند، خود را بهبود بخشند. هوش مصنوعی بیشتر در مورد فرآیند و توانایی تفکر و تجزیه‌وتحلیل داده‌های فوق‌العاده است تا هر قالب یا عملکردی. هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین انسان شود. باید در نظر داشت که هوش مصنوعی می‌تواند توانایی‌ها و مشارکت‌های انسانی را به طرز چشمگیری افزایش دهد و آن را به یک مزیت بسیار ارزشمند تبدیل کند.

هوش مصنوعی می‌تواند اقدامات روابط عمومی سازمان‌ها را با ارائه ابزارهایی که بر قلب و ذهن مخاطبان هدف تأثیر می‌گذارد، بهبود بخشد. این امر، پتانسیل بهبود تاکتیک‌های روابط عمومی دیجیتال از طریق بهینه‌سازی سئو، بهبود شخصی‌سازی مخاطبان و محاسبه پاسخ مخاطبان را دارد. بسیاری از متخصصان روابط عمومی در حال حاضر از هوش مصنوعی برای پایش اطلاعات، تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت، گوش‌سپاری به بازخورد مخاطب در رسانه‌های اجتماعی و موارد مشابه استفاده می‌کنند. یک مثال خوب از تجزیه‌وتحلیل احساسات پیشرفته، GatherUp است؛ پلتفرمی که هدف آن کمک به نظارت بر تجربیات مشتریان، درک مزایا و معایب محصولات و مدیریت شهرت شرکت‌هاست.

از طرف دیگر، هوش مصنوعی حتی می‌تواند به کشف موضوعاتی کمک کند که خبرنگاران خاص در برخی رسانه‌ها ممکن است به آنها علاقه داشته باشند و از طریق پیشنهاد موضوعات و آخرین اخبار مرتبط با حوزه کاری یا آخرین جست‌وجوهای فرد در جهت‌دهی به افکار و خروجی کار اثر بگذارد. همچنین این فناوری می‌تواند رفتار خبرنگاران را تجزیه‌وتحلیل، موفقیت یک خبر را پیش‌بینی و حتی پیشنهادهایی برای اصلاح انتشارات مطبوعاتی آینده ارائه کند. پلتفرم‌های CDP و DMP و CDXP از جمله فناوری‌ها و رویکردهایی هستند که با رویکرد پیش‌بینی‌کننده، کلان‌داده‌های مختلف را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

زمان زیادی است که از کاربرد هوش مصنوعی در تبدیل گفتار به متن برای کنفرانس‌های مطبوعاتی، مصاحبه‌های رسانه‌ای، قسمت‌های پادکست و ارائه کنفرانس استفاده می‌شود و امروزه به جرئت می‌توان گفت خطای این فناوری‌ها بسیار کاهش یافته است. مثال دیگر این فناوری، پردازش زبان طبیعی (NLP) توسط هوش مصنوعی است که در حال حاضر به نوشتن در سطح انسان رسیده و می‌تواند در مورد هر چیزی بنویسد.

از زاویه دیگر، هوش مصنوعی از طریق ترجمه فایل‌های صوتی و متنی به چندین زبان برای توزیع محتوا و خبر در سطح جهانی، به قابلیت‌های دپارتمان‌های روابط عمومی و رسانه افزوده است.

هنگام نوشتن خبرهای طولانی‌تر و پیچیده‌تر، هوش مصنوعی می‌تواند به شروع سریع فرآیند نوشتن کمک کند و حتی کلمات و عبارات بهتر و مناسب‌تری پیشنهاد دهد. پلتفرم‌های متعددی در حوزه کپی‌رایتینگ یا قواعد زبان وجود دارد که کمک شایانی به قلم اهل رسانه می‌کنند. این نرم‌افزارها را می‌توان در هر مرحله از فرآیند تولید محتوا – از ایده‌پردازی محتوا و تحقیق تا ویرایش‌های نهایی محتوای روابط عمومی، تبلیغاتی یا رسانه‌ای استفاده کرد. صدالبته ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی نمی‌توانند جایگزین استعدادهای انسانی و اهل رسانه شوند. با این حال، آنها می‌توانند بهره‌وری و کیفیت محتوای تولید را بالا ببرند.

در حوزه رسانه، هوش مصنوعی می‌تواند در نظارت بر رسانه، رصد رسانه‌ها و حتی افکارسنجی، موضوعات مرتبطی را پیشنهاد دهد. امروزه هوش مصنوعی علاوه بر رصد و تجزیه‌وتحلیل متن، قابلیت تجزیه‌وتحلیل تصاویر را نیز پیدا کرده است. هوش مصنوعی پلتفرم Pinterest یا جستجوی تصاویر موتور جستجوی گوگل ازجمله این فناوری‌ها هستند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند با کمک پردازش زبان طبیعی، زبان‌شناسی محاسباتی، تجزیه‌وتحلیل متن و بیومتریک، تجزیه‌وتحلیل احساسات پیشرفته را برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات احساسی تحت پیام‌های متنی و پیام‌های ویدئویی آنلاین انجام دهد.

فناوری‌های هوش مصنوعی نقش مهمی در یافتن اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان سفیران برند دارند. یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به‌سرعت دستور کار یک کمپین رسانه‌ای، تبلیغاتی یا بازاریابی را یاد بگیرد و سپس لیستی از شرایط و الزامات اینفلوئنسرهای واجد شرایط ایجاد کند. در عین حال، این پلتفرم‌ها می‌توانند به جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های اینفلوئنسرها بر اساس پروفایل و فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی کمک کنند. Upfluence نمونه خوبی از یک پلتفرم جست‌وجوگر اینفلوئنسرهاست.

نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌ها و عملکردهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اطلاعات شخصی کاربران آنلاین مانند سن، علایق، درآمد، مشاغل، جنسیت و غیره را جمع‌آوری کند، آنها را در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی کرده و بهترین گروه از افراد را انتخاب کند که علایق آنها با شخصیت‌های محصول مطابقت دارد. به این ترتیب نرم‌افزار هدف‌گیری مخاطب می‌تواند به‌طور خودکار فهرستی از مخاطبان بالقوه تولید کند و براساس تحلیل داده‌ها در مقیاس بزرگ، دقت هدف‌گیری بسیار بالاتر خواهد بود. برای مثال Digital AIchemy یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به شرکت‌های کاربر خود کمک کند فهرستی از مخاطبان هدف با ویژگی‌های مشابه ایجاد کنند.

علاوه بر کشف اینفلوئنسرها و هدف قرار دادن مخاطبان، فناوری‌های هوش مصنوعی همچنین می‌توانند شانس دیده شدن توسط مخاطبان برای کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی را افزایش دهند و نرخ کلیک تبلیغات آنلاین را بهبود بخشند.

در پایان باید اذعان داشت هوش مصنوعی دنیای کسب‌وکار را متحول کرده و اکنون در تمامی حوزه‌ها از جمله برای تحقیقات بازار، پاسخ به خدمات مشتری، کمپین‌های بازاریابی، برنامه‌ریزی استراتژیک و بسیاری از اهداف دیگر استفاده می‌شود. بسیاری از رسانه‌هایی که در روز با آنها سروکار داریم به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که با افکار، عقاید و علایق ما هماهنگی داشته باشند.

این داده‌ها بر اساس آنچه در دنیای دیجیتال تجربه می‌کنیم برای ما جمع‌آوری و تنظیم می‌شوند. مدیران و متخصصان حوزه روابط عمومی و رسانه می‌توانند به جای محتوای تبلیغاتی و پیام‌های فاقد ارزش برای مخاطب، با استفاده از داده‌های درلحظه (real-time) پیام مناسب را در موقعیت و زمان مناسب مورد نظر خود به مخاطبان خود ارائه دهند. زیبایی در این است که هوش مصنوعی به متخصصان روابط عمومی اجازه می‌دهد مخاطبان خاص را با محتوای خاص و پیام متناسب با آنها هدف قرار دهند و مدیران روابط عمومی می‌بایست با آگاهی کافی از قابلیت‌های هوش مصنوعی، بهره‌وری اقدامات خود را بالا ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.