راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مطرح کرد / صدور چک الکترونیک در شش بانک تا پایان سال

در حالی که تاکنون سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان به‌عنوان بانک­‌های ارائه‌دهنده خدمات مربوط به چک الکترونیک اعلام شده‌­اند، معاون فناوری­‌های نوین بانک مرکزی در این زمینه از رسیدن تعداد بانک‌های ارائه‌دهنده چک دیجیتال به شش بانک تا پایان سال خبر می‌­دهد.

به گزارش «راه پرداخت»، چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند. در راستای اجرای قانون جدید چک که فاز اجرایی آن از سال گذشته شروع شد، بانک مرکزی مکلف به فراهم کردن بستر صدور چک الکترونیک در بانک‌­ها شد.

در این زمینه، بانک مرکزی در آبان‌ماه سال جاری از چکاد (سامانه چک الکترونیک) رونمایی کرد. سه بانک پارسیان، صادرات و تجارت از جمله بانک‌­هایی هستند که امکان صدور این چک برای آنها فراهم شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین‌بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و رفع مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارائه‌شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

 در این راستا، به‌تازگی نیز بانک صادرات از سامانه چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات) رونمایی کرد که طبق گفته یاسر مرادی، رئیس هیئت‌مدیره این بانک، هر فردی که در بانک صادرات حساب جاری و دسته‌چک داشته باشد، می‌تواند تا ۱۰ برگ در سامانه چکنو، چک الکترونیک صادر کند.

در این بین، این‌که چه زمانی امکان صدور چک الکترونیک در باقی بانک‌­ها فراهم می­‌شود، مورد بررسی قرار گرفت که مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت صدور چک الکترونیک در گفت‌­وگو با راه پرداخت اظهار کرد: «در حال حاضر سه بانک می‌توانند چک الکترونیک صادر کنند و یکسری از بانک‌­ها نیز در مراحل آخر عملیاتی کردن چک الکترونیک هستند.»

او ادامه داد: «به احتمال زیاد تا پایان سال، تعداد بانک‌­هایی که چک الکترونیک صادر می­‌کنند به شش بانک خواهد رسید.»

در حالی‌ که معاون بانک مرکزی از رسیدن تعداد بانک‌های ارائه‌دهنده چک دیجیتال به شش بانک تا پایان سال خبر می‌دهد، پیش از این علیرضا ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی از فراهم شدن شرایط صدور چک الکترونیک در این بانک خبر داده و در گفت­‌وگو با راه پرداخت اعلام کرده بود: «در رابطه با چک الکترونیک، کلیت کار تمام شده و فقط تست‌های امنیتی در این زمینه باقی مانده که طی این ماه انجام می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.