راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره 90 گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / افزایش نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق

شماره 90 گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. براساس این گزارش در آبان‌ماه بالغ بر 3.768 میلیون تراکنش با ارزش 8.334 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به آبان‌ماه 0.94 درصد در تعداد و 8.12 درصد در ارزش ریالی رشد کرده است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در آذرماه ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. براساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های آذرماه به نسبت مشابه سال ۱۴۰۰، از نظر تعدادی 15.37 درصد و از نظر ریالی 24.78 درصد رشد داشته است.

ارزش اسمی تراکنش‌های آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل 8.12 درصد و ارزش‌ حقیقی تراکنش‌ها 6.08 رشد کرده است. (در ارزش حقیقی تراکنش‌ها، ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم محاسبه می‌شود.)

جدول مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه‌به‌نقطه ارزش تراکنش‌های شبکه شاپرک، رشد 24.78درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها را نشان می‌دهد. شاپرک این رشد را شاهدی برای افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی معرفی کرده است. در کنار این مقیاس، ارزش حقیقی تراکنش‌ها در این ماه نسبت به آذر سال گذشته 15.96 درصد کاهش داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به آبان‌ماه 2.92 درصد رشد کرده که دلیل این تغییر، افزایش 2.43درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در آ‌ذرماه 1401 نسبت به ماه گذشته 10.93 درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 0.08درصدی مواجه شده است.

آمارهای آذرماه 1401 نشان می‌دهد در این ماه از 10 هزار تراکنش،‌ 92.83 درصد آنها موفق و 7.17 درصدشان ناموفق بوده است.

تعداد کل تراکنش‌های ناموفق آ‌ذر ۱۴۰۱، 3.53 درصد و تعداد کل تراکنش‌های موفق 0.94 درصد رشد داشته است.

تعداد تراکنش‌های ناتمام آذرماه 1401 نسبت به آبان‌ماه، 31.46 درصد رشد کرده است. همزمان با رشد 0.94درصدی تعداد تراکنش‌های موفق آذرماه 1401 نسبت به ماه قبل، نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته 0.0031 درصد رشد داشته است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، همچنین به تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، به‌پرداخت ملت با سهم 19.51درصدی در جایگاه اول قرار گرفته است. در مؤلفه سهم مبلغی هم این شرکت مانند ماه گذشته از رتبه اول پا پس نکشیده و با سهم 19.96درصدی از مبلغ تراکنش‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان؛ دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود سه درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی، رقمی معادل 0.07 درصد گزارش شده است.

مقایسه عملکرد شرکت‌های پرداختی در این ماه و ماه گذشته نشان می‌دهد در مؤلفه سهم تعدادی، میان دو شرکت به‌پرداخت ملت و پرداخت‌الکترونیک سامان جابه‌جایی رخ داده است. در مؤلفه سهم مبلغی هیچ جابه‌جایی‌ای میان شرکت‌های پی‌اس‌پی اتفاق نیفتاده است.

اما در پاپین جدول 12تایی، اگرچه تغییری در رتبه‌بندی صورت نگرفت، اما پرداخت نوین در بخش مبلغ و تعداد تراکنش توانست رشد بیشتری را نسبت به ماه قبل در مقایسه با سایر رقبا تجربه کند.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی با 0.26 درصد کاهش به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تعلق دارد. به‌پرداخت ملت با 0.66 درصد افزایش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی از آن خود کرده است. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی با 1.21 درصد کاهش به آسان‌پرداخت پرشین تعلق دارد.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.68درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 17.95درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.