راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین آزمایش «لیر دیجیتال» بانک مرکزی ترکیه با موفقیت‌ تکمیل شد / 2023 سال خوبی برای لیر دیجیتال خواهد بود

بانک مرکزی ترکیه (CBRT)، نخستین آزمایش خود روی ارز دیجیتال این کشور را تکمیل کرده و برای ادامه آزمایش‌ها در سال 2023 میلادی آماده می‌شود. بر اساس بیانیه‌ای که روز پنجشنبه از سوی بانک مرکزی ترکیه منتشر شده، این بانک نخستین تراکنش‌های پرداخت خود را در شبکه ارز دیجیتال بانک مرکزی‌اش، به‌عنوان بخشی از مرحله آزمایش اولیه با موفقیت به اتمام رسانده است.

بر اساس این بیانیه، بانک مرکزی ترکیه برای ادامه آزمایش‌های مداربسته محدود با سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در مقیاس کوچک، در سه‌ماهه نخست سال 2023 نیز آماده می‌شود. در این بیانیه اعلام شده که نتایج‌ آزمایش‌های مذکور از طریق یک «گزارش ارزیابی جامع»، پیش از رونمایی از مراحل آتی مطالعه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده که در سال 2023، لیر دیجیتال ترکیه به مراحل پیشرفته‌ای می‌رسد که در آن، بانک مرکزی پروژه‌های آزمایشی پایلوت خود را با مشارکت گسترده بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی پیش خواهد برد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در کنار مشارکت گسترده و استراتژیک با بانک‌ها و شرکت‌ها، «بانک مرکزی ترکیه به آزمایشات خود برای راه‌اندازی یک معماری معتبر که به‌منظور استفاده از فناوری‌های توزیع‌شده در سیستم‌های پرداخت و ادغام آنها با سیستم‌های پرداخت فوری طراحی شده‌اند، ادامه خواهد داد. مطالعات روی جنبه‌های حقوقی لیر دیجیتال ترکیه حاکی از آن است که شناسایی دیجیتال، اهمیتی حیاتی در این پروژه دارد.»

طبق بیانیه، این ابعاد حقوقی شامل الزامات اقتصادی و چهارچوب‌های قانونی در مورد دیجیتالی‌شدن است که توأم با الزامات تکنولوژیکی آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل نیز در سال 2023، از سوی بانک مرکزی ترکیه در اولویت قرار خواهد گرفت.

در ماه اکتبر سال جاری، اداره استراتژی و بودجه ریاست‌جمهوری ترکیه برنامه سالانه‌ای برای سال 2023 ارائه کرد که شامل بحث یکپارچه‌سازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با هویت دیجیتال و فست (FAST)، یک سیستم پرداخت ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی ترکیه بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.