راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس سازمان نصر کشور در واکنش به توصیه شاپرک به پرداخت‌یارها / بخش خصوصی از فولاد نیست؛ سیاست‌های دستوری یک‌جانبه را متوقف کنید

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به نامه اخیر شاپرک در مورد توصیه انتقال دامنه پرداخت‌یاران از com. به ir. واکنش نشان داد و خواستار توقف اعمال سیاست‌های دستوری یک‌جانبه در بستر فعالیت بخش‌ خصوصی شد.

حسن هاشمی در گفت‌وگو با «راه‌ پرداخت» در این باره گفت: «در هفته‌های اخیر، کسب‌وکارهای مجازی و فعالان بخش خصوصی سخت‌ترین روزهای عمر خود را سپری کرده‌اند و در حال حاضر هم چشم‌انداز روشنی نسبت به آینده ندارند. حالا متأسفانه در همین شرایط با تصمیمات و دستوراتی مواجه می‌شوند که شوک دیگری به آنها وارد می‌کند.» 

هاشمی با اشاره به نامه توصیه‌ای شاپرک برای کوچ پرداخت‌یارها از دامنه com. به ir. اعلام کرد که هرچند پس از واکنش بسیاری از کسب‌وکارها، این شرکت اعلام کرد که کوچ پرداخت‌یارها به دامنه ir. الزامی نیست، اما مسئله مهم، نوع نگاه و رویکردی است که در این‌گونه اقدامات وجود دارد و باید برای همیشه حل‌وفصل شود.

وی ادامه داد: «در این‌ که حتماً برای اتخاذ چنین تصمیمی دلایلی وجود داشته بحثی نیست، اما سؤال اینجاست که بخش دولتی چطور خودش را محق می‌داند به همین راحتی با ارسال یک نامه خلق‌الساعه، برای فعالان بخش خصوصی ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای تعیین کند؛ بدون اینکه جلسه مشورتی و همفکری با آنها گذاشته باشد و نظرشان را جویا شود؟!»

رئیس سازمان نصر کشور تصریح کرد: «فعالان بخش خصوصی بسیار بیشتر از دولتی‌ها نگران کسب‌وکار خودشان هستند و به همه ابعاد، خطرات و آسیب‌های احتمالی اشراف دارند، به همین دلیل قطعاً در صورت نیاز، تمهیدات لازم برای پیشگیری از این خطرات احتمالی را هم اتخاذ می‌کنند، اما اینکه با نامه دستوری و از موضع بالا به پایین با آنها برخورد شود، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.»

به باور او باید به فعالان بخش خصوصی حق داد که با این نوع سیاست‌گذاری‌های لحظه‌ای و دستوری، ذهنیت منفی نسبت به حلقه تصمیم‌گیرنده این موضوعات پیدا کنند و این تصور را داشته باشند که احتمالاً افکار حلقه فکری موافقان طرح صیانت، به عرصه‌های دیگر هم رسوخ پیدا کرده است.

رئیس سازمان نصر در ادامه گفت: «با اتفاقاتی که می‌بینیم، احساس می کنیم دولت، بخش خصوصی را از جنس فولاد می‌داند و تصور می‌کند فعالان این حوزه تاب‌وتوان تحمل هر گونه سیاست دستوری را دارند، اما واقعیت این نیست و بخش خصوصی تاب‌وتوان تحمل این همه شوک را ندارد.»

بر اساس اظهارات هاشمی، بخش خصوصی کشور چه گناهی کرده که هم در عروسی و هم در عزا باید سرش بریده شود و مدام تاوان تصمیمات لحظه‌ای را بدهد؟

او با انتقاد از مورد مشورت قرار نگرفتن بخش‌ خصوصی در چنین تصمیم‌هایی گفت: «تا کی قرار است افراد مسئول و منصوب، بدون مشورت و اخذ نظر بخش خصوصی، برای آنها نسخه بپیچند و به آنها خسارت سنگین وارد کنند؛ در حالی که حاضر به پذیرش مسئولیت پاسخگویی و جبران این خسارت‌ها هم نیستند؟»

به باور رئیس سازمان نصر، بخش خصوصی کشور بارها و بارها حقانیت خودش را اثبات کرده و نشان داده که حداکثر ظرفیت فنی و سرمایه انسانی و اقتصادی خود را برای خدمت به مردم و سربلندی کشور به کار می‌گیرد، اما حداقل انتظار از تصمیم‌گیران این است که تصمیم‌های یک‌جانبه نگیرند و اولین اصل در اتخاذ چنین تصمیم‌هایی را مشورت با بخش خصوصی و دریافت نظرات آنها قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.