راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۷۷ هفته‌نامه کارنگ منتشر شد

حضور و مشارکت زنان در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… همواره نشان‌دهنده بلوغ یک جامعه است. فعالیت‌های اقتصادی زنان در قالب کارآفرینی از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. همچنین نقش‌آفرینی زنان در جایگاه‌هایی که از موفقیت‌های گوناگون برخوردار بوده و پی‌رنگ داستان‌های موفقیت است، می‌تواند الگوهای مؤثری در چشم‌انداز کلی زیست زنان یک جامعه به شمار رود؛ اما حضور زنان کارآفرین در یک دهه گذشته که آن را دهه کارآفرینی و استارتاپی می‌دانیم، جز در مواردی اندک، نتوانسته این الگوها را بازتولید یا به‌درستی معرفی کند.

عوامل و موانع متعددی نیز همواره پیش پای زنان وجود داشته که شروع کردن را به فردا و فرداهایی دیگر موکول کرده است. البته نقش شبکه‌های اجتماعی در شکل‌گیری مشاغل خانگی با محوریت زنان نباید نادیده گرفته شود و آسیب‌هایی که امروز متوجه این جامعه فعال اقتصادی به دلیل محدودیت‌های این فضا شده، زوایای آشکار و پنهان زیادی دارد.

به همین بهانه کارنگ، گزارشی تهیه‌ کرده و به سراغ نسیم توکل، نگار حسینی، نازنین دانشور، سارا راد، فرناز مجیدی، عاطفه هاشمی، بهاره شریفیون و مینا والی به‌عنوان صاحبان کسب‌وکار در 10 سال گذشته رفته و نظر آنها را در مورد مهم‌ترین موانع زنان برای نقش‌آفرینی جویا شده است.

هفته‌نامه کارنگ در این راستا گفت‌وگوی مفصلی نیز با کتایون سپهری، مدیر شتاب‌دهنده منش داشته است. سپهری می‌گوید: «فیلتر شدن اینستاگرام باعث مرگ چند میلیون کسب‌وکار کوچک شد که بیشتر آنها را زنان اداره می‌کردند. این زنان بیشتر از جوامع محلی و روستایی بودند و بعضاً توانسته بودند به مدد این پلتفرم، در خارج از مرزها نیز محصولات خود را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند که به تحولی در اقتصاد خانواده منجر شده بود و اتفاقات اخیر، ضربه سنگینی به آنها وارد کرد.»

سپهری که سال‌هاست در اکوسیستم نوآوری با کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در ارتباط است و فراز و فرود این اکوسیستم را در سال‌های مختلف از نزدیک لمس کرده، پس از صحبت درباره کسب‌وکار زنان، درباره روند فعالیت شتاب‌دهنده‌ها نیز در گفت‌وگوی پیش رو به ذکر نکات مهمی می‌پردازد و از حمایت کسب‌وکارها از یکدیگر در روزگار سخت می‌گوید.

در صفحه سلامت شماره هفتادوهفتم نیز می‌توانید گفت‌وگوی خواندنی کارنگ را با احسان علیزاده، مدیر کسب‌وکار کولایف بخوانید. کولایف یک پلتفرم سلامت در حوزه تشخیص است که از ابتدای سال ۹۹ فعالیتش را آغاز کرده است. احسان علیزاده در این گفت‌وگو گفته است: «بیزینس‌مدل ما در کولایف کمتر در ایران اجرا شده و از این نظر می‌توانم بگویم منحصربه‌فرد است.»

کارنگ در این شماره گزارش‌های متعدد و متنوعی هم از ایران و جهان تهیه کرده است. آیا از حال و روز وام‌دهندگان کریپتویی خبر دارید؟ تا به حال فکر کرده‌اید وام‌دهندگان کریپتویی چگونه می‌توانند سودهای بیش از ده درصد به سپرده‌گذاران خود بدهند؟ از نگرانی‌های جدید شاپرک و اقدامات جدید آن چطور؟ مدیرعامل شاپرک در نامه‌ای با موضوع «ابلاغ بانک مرکزی در خصوص انتقال وجوه داخل پرداخت‌یاری»، انتقال وجه درون پرداخت‌یاری را ممنوع اعلام کرد.

خبر دارید استخدام در روزهای اختلال و قطعی اینترنت ۲۹ درصد کاهش داشته است؟ چه وب‌سایت «فردای اقتصاد» گذاشته که از زمان شروع اختلال و محدودیت‌های اینترنتی، صنعت دیجیتال ۲۹ درصد کاهش حجم استخدام را تجربه کرده است.

کارنگ را می‌توانید به‌ صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.