راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 افسانه درباره اینترنت بانک

آن چه در ادامه می‌خوانید متنی است که این روزها به صورت انبوه در فضای مجازی ایران بازنشر شده است. راه پرداخت هم این متن را با کمی اصلاحات بازنشر می‌کند و به علت این که منبع اصلی این متن را نمی‌‌دانیم این متن بدون ذکر منبع منتشر شده است.

در پرداخت اینترنتی، برخی خرید و پرداخت اینترنتی را با اینترنت بانک اشتباه می‌گیرند. شما با داشتن اینترنت بانک نمی‌توانید اقدام به خرید اینترنتی کنید و یا پرداخت وجه (مثل قبوض…) را انجام بدهید. برای پرداخت اینترنتی نیاز به کارت‌های اعتباری یا پیش‌پرداخت یکی از بانک‌ها دارید. به عبارتی کارت بانکی شما در صورتی که رمز دوم داشته باشید برای خرید اینترنتی قابل استفاده است.

امروزه بانک‌های مجازی یا بانک‌هایی که حتی یک شعبه هم ندارند در دنیا به وجود آمده‌اند. البته بانک‌های مجازی در دنیا در دامنه محدودی کاریرد دارند و هنوز هم بانک‌های سنتی که خدمات مدرنی ارائه می‌کنند طرفداران بیشتری دارند.

در ایران، اینترنت بانک‌ها امکاناتی از قبیل دریافت موجودی به صورت آنلاین، انتقال وجه بین کلیه حساب‌ها در بانک، مشاهده صورتحساب و… را در اختیار مشتریان هر بانک قرار می‌دهند. همچنین با استفاده از این خدمات، امکان مسدود نمودن کارت‌های مفقودی یا سرقتی میسر است. اما برخی از مشتریان بانک‌ها در استفاده از خدمات اینترنت بانک‌ها تردید دارند و از زیر استفاده کردن این خدمات شانه خالی می‌کنند. در این گزارش شما را با ۱۰ اشتباه رایج که مانع استفاده از اینترنت بانک می‌شود، آشنا می‌کنیم.

 

 افسانه اول: رمز اینترنت بانک

برای ورود به سامانه اینترنت بانک، بانک‌های کشور می‌بایست رمز اینترنتی جهت ورود به این سامانه را در اختیار داشته باشید. برخی این رمز را با رمز کارت بانک و یا حتی شماره حساب خود اشتباه می‌گیرند. برای تهیه رمز اینترنت بانک می‌بایست به یکی از شعب بانک عامل خود مراجعه کنید و درخواست رمز اینترنتی کنید. خوشبختانه این روز‌ها اغلب بانک‌ها هنگام افتتاح حساب نحوه استفاده از اینترنت بانک را به مشتریان خود آموزش داده و رمز اینترنت بانک را هم در اختیارشان می‌گذارند.

 

افسانه دوم: اشتباه گرفتن خرید اینترنتی و اینترنت بانک

در بحث خرید و یا پرداخت اینترنتی، خیلی‌ها خرید اینترنتی را با اینترنت بانک اشتباه می‌گیرند. شما با داشتن اینترنت بانک نمی‌توانید اقدام به خرید اینترنتی کنید و یا پرداخت وجه (مثل قبوض…) را انجام بدهید و برای این کار نیاز به کارت خرید اینترنتی یکی از بانک‌ها دارید. به عبارتی کارت بانکی شما در صورتی که رمز دوم داشته باشید برای خرید اینترنتی قابل استفاده است.

 

افسانه سوم: نگرانی از گم شدن وجه

یکی از نگرانی‌های بسیار رایجی که مانع استفاده افراد از اینترنت بانک می‌شود این است که نگرانند پولشان در جریان مبادلات بین بانکی گم بشود. اما لازم است بدانید هیچ تراکنشی در سیستم بانکداری الکترونیک مفقود و یا ناپدید نمی‌گردد. اگر هم به هر دلیلی تراکنش شما با موفقیت انجام نگیرد پس از گذشت ۴۸ ساعت وجه به حساب شما باز می‌گردد و حتی اگر به هر دلیلی این امر هم محقق نشود با کمک شماره پیگیری که بانکتان در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید روند انتقال وجه را پیگیری نمایید. در کشورهای توسعه یافته به دلیل فراگیر بودن کارت‌های اعتباری و جابجا شدن اعتبار و نه وجه نقد ریسک گم شدن وجه نقد و پی‌گیری و بازگرداندن آن هم دیگر وجود ندارد.

 

افسانه چهارم: استفاده از اینترنت بانک خطرناک است؟

عده‌ای بر این تصورند که استفاده از اینترنت بانک خطرناک است و از لحظه‌ای که وارد اینترنت خواهند شد دزدان و هکر‌ها در پی سرقت اموال ایشان هستند. درحالی که اغلب بانک‌ها سیستم‌های امنیتی پیچیده‌ای را جهت پیشگیری از سرقت‌های اینترنتی طراحی کرده‌اند و در صورتی که کاربران کلیه نکات امنیتی را رعایت کنند و رمز خود را در اختیار سایر افراد قرار ندهند امکان سرقت اینترنتی موجودیشان بسیار کمتر از امکان سرقت فیزیکی پول‌هایشان خواهد بود. در کشورهای توسعه‌یافته با استفاده از امضای دیجیتال خطر لو رفتن اطلاعات هم به حداقل رسیده است.

 

افسانه پنجم: استفاده از اینترنت بانک و موجودی پول در حساب

نگرانی از ولخرجی و خارج شدن حساب و کتاب خرج‌ها یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که مانع از استفاده افراد از اینترنت بانک می‌شود. در حالی که به دلیل دقت بالای محاسبات سیستم بانکی به ویژه اینترنت بانک شما هر لحظه از شبانه روز قادر خواهید بود میزان موجودی خودتان را چک کنید و در خصوص میزان استفاده از پس انداز‌هایتان تصمیم گیری کنید. به این ترتیب پول کمتری را هدر خواهید داد.

 

افسانه ششم: اگر از پرداخت الکترونیک استفاده کنم نمی‌توانم دیگران را متقاعد به پرداخت کنم

برخی هم از این نگرانند که اگر از پرداخت الکترونیک استفاده کنند به دلیل در اختیار نداشتن قبض رسید بانک قادر نخواهند بود شرکت‌ها و نهاد‌ها را متقاعد کنند؛ به این ترتیب حتی از پرداخت الکترونیکی قبوض هم شانه خالی می‌کنند، در حالی که تمامی وجوه انتقال داده شده در این سیستم به دقت ثبت می‌شود و پیگری پرداخت مبالغ با استفاده از این سیستم حتی از پیگیری شماره پرداخت رسید‌های بانکی هم راحت‌تر است و همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد هیچ وجهی در این سیستم مفقود نمی‌گردد.

 

افسانه هفتم: بانک در ازای استفاده از اینترنت بانک کارمزد دریافت می‌کند

کسر کارمزد از دیگر دغدغه‌هایی است که سبب می‌شود افراد برای استفاده از اینترنت بانک و به طور کلی خدمات بانکداری الکترونیک به خود تردید راه بدهند، درصورتی که نه تنها بطور معمول کارمزدی از آن‌ها کسر نمی‌شود بلکه اغلب بانک‌ها برای استفاده مشتریانشان از سیستم اینترنت بانک و یا هر یک از خدمات بانکداری الکترونیک مثل دستگاه هایPOS جوایزی را هم در نظر گرفته‌اند.

چیزی که موجب این نگرانی شده و این شبهه را بوجود آورده اقدام بانک صادرات بود که اخیرا در یک اقدام ناهماهنگ با سیستم بانکی و حتی بدون اطلاع قبلی مشتریان به ازای هر بار ورود و خروج به سایت، مبلغ ۲۵۰ ریال از حساب مشتری کسر می‌کرد. این بانک حتی با درخواست یک موجودی از تلفنبانک نیز از کسر مبلغ ۲۵۰ ریال از حساب مشتری کوتاهی نکرده است. این اقدام بانک با انتقادات فراوانی مواجه شد. برخی از منتقدان حق به بانک صادرات می‌دادند و این که در ازای ارزش افزوده حق کسر وجه دارد و برخی به نوپا بودن بانکداری الکترونیک در ایران و اعمال سیاست‌های تشویقی اشاره می‌کردند. در هر حال بانک صادرات هم دیگر بابت خدمات بانکداری مجازی پولی از کاربران دریافت نمی‌کند.

 

افسانه هشتم: گر چه استفاده از اینترنت بانک در وقت صرفه جویی می‌کند، اما اگر مشکلی پیش بیاید باید زمان بیشتری صرف کرد

عده‌ای هم که نمی‌توانند سرعت و دقت استفاده از اینترنت بانک و سایر خدمات الکترونیک بانک‌ها را انکار کنند، نگران آن هستند که بروز هر مشکلی در پرداخت الکترونیک باعث به هدر رفتن وقت و انرژی آن‌ها شود. در صورتی که هنگام بروز هر گونه مشکل در هر یک از مراحل بانکداری الکترونیک به حضور فیزیکی مشتری نیازی نیست و اغلب اشکالات احتمالی از طریق استفاده از پشتیبانی تلفنی بانک‌ها و استفاده از شماره‌های پیگیری که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد قابل پیگیری است.

 

افسانه نهم: اگر پولم اینترنتی سرقت شود دستم هیچ جابند نیست

این تصور غلط سبب می‌شود که افراد فکر کنند محیط اینترنت یک محیط کاملا باز است که هیچ نظارتی بر آن نیست و در صورتی که هکر‌ها اموال ایشان را سرقت کنند، دستشان به هیچ جا بند نیست. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، اگر هر فردی کلیه نکات امنیتی را رعایت کند، امکان سرقت اینترنتی بسیار کاهش می‌یابد. اگر هم خدای ناکرده سرقتی بروز کند پلیس اینترنتی (فتا) جهت کمک به هم میهنان راه اندازی شده و این ماموران با استفاده از امکاناتی که به آن دسترسی دارند مثل کد‌هایی IP که شماره منحصر به فردی است و برای تمامی کاربران اینترنت وجود دارد می‌توانند سارقان را شناسایی و دستگیر نمایند. علاوه بر این هر سرقتی که در دنیای مجازی انجام شود برای کامل شدن نیاز به برداشت وجه فیزیکی وجود دارد. در این مرحله سارقان اینترنتی لو خواهند رفت.

 

افسانه دهم: هنگام استفاده از اینترنت بانک هیچ راهنمایی نیست

برخی با این تصور که وقتی به بانک مراجعه می‌کنند کارمندان بانک آن‌ها را راهنمایی می‌کنند و در صورت بروز هر مشکلی راهکار را به آن‌ها ارائه می‌کنند ترجیح می‌دهند به بانک مراجعه کنند و از اینترنت یا سایر خدمات الکترونیک استفاده نکنند. در صورتی که اغلب بانک‌ها راهنماهای الکترونیک جامعی را برای استفاده از اینترنت بانک‌ها فراهم کرده‌اند و سیستم‌های پشتیبانی و مشاوره آن‌ها هم در اغلب ساعات شبانه روز آمادگی پاسخگویی به تمامی سوالات شما را دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.