راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشتاد و نهمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / کاهش 22درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها در یک سال

شماره 89 گزارش اقتصادی «شاپرک» منتشر شد. براساس این گزارش در آبان‌ماه ۱۴۰۱ بالغ بر 3.733 میلیون تراکنش با ارزش 7.708 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به مهرماه رشد 0.59درصدی در تعداد و رشد 9.31درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در آبان‌ماه ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. براساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های آبان ۱۴۰۱ به نسبت مشابه سال 1400، از نظر تعدادی 13.77 درصد و از نظر ریالی 15.45 درصد رشد داشته است.

ارزش اسمی تراکنش‌های آبان 1401 نسبت به ماه قبل 9.31 درصد و ارزش حقیقی تراکنش‌ها 7.06 درصد رشد کرده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها بدون اثرات تورم محاسبه شده است.

جدول مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه‌به‌نقطه ارزش تراکنش‌های شبکه شاپرک، رشد 15.45درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها را نشان می‌دهد. شاپرک این رشد را شاهدی برای افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی معرفی کرده است. ارزش اسمی تراکنش‌های آبان سال جاری به نسبت ماه قبل 15.45 درصد رشد داشته، در حالی که ارزش حقیقی تراکنش‌ها نسبت به آبان 1400، 22.05 درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به مهرماه 3.66 درصد رشد داشته که دلیل این تغییر، افزایش 3.44درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل 8.03 درصد رشد داشته است. تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 0.18درصدی همراه بوده است.

در آبان‌ماه 1401، 93 درصد تراکنش‌ها موفق بوده‌ و 7 درصد از آنها ناموفق و میزان خطای شاپرکی نسبت به ماه قبل 6.02 درصد افزایش داشته است.

تعداد کل تراکنش‌های ناموفق آبان 1401، 0.80 درصد رشد و تعداد کل تراکنش‌های موفق 0.59 درصد رشد کرده است.

تعداد تراکنش‌های ناتمام آبان‌ماه نسبت به مهرماه 8.04 درصد رشد کرده است. همزمان با رشد 0.59درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در آبان 1401 نسبت به مهرماه، تعداد تراکنش‌های ناتمام نیز در این دوره با افزایش همراه بوده، نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته 0.0007 درصد افزایش داشته است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، همچنین به تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان با سهم 19.46درصدی همچنان در جایگاه اول قرار دارد. در مؤلفه سهم مبلغی هم مانند ماه گذشته به‌پرداخت ملت با اختصاص سهم 20.01درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکتی شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود 3 درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی، رقمی معادل 0.06 درصد گزارش می‌شود.

در این ماه هیچ جابه‌جایی میان شرکت‌های پی‌اس‌پی رخ نداده است.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی با 0.36 درصد به تجارت الکترونیک پارسیان تعلق دارد. شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد با رقم 1.20 درصد، کاهش بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی از آن خود کرده است. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی با رقم 0.87 درصد افزایش به شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان تعلق دارد.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.85درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 17.92درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.