راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشدارهای بانکی آل اسحاق / حیات خلوت بانک‌ها باید از بین برود

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با ارایه هشدارهایی به سیستم بانکی کشور مبنی بر وضعیت فعلی آن‌ها در پشتیبانی از اقتصاد، گفت: اینکه بانک‌ها حیات خلوتی داشته باشند و خود را رقیب بخش خصوصی بدانند، صحیح نیست و چنانچه بانک‌ها این روند را تغییر ندهند، قطعاً برای آن‌ها فکری خواهد شد و این یک هشدار جدی است.

یحیی آل اسحاق در اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در سال ۹۳ با انتقاد از عملکرد فعلی بانک‌ها و نحوه نقش آفرینی آن‌ها در اقتصاد، گفت: اینکه بانک‌ها حیات خلوتی داشته باشند و خود را رقیب بخش خصوصی بدانند، به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و چنانچه بانک‌ها فکری برای این شرایط نکنند، حتماً برای آن‌ها فکری خواهد شد و این خطر بزرگی برای صاحبان سهام و مدیریت بانک‌ها است. 

وی افزود: بازار سرمایه نیز خود را به نظام بانکی متصل کرده و این هشداری برای این نظام است که باید تغییر کلی در جهت گیری مدیریتی خود انجام دهد و تحمل خود را با مردم و بانک‌های دیگر بیشتر کند. 

yahya-Al-Shagh-Sanaye-madan-bazargani-index-way2pay-93-01-26

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: هم اکنون اقتصاد ایران آسیب بزرگی به نام رکود تورمی دارد و این از سخت‌ترین آسیب‌های اقتصاد ایران است که حل و فصل آن به دلیل دو گانه بودن نوع برخورد کمی سخت به نظر می‌رسد. 

وی خاطرنشان کرد: دولت مقوله تورم را کنترل کرده و هم اکنون مساله کشور از رکود تورمی به رکود منتقل شده است و بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه به ۱۹. ۲ درصد رسیده است اما اصل تورم نیز قرار است کنترل شود.

آل اسحاق اظهار داشت: البته دولت تورم را با راهکارهای غیرتعزیراتی، سرکوب قیمتی و دستوری صورت داده و از روش‌های اقتصادی و کنترل حجم نقدینگی پایه پولی و نرخ ارز توانسته تورم را کنترل کند که این یک نکته مثبت است.

به گفته وی، در تاریخ گذشته ایران نیز تورم وجود داشته اما این تورم از طریق افزایش واردات، راهکارهای تعزیراتی و سرکوب قیمتی کنترل شده که متاسفانه بعد از گذشت مدتی این تورم جهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: واقعیت این است که در رابطه با رکود اقتصاد ایران وضعیت خوبی ندارد و باید محرک‌های عرضه و تقاضا را برای خروج از رکود پیدا کرده و کارهای بنیادی در خصوص آن انجام دهیم.

وی اظهار داشت: دولت موضوع مسکن مهر، توجه به صادرات غیرنفتی و صرفه جویی در انرژی را به عنوان سه عامل مهم در این رابطه مد نظر قرار داده است.

آل اسحاق ادامه داد: دولت نسخه عملیاتی برای شرایط فعلی اقتصاد ایران دارد و به نظر می‌رسد شرایط نیز مثبت است و نسخه‌ای که انتخاب کرده نیز کارآمد است.

وی در ادامه در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: جهت گیری که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها برای اقتصاد دارد می‌تواند برای بخش خصوصی که البته ریسک پذیر باشد فضای مناسبی را فراهم کند.

به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، زمینه برای آینده امیدبخش است و استفاده کارآمد از منابع می‌تواند کشور را در شرایط مناسبی قرار است.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.