راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سایت کارزار / محدودیت اینترنت باعث زلزله در اقتصاد دیجیتال کشور شده است

نزدیک به دو ماه از محدودیت و اختلال شدید روی اینترنت می‌گذرد و هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است شرایط آن به حالت عادی خود بازگردد. حتی امروز اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آب پاکی را روی دست کاربران و کسب‌وکارها ریخته و به دیده‌بان گفته است ظاهراً قصدی برای رفع فیلتر از سوی مراجع تصمیم‌گیر وجود ندارد.

این شرایط بسیاری از کسب‌وکارها را نسبت به ادامه فعالیت و توسعه کسب‌وکارشان با چالش مواجه کرده است. حالا عده‌ای از این کسب‌وکارها برای جبران خسارت خود دست به تعدیل نیرو زده‌اند و عده‌ای دیگر فعلاً کارشان را متوقف و عده‌ای دیگر هم رسماً اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

حامد بیدی، مدیرعامل سایت کارزار و کنشگر حوزه فناوری اطلاعات، نسبت به موج تعدیل‌ها، ورشکستگی و تعطیلی کسب‌وکارها هشدار داده است.

بیدی در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ورشکستگی و تعطیلی برخی کسب‌وکارهای اینترنتی در پی محدودیت‌های اینترنت گفت: «کسب‌وکارهای اینترنتی را به چند حوزه می‌توان تقسیم‌بندی کرد که طی روزهای گذشته غالباً دچار زیان شده‌اند: کسب‌وکارهای پلتفرمی و اینستاگرامی که اغلب خرد و خانگی هستند، استارتاپ‌ها که عملکردشان وابسته به اینترنت است و کسب‌وکارهایی که اینترنتی نیستند، اما از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش ارتباطات و تبلیغات استفاده می‌کنند. در کنار اینها انبوهی از فریلنسرها را نیز داریم که ارتباط با مشتری و پیداکردن مشتریان و پروژه‌ها را از طریق ابزارهای مرسوم اینترنتی خارجی که شامل فیلترینگ شدند، انجام می‌دادند.»

او ادامه داد: «این مشاغل در حال ضربه‌خوردن از محدودیت‌ها هستند. بعد از گذشت دو ماه باید گفت زلزله عظیمی در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور اتفاق افتاده که شامل تعدیل، ورشکستگی و تعطیلی است.»

بیدی با تأکید بر اینکه مشکل کسب‌وکارهای خرد خانگی فقط محدود به فیلترینگ نیست، گفت: «مشکلات این حوزه ناشی از کل شرایط جامعه بحران‌زده است که باعث توقف در فعالیت‌هایشان شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و مخاطبانی داشتند در آستانه نابودی قرار دارند یا نابود شده‌اند.»


پشیمانی از فعالیت در اکوسیستم


این فعال حوزه فناوری با اشاره به استارتاپ‌هایی که توقف فعالیت‌شان را اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: «بسیاری از سرمایه‌گذاران از حضور در این حوزه پشیمان شده‌اند. برخی استارتاپ‌ها نیز تعدیل گسترده داشتند یا فقط بنیانگذاران باقی مانده‌اند. این مسئله به این معناست که تلاش‌هایی که تاکنون در حوزه HR (منابع انسانی) اتفاق افتاده، در این مدت از بین رفته و انرژی و زمان زیادی برای بازگشت به حالت عادی نیاز است.»

او با بیان اینکه نه‌تنها کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی، بلکه فریلنسرها نیز که زیست و حرفه آنها وابسته به اینترنت بوده، دچار ضرر و مشکل شده‌اند، گفت: «بعد از گذشت دو ماه از قطعی اینترنت و با وجود جو بحران‌زده جامعه، بخش عمده‌ای از اکوسیستم استارتاپی و اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور نابود شده است.»


کسی پاسخگو نیست


او با اشاره به احتمال کوچ مردم و کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی در صورت قطع کامل اینترنت گفت: «خیلی از کسب‌وکارها طی اتفاقات اخیر از بین رفته‌اند و شاید هیچ‌گاه نتوانند بازگردند. ضمناً در فضای جدید با توجه به بی‌اعتمادی گسترده که در زمینه پیام‌رسان‌های داخلی داشتیم، شاید فقط برخی کابران برای کارهای ضروری به پلتفرم داخلی کوچ کنند، اما چیزی تحت عنوان زیست دیجیتال نخواهیم داشت و کسب‌وکارهای شبکه‌ای از بین خواهند رفت.»

این فعال حوزه فناوری با اشاره به لزوم پیگیری حق دسترسی به اینترنت از طریق اصناف و شرکت‌های استارتاپی و فعالان حوزه دسترسی به اینترنت تأکید کرد اگر تشکل‌ها فعال شوند، زودتر می‌توان به نتیجه رسید.

بیدی در پایان خاطرنشان کرد: «متأسفانه تصمیم‌گیرندگان امروز با تصمیم‌گیرندگان طرح صیانت متفاوت هستند. مجلس دست‌کم برخی از ساختارهای دموکراتیک را داشت و از طریق کمیسیون و بازوهایی مثل مرکز پژوهش‌ها می‌شد صدای کسب‌وکارها را رساند. متأسفانه الان با مجلس مواجه نیستیم؛ بلکه با شوراهای عالی فضای مجازی و تصمیمات‌شان مواجهیم که پاسخگو نیستند و طرف گفتگو قرار نمی‌گیرند. متأسفانه این روزها برخی از مخالفان طرح صیانت هم در بند هستند و در چنین شرایطی احتمالاً کمتر جایی جسارت دفاع از حقوق مردم را داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.