راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از محدودیت اینترنت / بانک مرکزی مکلف به ارائه وام قرض‌الحسنه شد

در پنجاه‌و‌هشتمین روز محدودیت اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام، در حالی‌ که میلیون‌ها کسب‌وکار اینترنتی و اینستاگرامی به دلیل تصمیمات اندیشیده‌نشده از بین رفته‌اند و درآمدشان به صفر رسیده و بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات تعدیل نیرو کرده‌اند، دولت با ارائه بسته‌های حمایتی، آیین‌نامه‌ها و وام‌های قرض‌الحسنه سعی می‌کند اعتراض‌ها به ازبین‌رفتن کسب‌وکارهای اینترنتی را که بخش وسیعی از درآمد جامعه هستند، آرام کند.

یازدهم آبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را در 14 ماده رونمایی کرد. 18 روز از رونمایی این بسته حمایتی با رویکرد سوق‌دادن کسب‌وکارها به سکوهای داخلی می‌گذرد، اما بر اساس شنیده‌ها این بسته که با اعتراض فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال روبه‌رو شده هم در حد وعده باقی‌ مانده و خبری از حمایت علنی کسب‌وکارها توسط دولت نیست.

در بحبوحه وعده‌های دولت که خود دسترسی به اینترنت را محدود و کسب‌وکار میلیون‌ها ایرانی را نابود کرده،
علی وحدت، رئیس هیئت‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به خبرگزاری مهر گفته که صندوق بر اساس بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور می‌تواند منابع حمایتی را در اختیار کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از قطعی اینترنت قرار دهد.

او همچنین گفته که قرار است معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرحی را آماده کنند که این کسب‌وکارها مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته او، صندوق نوآوری و شکوفایی با ارزیابی شرکت‌های آسیب‌دیده از قطعی اینترنت و معرفی آنها می‌تواند وام قرض‌الحسنه به این شرکت‌ها اختصاص دهد. بناست که منابع حمایتی از بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور باشد.

در بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ تأکید شده که در راستای اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور (استان‌ها با اولویت مناطق محروم) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جایزه قرض‌الحسنه نظام بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اختصاص دهد.

در حالی به کمک بانک مرکزی اشاره شده که این نهاد به همراه شاپرک، هفته گذشته در شرایط ملتهب اقتصادی اعلام کرد که از ۲۴ آبان، پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد، طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد.

پیش از این معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور وعده داده بود معاونت برنامه‌ای دارد تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که در این حوادث متضرر شدند با اختصاص وام‌های بلندمدت و کم‌بهره حمایت کند. قطعاً این دوران کوتاه نیز می‌گذرد و کسب‌وکارهای جوانان ایرانی با توانی بیشتر ادامه خواهد یافت.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، در حال حاضر کارگروهی برای بررسی و شناسایی مجموعه‌شرکت‌هایی که آسیب دیده‌اند، تشکیل شده تا این خسارات برآورد و جبران شود.

این وعده‌ها در شرایطی ارائه می‌شود که با گذشت نزدیک به 60 روز از قطعی اینترنت و فیلترینگ، کسب‌وکارهای آنلاین در بلاتکلیفی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.