راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستور شاپرک برای توقف فعالیت پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد / رئیس انجمن فین‌تک: این تصمیم‌ها موج جدیدی از ناامیدی و مهاجرت شرکتی به همراه دارد

شاپرک در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرده که از 24 آبان، پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد. انتشار این نامه دوباره موجی از انتقاد و ناامیدی بین کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک ایجاد کرده است.

به باور فعالان حوزه فین‌تک، این نامه تیر خلاصی است که حاکمیت می‌توانسته به کسب‌وکارهای فعال در حوزه پرداخت بزند؛ آن هم در شرایطی که محدودیت اینترنت و اختلال ادامه‌دار در این زمینه، فعالیت آنها را با مشکل مواجه کرده و باعث شده سرمایه‌گذاری در این بخش به حالت تعلیق درآید.

مجموعه شرایط در بخشنامه جدید نشان می‌دهد بیش از اینکه جلوی مقابله با قاچاق کالا و ارز گرفته شود، کسب‌وکارهای فین‌تکی که هنوز از سوی بانک مرکزی رگولاتوری آنها انجام نشده و دارای قوانین مشخص نیستند دچار مشکل خواهند شد. از جمله آنها می‌توان به کسب‌وکارها و پلتفرم‌های تبادل رمزارز اشاره کرد که در صورت اجرایی‌شدن این بخشنامه عملاً تمامی درگاه‌های آنها در داخل کشور بسته خواهد شد.

بررسی‌های «راه پرداخت» حاکی از آن است که دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز هیچ اشاره‌ای به بحث رمزارز نداشته؛ اما بخش عمده‌ای از این آسیب متوجه این کسب‌وکارها خواهد شد. این تصمیم و اجرایی‌سازی آن بنا بوده سه ماه پیش صورت گیرد و 24 آبان این مهلت سه‌ماهه به پایان می‌رسد و این قانون لازم‌الاجرا خواهد شد. در این بخشنامه در خصوص کسب‌وکارهای رگولاتوری که توان دریافت اینماد را ندارند، هیچ پیش‌بینی‌ای نشده است.

مهدی شریعتمدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک در گفت‌وگو با راه پرداخت، انتشار این نامه در حالی که آنها مشغول رایزنی با بانک مرکزی برای انجام تمهیداتی در راستای مدیریت بازار ارز بوده‌اند را تعجب‌برانگیز می‌داند.

او انتشار این نامه از سوی شاپرک را باعث افزایش موج نارضایتی در بین شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت عنوان و تأکید می‌کند که گرفتن تصمیم‌های غیرکارشناسی؛ آن هم در این شرایط کشور آنقدر زیاد شده که دیگر حتی آنها انرژی ندارند جلوی اجرای این نامه را بگیرند.

شریعتمدار در مورد جزئیات این نامه به راه پرداخت گفت: «از دو هفته گذشته که قیمت ارز در کشور افزایش پیدا کرد، بانک مرکزی مجموعه‌تمهیداتی در نظر گرفت، مانند عرضه دلار دیجیتال یا عرضه دلار ارزان‌قیمت در بازار. در کنار این کارها بانک مرکزی به پلتفرم‌های رمزارز و انجمن‌های صنفی اعلام کرد که سقف ورودی پلتفرم‌ رمزارز کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته شریعتمدار، ابتدا بانک مرکزی اعلام کرد سقف ورودی پلتفرم‌های رمزارز به پنج میلیون تومان کاهش پیدا می‌‎کند؛ اما در نهایت با رایزنی‌های صنفی قرار شد این سقف به 25 میلیون تومان تغییر یابد.

او با اعلام اینکه آنها در این زمینه بیش از یک هفته در حال رایزنی با بانک مرکزی بوده‌اند، ادامه داد: «تصمیم بانک مرکزی برای اعمال محدودیت معامله ارز، تصمیم عاقلانه و درستی است، هرچند معتقدیم ارتباطی بین بازار رمزارز و بازار ارز وجود ندارد. با این حال سعی کردیم برای جلوگیری از مشکل پیش روی پلتفرم‌های رمزارز، سقف معامله رمزارز روی این پلتفرم‌ها را افزایش دهیم. این مذاکره در حال انجام بود که امروز شاپرک این نامه را منتشر کرده که باعث شده همه چیز بیش از گذشته به هم بریزد.»

به گفته او، بحث اینماد از بحث‌های قدیمی و باز این حوزه است که هنوز در مورد آن بحث‌های مختلف وجود دارد. او در این مورد گفت: «بانک مرکزی اعلام می‌کند این یک الزام قانونی است و نهادهای قانونی به او فشار می‌آورند که فعالیت درگاه‌های بدون اینماد را متوقف کند. در حال حاضر میزان سرویس‌هایی که اینماد دریافت نکرده‌اند، فراوان است و حوزه‌هایی هم که در این زمینه تنظیم‌گری روی آنها صورت نگرفته، گسترده است. چرا وقتی دولت وظیفه خودش را در بخش تنظیم‌گیری انجام نداده، باید این کار منجر به تعطیلی صدها کسب‌‌وکار شود؟»

شریعتمدار با اعلام اینکه کسب‌وکارهای فعال در این بخش ماه‌ها صبر کرده‌اند تا مجوز فعالیت بگیرند و در حال مالیات‌دادن هستند، با ابراز ناامیدی گفت: «واقعیت این است که ما به‌عنوان نهاد صنفی دیگر برایمان اینکه جلوی اجرای این نامه گرفته شود یا خیر اهمیتی ندارد، چون بیش از چهار سال مداوم است که در همین وضعیت هستیم و این شرایط دیگر غیر قابل پذیرش است. این نامه خط قرمز آخر بود. این برخورد، عدم درک شرایط و فهم مسائل از طرف مقابل را به خوبی نشان می‌دهد.»

شریعتمدار می‌گوید این نامه تیر خلاصی به کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک است؛ چرا که در حال‌حاضر به دنبال محدودیت و اختلال‌های اینترنت از بیش از یک ماه پیش تاکنون، دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست و حتماً کسب‌وکارها به فکر مهاجرت شرکتی خواهند بود؛ همان‌طور که زمزمه‌ این کار از ماه‌ پیش شنیده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.