راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت / مسئولیت نحوه مبادلات ارز را به بانک مرکزی سپردیم

بهناز توحیدی / اوایل مهرماه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمام صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از این بانک اعلام کرد نرخ‌های خریدوفروش ارز را علاوه بر تابلوی صرافی در درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز نیز درج کنند و فهرست نرخ‌های اعلامی در وبگاه رسمی بازار متشکل ارز ایران منتشر خواهد شد.

در این بخشنامه هدف از راه‌اندازی این درگاه، شفافیت و ساختارمندشدن اعلام نرخ خریدوفروش ارز توسط شبکه صرافی‌های کشور و رقابتی‌کردن نرخ‌ها، همچنین تسهیل دسترسی و مقایسه نرخ‌ها برای هموطنان و متقاضیان ارز اعلام شد.

با راه‌اندازی این سیستم، بحث صرافی‌های آنلاین و مبادلات ارزی بر بستر آنلاین به جای ایستادن در صف‌های طولانی بار دیگر داغ شده است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه مسئولیت نحوه مبادلات ارزی به عهده بانک مرکزی است، به «راه‌ پرداخت» گفت: «اگر صرافی‌های آنلاین مبادلات ارزی را تسهیل کنند، حتماً باید در دستور کار قرار گیرد؛ اما آفلاین یا آنلاین‌بودن یا بر بستر فضای مجازی بودن مبادلات ارزی بستگی به نظرات بانک مرکزی دارد؛ چون بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد به چه صورت می‌خواهد کار را جلو ببرد.»

او با بیان اینکه مجلس در مورد صرافی‌های آنلاین و نحوه مبادلات ارز اختیارات را به بانک مرکزی داده، گفت: «اختیارات را به بانک مرکزی دادیم تا بازار را مدیریت کند. اگر بازار مدیریت نشود، به‌عنوان ناظر ورود می‌کنیم.»

به گفته پورابراهیمی، چهارشنبه هفته جاری در کمیسیون اقتصادی، نشست مشترکی با حضور رئیس مجلس و رئيس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت ارز در کشور برگزار می‌شود.

پیش از این هم پورابراهیمی اعلام کرده بود چنانچه خرید آنلاین ارز ضابطه‌مند و تحت نظارت بانک مرکزی باشد، مجلس هم برای توسعه آن کمک خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.