راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای حضور در جام جهانی قطر چگونه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

میزان مبلغ عوارض خروج از کشور ثابت نیست. این مبلغ در سال 1401 افزایش داشته، همچنین بسته به مورد متفاوت است. مبلغ عوارض خروج از کشور  برای هر سفر در سال 1401 با سه ملاک تعیین می‌شود: اینکه سفر از راه هوایی است یا زمینی یا دریایی؛ اینکه سفر عادی است، حج تمتع و عمره است یا عتبات عالیات؛ اینکه فرد عضو تیم‌های ورزشی ملی است یا خیر؛ سفر اول است یا دوم یا سوم (به بعد). 

این ملاک‌ها و برخی جزئیات دیگر محاسبه دقیق میزان عوارض خروج از کشور را برای مسافران پیچیده کرده و به همین دلیل پرداخت‌الکترونیک‌ سداد با ارائه خدمت پرداخت عوارض خروج از کشور در اپلیکیشن ایوا این مسئله را برطرف کرده است. 

ایوا عوارض قابل پرداخت را برای مسافران محاسبه و پرداخت می‌کند. قبل از اینکه به معرفی این خدمت در اپلیکیشن ایوا بپردازیم، اول مروری می‌کنیم بر مسائل عوارض خروج از کشور در سال 1401.

بر اساس قانون بودجه سال 1401 عوارض خروج از کشور از این قرار است:

عتبات عالیات

  1. از مرزهای زمینی و دریایی کشور بار اول 125,000 ریال، بار دوم به بعد 150.000
  2. از مرزهای هوایی بار اول 375,000 ریال، بار دوم به بعد 450.000

حج تمتع و عمره

  1. از تمامی مرزهای کشور برای بار اول؛ 1,320,000ریال
  2. از تمامی مرزهای کشور برای بار دوم 1,980,000ریال
  3. از تمامی مرزهای کشور برای بار سوم به بعد 2,640,000 ریال

سایر سفرهای خارجی

  1. از تمامی مرزهای کشور برای بار اول 4.000.000 ریال
  2. از تمامی مرزهای کشور برای بار دوم 6.000.000 ریال
  3. از تمامی مرزهای کشور برای بار سوم به بعد 8.000.000 ریال

مرزنشینان

  1. از مرزهای هوایی برای بار اول 750.000ریال
  2. از مرزهای زمینی و دریایی برای بار اول 250.000 ریال
  3. از تمامی مرزهای کشور برای بار دوم 6.000.000 ریال
  4. از تمامی مرزهای کشور برای بار سوم 8.000.000 ریال

خروج از کشور به هر مقصدی؛ اعم از عتبات عالیات، حج یا سایر سفرها یک‌ بار سفر محسوب می‌شود. مثلاً اگر مسافری که فروردین‌ماه برای بار نخست از مرزهای هوایی به عتبات عالیات، برای بار دوم به حج و بار سوم به فرانسه و بار چهارم به حج تمتع مسافرت می‌کند، عوارض خروجی‌اش به این صورت محاسبه می‌شود: در سفر عتبات از مرز هوایی 37 هزار و 500 تومان، برای سفر حج 198 هزار تومان، برای سفر فرانسه 800 هزار تومان و برای سفر چهارم حج 264 هزار تومان (مبلغ تعیین‌شده برای عوارض سومین سفر خروجی حج).


آیا پرداخت عوارض خروج از کشور معافیت هم دارد؟


زائران اربعین که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از عوارض خروج معاف‌اند. همچنین بر اساس تبصره ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده، این اشخاص از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف‌اند:

  • دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت
  • خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی، دریایی و خطوط پروازی
  •  دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، به شرطی که از آخرین بازگشت‌شان به کشور بیشتر از سه ماه گذشته باشد.
  • بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج اعزام می‌شوند. همراهان بیمار هم حدود 40 تا 60 درصد تخفیف می‌گیرند.
  •  دارندگان پروانه گذر مرزی
  • جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند.
  • ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای گذرنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند.
  • اعضای تیم‌های ملی ورزشی که برای شرکت در مسابقات از کشور خارج می‌شوند نیز هر بار فقط معادل عوارض بار اول را پرداخت می‌کنند.

پرداخت عوارض خروج به شکل قدیم که با پرکردن فیش‌های کاغذی همراه است، از 14 آذر 1397 در شعب غیرمرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر نیست.


نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور


قبل از روی کار آمدن دولت الکترونیک و خدمات آنلاین، پرداخت عوارض خروج از کشور حضوری و از دو راه انجام می‌شد: مراجعه به شعب بانک ملی در سطح شهر یا رجوع به باجه پرداخت عوارض در فرودگاه. اگر یادتان باشد مردم برای پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه صف می‌کشیدند، ولی پرداخت عوارض خروج از 14 آذر 1397 در شعب غیرمرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر نیست.

پرداخت‌الکترونیک سداد با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه پرداخت موبایلی عوارض خروج از کشور را عملیاتی کرده و خدمت پرداخت عوارض خروج از کشور را از طریق اپلیکیشن ایوا (IVA) در اختیار شهروندان قرار داده است.

کسانی که قصد پرداخت عوارض خروج از کشور دارند، می‌توانند با ارسال عدد 1 به 200044 یا شماره‌گیری #737* لینک هوشمند دانلود اپلیکیشن ایوا (IVA) را دریافت و عوارض خود را پرداخت کنند. محاسبه مبلغ قابل پرداخت برحسب نوع سفر و تعداد دفعات خروج در این اپلیکیشن به‌صورت هوشمند انجام می‌شود.

شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد بیش از پنج سال است که امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را به خدمات اپلیکیشن ایوا اضافه کرده است. متقاضی خروج از کشور می‌تواند با واردکردن کد ملی خود و همراهان، عوارض خروج را پرداخت و رسید الکترونیکی آن را دریافت کند. نکته اینکه محاسبه مبلغ قابل پرداخت برحسب تعداد خروج‌های پیشین و نوع سفر کاملاً به‌صورت خودکار انجام می‌شود و به‌این‌ترتیب از بروز خطای انسانی در محاسبات جلوگیری می‌شود.


راه‌های دیگر پرداخت عوارض خروج از کشور


 مسافران می‌توانند به شیوه‌های دیگر نیز عوارض خروج خود را پرداخت کنند. ازجمله استفاده از سایت شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد و کانترهای ویژه پرداخت عوارض مستقر در فرودگاه‌ها. متقاضی پرداخت عوارض باید اطلاعاتی مثل کد ملی و شماره تلفن همراه (جهت دریافت کد پیگیری) را ثبت و سپس با یک کارت‌ بانکی عضو شتاب مبلغ مورد نظر را واریز کند. مسافران از هر روشی که استفاده کنند، حداکثر 20 دقیقه پس از پرداخت عوارض، می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی به افسر اداره گذرنامه، از مرز عبور کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.