راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری متمرکز برپایه سیستم مهرگستر در بانک کشاورزی

حسین کلهری‏‌نژاد، معاون برنامه‌‏نویسی، توسعه و ارتقای نرم‏‏‌افزارهای کاربردی شرکت گسترش فناوری‏‌های نوین / تا سال 1385 بانک کشاورزی از سیستم‌‏‏های غیرمتمرکز DPFE برای سامانه‏‏‌های بانکی خود استفاده می‌کرد. از سال 1385 با تصمیم بانک، فرایند مهاجرت داده‌ها (Data Migration) انجام شد و مهاجرت از سیستم‌‏های سنتی (DPFE) به سیستم بانکداری متمرکز (Core Banking) مهرگستر (BANCS) در دستور کار قرار گرفت و بدین ترتیب بانکداری نسل چهارم در بانک کشاورزی کلید خورد.

سیستم مهرگستر توسط شرکت FNS استرالیا طراحی، توسعه و پیاده‌سازی شد و سپس شرکت TCS هند با خریداری سیستم و نرم‌افزارهای آن متولی و مالک آن شد. بانک کشاورزی و شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی در سال 1385 سیستم مهرگستر را از شرکت FNS خریداری کردند و پس از واگذاری مالکیت به شرکت TCS هند همکاری با این شرکت ادامه یافت. فرایند و عملیات مهاجرت تا سال 1389 ادامه داشت و با اتصال دیتای سیستم مهر متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک به سامانه مهرگستر بانک کشاورزی، تکمیل شد.


ویژگی‏‏‌ها و قابلیت‏‌ها


نرم‌افزار مهرگستر یک مین‌فریم بانکی است. مین‌فریم‌‏ها ماشین‌های بسیار قدرتمندی هستند که توانایی اجرای میلیون‏‌ها دستورالعمل در هر لحظه را دارند و در آن دو سیستم بانکداری یکپارچه و بانکداری دیجیتال به‌صورت مبتنی بر تقاضا (on demand) به نیازمندی‏‌ها و درخواست‌ها پاسخ می‌دهند.

یکی دیگر از نقاط قوت اصلی مین‌فریم، سیستم‌عامل آنهاست که نفوذناپذیری، سرعت و پردازش با درجه اطمینان بالا را تضمین می‌کنند. این ویژگی در عملیات پولی و بانکی باعث می‌شود توسعه محصولات جدید با سرعت و اطمینان بالا انجام شود که این دو قابلیت موضوعی حیاتی در بانکداری دیجیتال هستند.

مهرگستر یک نرم‌افزار بانکداری متمرکز استاندارد و بین‌المللی است که از کشورهای شرق آسیا (چین) و هند تا اروپا و کانادا در حال استفاده است. تا سال 1395 توسعه و نگهداری سیستم مهرگستر بانک کشاورزی بر عهده شرکت TCS هند بود، اما از سال 1396 طی تفاهم‌نامه با این شرکت، منابع توسعه و طراحی این سیستم در اختیار شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی قرار گرفت که به‌عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک کشاورزی فعالیت می‌‏‏کند. از ویژگی‌های این سیستم یکپارچه بانکی می‏‏‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چابکی: مهرگستر از معماری میکروسرویس بهره می‏‏‌گیرد. این معماری قابلیتی ایجاد می‌کند که پاسخ‌دهی به تقاضاها و درخواست‌ها با سرعت بالا انجام شود. همچنین توسعه نرم‌افزار و اضافه‌شدن خدمات و ماژول‌های جدید بانکی در آن به‌راحتی قابل انجام خواهد بود.
  2. انعطاف‌پذیری: از آنجا که این سیستم امکان ارائه API به کانال‏‌های دیجیتال را دارد؛ بستری بسیار منعطف برای بانکداری باز است. کمااینکه تا به امروز با درگاه‏‌های مختلفی ازجمله موبایل، اینترنت‌بانک، ATM و… به شکلی مناسب و قابل‌ قبول به مشتریان خدمات می‌دهد.
  3. قدرت عملیاتی: با توجه به معماری سامانه مهرگستر و قرارگرفتن آن روی مین‌فریم، ترکیبی ایجاد شده که با نرخ تراکنش (TPS) بسیار بالا و به‌صورت 24*7 و بی‌وقفه پاسخگوی نیازمندی‌های بانکی کشور باشد.

از جمله قابلیت‌های گسترده این نسل از بانکداری متمرکز می‌توان به امنیت بالای تبادلات بانکی، سرعت پاسخ‌دهی، مدیریت ترمینال‌های ارتباطی (Terminal Base Access) و به‌‏روزرسانی یکپارچه (SUP) اشاره کرد: 

  1. ترکیب لایه‌های سنجش دسترسی‌های اپلیکیشن و سیستم‌عامل Z/OS؛ در کنار موارد امنیت شبکه‌ای باعث بالابردن ضریب امنیت سیستم شده است.
  2.  مدل معماری نرم‌افزارهای مین‌فریم باعث شده TPS چشمگیری حاصل شود.
  3. مبتنی بر ترمینال‌بودن مهرگستر (Terminal Based) بیانگر این موضوع است که با داشتن نرم‌افزار و سیستم‌عامل مرکزی، دیگر نیازی به وجود سخت‌افزارهای قدرتمند و گران‌قیمت در سمت کلاینت‌‏ها (Client) نخواهد بود و با اتصال به شبکه سیستم به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد.
  4. سیستم به‌روزرسان یکپارچه (SUP) سبب شده رشد و ارتقای سیستم مرکزی در یک لحظه در همه درگاه‌ها  قابل‌ لمس بوده و لزومی به اعمال تغییرات در سمت کلاینت‏‏‌ها نباشد.

مهرگستر؛ هسته اصلی خدمات مالی کشاورزی ایران اسلامی


 با توجه به رشد چشمگیر استفاده از خدمات بانکی در بسترهای جدید و آینده‌نگر که از مهم‌ترین اهداف آن حرکت به سمت ارائه خدمات در چارچوب بانکداری باز است، شرکت گسترش فناوری‌‏‏های نوین بانک کشاورزی تا به امروز دستاوردهای متعدد و مهمی داشته و در تلاش است با محوریت قراردادن اصول و قواعد تحول دیجیتال، بانکداری دیجیتال در حوزه کشاورزی را به انجام برساند و با تحقق نسل نوینی از خدمات مالی کشاورزی (Agricultural Financial Services)، نقش مهمی در اعتلای صنعت و کشاورزی کشورمان داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.